• MrsandMrs2017

    Hur tänka kring detta?

    Sitter i en jobbig situation.

    För att göra en lång historia kort så är det såhär: Jag är gift med en man som är utländsk medborgare. Vi var på semester i hans hemland men väl där blev han helt förändrad och våldsam-så jag och vår dotter åkte tillbaka till Sverige och skilsmässoansökan är inskickad.

    Nu för några dagar sedan fick jag ett meddelande från en tjej i hans land som frågar om jag är hustru till *namnet på min make. Hon berättar att hon är hans älskarinna och är gravid med hans barn. Hon säger också att min man planerar att komma till Sverige och föra vår dotter ut från landet till sitt hemland. Hon varnar mig om detta. Nu har jag ju ingen aning om det hon säger är sant eller ej. Det som är oroväckande är att min make redan i sitt hemland bråkade med mig om att jag kunde åka hem till Sverige men inte vår dotter, han sade att han skulle kidnappa henne och att hon skulle bo med hans släkting etc. Denna tjej nämner samma släktingar som min man hotade med tidigare.

    Vad gör jag? Vad ska jag tänka om detta? Jag vill inte att min dotter ska berövas rätten till sin Pappa samtidigt som jag inte vill att hon ska ha en risk att fara illa med honom.

    Inte bara risken att hon ska bli bortförd som oroar mig utan även att jag upptäckte att min make skickat sexuella meddelanden till en 13 årig tjej och träffat henne flera gånger och tafsat på denna 13 åring.

    Hur kan jag lösa detta på bästa sätt? Tips?

    Ensam vårdnad? Hur svårt är det att få?

    Bevakat umgänge så att min man aldrig är själv med dottern?

  • Svar på tråden Hur tänka kring detta?
  • bastardized

    Så långt avstånd till denne som bara möjligt. Det är inte en behaglig resa du har framför dig om du låter det fortgå. Låter du det fortsätta får du skylla dig själv. 

  • MrsandMrs2017

    Vi har långt avstånd. Kommer ju skilja mig. Han sitter i sitt hemland över 17 h flygresa bort. Har inte träffat denna man sedan hemresan för snart 1 år sedan.

  • bastardized
    MrsandMrs2017 skrev 2020-10-29 23:15:24 följande:

    Vi har långt avstånd. Kommer ju skilja mig. Han sitter i sitt hemland över 17 h flygresa bort. Har inte träffat denna man sedan hemresan för snart 1 år sedan.


    Bra jobbat och starkt gjort. Bygg ett nytt liv långt bort ifrån honom och hans åsikter så kommer du att bli lycklig. 
  • Anonym (Anonym)

    Poliskontakt vore på sin plats, berätta hur han hållit på i sitt hemland mot dig och varningen du fick från den andra kvinnan. Fråga dem om råd, vad du ska göra om han börjar uppsöka er osv.

    Prata med en advokat, det kommer du verkligen att behöva. Utan bevis är det svårt att göra nånting så om du har minsta lilla kring hans sexuella aptit på småbarn är det högst relevant.

    Spara alla hans meddelanden, spela in alla samtal om han ringer. Det kommer att bli viktig bevisning den dagen ni skiljer er och han kommer att vilja ha gemensam vårdnad.

    Du vill inte beröva din dotter hennes pappa, men ska du bara stå och se på medan de har samma umgänge som med en normal person? Du har en skyldighet att skydda henne!! Hon kommer att ha en pappa oavsett om hon är 3, 13 eller 23, men när hon är myndig kan hon själv välja om hon vill ha närmare kontakt eller inte. Till dess kan det räcka med telefonkontakt och övervakade besök i Sverige, om han ens kommer hit.

  • MeandHim

    Beröva hennes pappa? En man som visar sexuellt intresse för en 13-åring skulle jag hålla så långt borta som möjligt från mina barn. Och med tanke på allt du fått höra skulle jag hålla jävligt hårt i dottern och faktiskt tro på vartenda ord älskarinnan (och mannen) sagt.

  • MrsandMrs2017

    Såhär är det ju. Vi är gifta och har automatisk gemensam vårdad. Även när vi är skilda.

    Självklart skyddar jag min dotter. Jag tycker telefonkontakt eller videosamtal räcker gott och väl då kan ingen skada ska på något sätt. Men det är ju inte så enkelt som det låter. Barn har ju rätt till sina föräldrar. Det blir umgängessabotage om jag vägrar låta min dotter träffa sin pappa för vi har gemensam vårdnad. Hennes trygghet är självklart viktigast. Ska något fysiskt umgänge ske så får det vara bevakat. Aldrig att han är ensam med henne. Hoppas dock att telefon och video ska räcka.

    Nu är dottern så pass liten att hon inte förstår innebörden av ett samtal eller video ger man henne en mobil slängs den rakt i golvet. Jag tänker att det får bli när hon blir äldre och frågar efter sin Pappa då kan man lösa det på så sätt. Social borde kunna hjälpa att ge bevakat umgänge med en kontaktperson. Nu är ju Pappan i utlandet och kan omöjligt komma hit med inreseförbudet tom 22 december 2020. Han kanske inte kommer på många år vem vet.

  • MrsandMrs2017

    Jag ska kontakta en advokat som hjälper mig vidare hur jag ska lösa detta på bästa sätt. Hoppas att inget fysiskt umgänge behöver ske alls då telefon och videos borde räcka.

  • Tow2Mater

    Har barnet dubbla medborgarskap? Har barnet pass idag? Du borde diskutera med advokat hur du kan hindra pappan från att ansoka om/skaffa pass till barnet, eftersom risken är stor att han tar barnet ur landet mot din vilja.

  • MrsandMrs2017

    Barnet har ej dubbla medborgarskap. Hon har pass men passet har jag här hemma. Hon är svensk medborgare. Ja, jag har mycket att prata om med en advokat.

  • Anonym (Linda)

    Har han uppehållstillstånd i Sverige? Får han annars resa hit utan visum etc?

  • MrsandMrs2017
    Anonym (Linda) skrev 2020-11-04 21:21:43 följande:

    Har han uppehållstillstånd i Sverige? Får han annars resa hit utan visum etc?


    Han har ej uppehållstillstånd i Sverige. Men tyvärr så kan han resa hit utan visum som turist i 90 dagar när han vill men sedan måste han stanna 180 dagar utanför EU/ Sverige innan han kan åka tillbaka och stanna 90 dagar igen.

    När vi träffades för a x antal år sedan så hade han besöksvisum på 6 månader och det kan han ju skaffa igen hur lätt som helst. Rädd för det.
Svar på tråden Hur tänka kring detta?