• Thu 29 Oct 2020 17:16
    315 visningar
    2 svar
    2
    315

    PCOS vid 23 år

    Idag fick jag min diagnos på PCOS. Det var förväntat då min vikt varit okontrollerad samt att jag inte fått någon ägglossning, och det märkte jag fort i samband med att jag och min sambo började försöka skaffa bebis.

    Så nu sitter jag här, 23 år och ska äta en medicin i 6 månader, 3 gånger dagligen, jag minns inte namnet men alla ni som har eller haft denna sjukdom vet nog vilken jag pratar om. Det är den man kan få ganska kraftiga biverkningar av i början så som kräkningar, diarré & illamående.

    Jag undrar, hur gick det för er? Lyckades ni med sjukdomen?

    Hjälpte medicinen? Om inte, vad gjorde?

  • Svar på tråden PCOS vid 23 år
  • Thu 29 Oct 2020 19:06
    #1

    Tråkigt att höra men bra att du fått en diagnos!

    Fick diagnosen när jag var 14 men har inte fått någon av medicininerna du fått. Försöker också att bli gravid men måste vänta 1 år innan jag kan få hjälp med graviditet.

    Men jag ville bara säga att det går bra att leva med även om det suger. Hoppas att medicinernerna kommer att funka och att du inte får för mycket biverkningar. :)

  • Anonym (Sjuks­köters­kan)
    Thu 29 Oct 2020 19:46
    #2

    Är det metformin du ska äta?

    Pcos beror på hormonell obalans och kan förbättras kraftigt genom att äta lchf och Röra på sig samt skippa koffein, alkohol och rökning.

    Det är blodsockertopparna som du får av bröd, ris, pasta, potatis, socker, godis, pizza, chips, ja du fattar kolhydraterna, som gör att bukspottkörteln jobbar järnet genom att tokproducera insulin för att kroppen ska stabilisera blodsockret. Metformin hjälper kroppen så blodsockret tas upp i större omfattning, blodsockret stabiliseras därmed mycket lättare. Är ju en diabetes medicin men eftersom vi med pcos har svårt att ta nytta av insulinet ordineras medicinen därför till pcosare.

    Ta hand om kroppen istället, ät lågkolhydratkost (lchf) och rör på dig så kommer det gå ännu snabbare!

Svar på tråden PCOS vid 23 år