• Anonym (Vilse)

Valt fel yrkesbana, hur sadlar man om?

Hej, är 30+ och utbildade mig för några år sedan inom ekonomi. Valde det för att jag ville ha en karriär som det är enkelt att få jobb i.

Tyvärr kan jag konstatera att jag verkligen tycker mitt arbete är skittråkigt. Är egentligen mer kreativt lagd och inte alls analytisk eller gillar siffror.

Sköter dock mitt arbete fläckfritt och fått lovord på alla ställen jag jobbat, men från det att arbetspasset börjar längtar jag hem.

Jag inser att detta inte är hållbart i längden, problemet är bara att jag inte vet vad jag skulle kunna göra istället.

Allt som jag tycker är kul, t ex att skriva är bara yrken där det nästan är omöjligt att få jobb.

Dessutom har jag ingen fullständig gymnasieutbildning, det skulle ta så himla lång tid att plugga upp dom, kan heller inte plugga vid sidan av jobbet, har redan försökt, har inget plugghuvud, måste kunna koncentrera mig helhjärtat om det ska gå och att sluta jobba för att plugga på gymnasienivå känns inte som ett alternativ just nu.

Vad fasen ska jag ta mig till? Någon som varit i denna sits och har några tips?

• Svar på tråden Valt fel yrkesbana, hur sadlar man om?
  • Anonym (P)

Hur kunde du utbilda dig inom ekonomi utan gymnasieutbildning? Inget plugghuvud är också konstigt att säga när du håller på med ekonomi då det ju kräver plugg för att förstå då det är rätt svårt.

• Anonym (Vilse)

Jag utbildade mig till ekonomiassistent, den utbildningen är på gymnasienivå, alltså behövs inte fullständiga betyg.

Vad jag menar med inget plugghuvud är att jag måste koncentrera mig helhjärtat och framförallt måste jag vara pigg i knoppen när jag pluggar. Jag kan inte sätta mig och studera efter en 8h arbetsdag som vissa andra klarar att göra.

• Anonym (P)

ah ok
    Kanske kan du hitta någon annan typ av administrations jobb som är lite roligare, där kanske du kan få in en fot då du har jobbat med administiva uppgifter tidigare 

• neverpreggo

Hur mycket gymnasiekurser saknar du? Tänker om du kan skaffa en bok, plugga själv men under längre tid med mindre press och sedan tenta av?

• Anonym (..)

Om du menar att skriva som att skriva böcker så rekommenderar jag skrivarkurser på folkhögskola.. finns på distans , halvfart etc. Gå ner i tid lite en termin och testa

• Rosahjorten

Jag håller en Masters i Starsvetenskap. Men upptäckte att jag hade flera ådror för sälj. Så jobbade med detta i 12-14 år efter examen.

Sen i Corona så kursade företaget jag jobbade på. Så jag tog en intensivkurs i Svets, för 13K,

Nu idag halvåret senare går jag lärling för Svetsare inte alls samma stress och hets som sälj, inte heller samma lön såklart. Men tid är viktigare än pengar för mig. Får jobba kreativt och uppgifterna är väldigt ombytliga,

Är nöjd att jag tog steget.

Svar på tråden Valt fel yrkesbana, hur sadlar man om?