• Einnob

    PCO och tappar snart hoppet. Behöver stöd/råd/solskenshistorier från er kloka människor!

    Hej alla kloka! 

    Har länge läst trådar här men känner nu att jag behöver skriva själv. Har nu tillsammans med min partner försökt bli gravid i över 1,5 år. Har blivit diagnosticerad med PCO och har ätit Letrozol i två omgångar. Första gången 5 månader i rad (enkeldos), tog vi en paus från mars i år och satte sedan igång med ny vända nu i september - då med dubbeldos (vilket enligt UL verkar fungera kanon på mig). Det tog sig inte med septemberdosen, nu i oktober gjorde jag en äggledarspolning samt fortsatte med dubbeldos och hade BIM idag (och mensen kom såklart som på minuten..). Försöker verkligen att inte tänka på det för mycket under månaderna och vara positiv men snart orkar jag verkligen inte mer. Sexlivet är TOTALT dött efter att ha behövt ligga planerat under så många månader. 

    Vet att många här inne går igenom samma och behöver nu era råd. Vad kan jag göra själv? Vad kan jag be om från vården? Någon annan med liknande historia som lyckats tillslut? 

    KRAM från en tjej som tittar på hur alla kompisar bara "ploppar" ut barn till höger och vänster!

  • Svar på tråden PCO och tappar snart hoppet. Behöver stöd/råd/solskenshistorier från er kloka människor!
  • Einnob

    Menar du Ovitrelle? Min läkare säger att det inte gör någon skillnad, har redan frågat.. 

  • Anonym (F)
    Einnob skrev 2020-10-31 13:04:28 följande:

    Menar du Ovitrelle? Min läkare säger att det inte gör någon skillnad, har redan frågat.. 


    Ingen koll på vad dom heter. Men känner flera som blivit hjälpta av det.

    Ägglossningstest kan visa fel om du har pco. Så att dom är positiva betyder inte att du har ägglossning.

    Kolla om det finns någon bra grupp på Facebook du kan gå med i
  • Anonym (F)

    Om ni försökt in1,5 år bör ni väl få en utredning och hjälp med ivf?

  • Einnob
    Anonym (F) skrev 2020-10-31 13:10:24 följande:
    Ingen koll på vad dom heter. Men känner flera som blivit hjälpta av det.

    Ägglossningstest kan visa fel om du har pco. Så att dom är positiva betyder inte att du har ägglossning.

    Kolla om det finns någon bra grupp på Facebook du kan gå med i
    Tack :) Ska fråga igen på nästa besök. Jag kör inga ÄL-test. Med Letrozol går jag på UL varje månad och då får jag en beräkning på vilka dagar vi ska ligga utifrån hur blåsan växt (jag verkar svara exakt samma på Letrozolen varje månad med dubbeldos vilket gör att vi ligger på dag 11, 13 och 15 varje månad. 

    Innan och efter det är sexlivet i stort sett dött, haha.. 
  • Einnob
    Anonym (F) skrev 2020-10-31 13:10:24 följande:
    Ingen koll på vad dom heter. Men känner flera som blivit hjälpta av det.

    Ägglossningstest kan visa fel om du har pco. Så att dom är positiva betyder inte att du har ägglossning.

    Kolla om det finns någon bra grupp på Facebook du kan gå med i
    Tack :) Ska fråga igen på nästa besök. Jag kör inga ÄL-test. Med Letrozol går jag på UL varje månad och då får jag en beräkning på vilka dagar vi ska ligga utifrån hur blåsan växt (jag verkar svara exakt samma på Letrozolen varje månad med dubbeldos vilket gör att vi ligger på dag 11, 13 och 15 varje månad. 

    Innan och efter det är sexlivet i stort sett dött, haha.. 
  • Einnob
    Anonym (F) skrev 2020-10-31 13:14:44 följande:

    Om ni försökt in1,5 år bör ni väl få en utredning och hjälp med ivf?


    Ja, vi står i kö till det. Bor i Stockholm så det tar många månader :)
  • Rebb92

    Har du berättat för någon i din närhet om det ni går igenom? Jag tycker det har hjälpt iallafall. Kram

  • Aamon

    Vi hade sex varannan dag i 1,5 år utan något som helst resultat. En kollega berättade då att hennes fertilitetsläkare tipsat dom om att ha sex varje dag (dålig spermakvalite) och vi testade samma. Blev gravida på första försöket men slutade i utomkvedshavandeskap. Testade samma sak igen (lyckades inte pricka varje dag på 8 mån men tillslut) och slutade i MA i v14. Testade igen (fick till varje dag först på 3:dje försöket) och fick då sonen. Gjorde därför samma sak ni när vi försöker med syskon och gick också då på första försöket som vi lyckades ligga så ofta (8:onde månaden).

  • Einnob
    Rebb92 skrev 2020-10-31 13:46:21 följande:

    Har du berättat för någon i din närhet om det ni går igenom? Jag tycker det har hjälpt iallafall. Kram


    Ja, har berättat för en kompis och min syster och mamma. Min partners familj vet dock inte och varje gång vi ses så frågar de om inte "vi ska försöka snart, det är ju dags för oss." Hans mamma ringde till och med mig tidigare i veckan för att påminna mig om att tiden rinner iväg (är 30) och att det verkligen är dags att vi börjar försöka snart. Gjorde SÅ ont i mig men jag är för artig för att inte göra annat än att skratta vänligt som svar. 
  • Einnob
    Aamon skrev 2020-11-01 09:35:25 följande:

    Vi hade sex varannan dag i 1,5 år utan något som helst resultat. En kollega berättade då att hennes fertilitetsläkare tipsat dom om att ha sex varje dag (dålig spermakvalite) och vi testade samma. Blev gravida på första försöket men slutade i utomkvedshavandeskap. Testade samma sak igen (lyckades inte pricka varje dag på 8 mån men tillslut) och slutade i MA i v14. Testade igen (fick till varje dag först på 3:dje försöket) och fick då sonen. Gjorde därför samma sak ni när vi försöker med syskon och gick också då på första försöket som vi lyckades ligga så ofta (8:onde månaden).


    WOW! Vi har varit ihop i 10 år och den där enorma sexdriften har liksom lagt sig men det där är SÅKLART värt ett försök. Krävs kämpande men vi båda vill ju verkligen lyckas denna cykel ska vi börja prova det :) 
  • Anonym (IVF)

    För oss funkade inte heller letrozol, eller ja det funkade ju iom att jag fick ägglossning men det blev ingen graviditet. Däremot gick det väldigt lätt med IVF. PCO är den "bästa" barnlöshetsorsaken på så sätt att IVF ofta fungerar väldigt bra då man ofta har många ägg och bra kvalitet på dom.

  • Einnob
    Anonym (IVF) skrev 2020-11-01 17:03:08 följande:

    För oss funkade inte heller letrozol, eller ja det funkade ju iom att jag fick ägglossning men det blev ingen graviditet. Däremot gick det väldigt lätt med IVF. PCO är den "bästa" barnlöshetsorsaken på så sätt att IVF ofta fungerar väldigt bra då man ofta har många ägg och bra kvalitet på dom.


    Åh  vilka härliga nyheter. Det känns ju i alla fall hoppfullt. Tack för att du delar!
  • Anonym (Tips)
    Einnob skrev 2020-10-31 12:41:09 följande:

    Hej alla kloka! 

    Har länge läst trådar här men känner nu att jag behöver skriva själv. Har nu tillsammans med min partner försökt bli gravid i över 1,5 år. Har blivit diagnosticerad med PCO och har ätit Letrozol i två omgångar. Första gången 5 månader i rad (enkeldos), tog vi en paus från mars i år och satte sedan igång med ny vända nu i september - då med dubbeldos (vilket enligt UL verkar fungera kanon på mig). Det tog sig inte med septemberdosen, nu i oktober gjorde jag en äggledarspolning samt fortsatte med dubbeldos och hade BIM idag (och mensen kom såklart som på minuten..). Försöker verkligen att inte tänka på det för mycket under månaderna och vara positiv men snart orkar jag verkligen inte mer. Sexlivet är TOTALT dött efter att ha behövt ligga planerat under så många månader. 

    Vet att många här inne går igenom samma och behöver nu era råd. Vad kan jag göra själv? Vad kan jag be om från vården? Någon annan med liknande historia som lyckats tillslut? 

    KRAM från en tjej som tittar på hur alla kompisar bara "ploppar" ut barn till höger och vänster!


    Har du kollat in Jenny Koos aka Vulverine? Hon har grymt bra koll på allt som har med fertilitet att göra. Verkar vara många som blir hjälpta av hennes tips. Hon finns på fb och Instagram och på vulverine.se.

    Kan varmt rekommendera!

    Lycka till.
  • Einnob
    Anonym (Tips) skrev 2020-11-01 22:44:24 följande:
    Har du kollat in Jenny Koos aka Vulverine? Hon har grymt bra koll på allt som har med fertilitet att göra. Verkar vara många som blir hjälpta av hennes tips. Hon finns på fb och Instagram och på vulverine.se.

    Kan varmt rekommendera!

    Lycka till.
    Tack snälla för tips :) Ska kolla in hennes instagram!
  • Aya2019

    Hej,

    Har själv pco och 29 år . Jag blev gravid utan medicin dvs. lehtezol. Men fick missfall tom gravidtet fick reda på det 3e månaden.

    Efter missfall provade i direkt igen 6 månader men blev inget gick till gyn fick reda att jag hade pco. Fick börja med lehtrzol och ägglossningsapruta eftersom att gyn ville vara säker att ägglossningen skedde så fick jag ägglossningspruta. Tog lehtezol och ägglossningsapruta i ca 8-9 månader och blev gravid som slutade i missfall samma vecka jag plussade.

    Har gått vidare med ivf nu via landstinget.

    De gjorde äggplock förra veckan 26 november men jag fick avvakta pga pco och överstimulering. De ska sätta in ägget nästa månad.

    Men jag tycker att du ska prata med din läkare angående om ägglossningsapruta de ska man egentligen få speciellt om man har pco/s sa min läkare.

    Och fråga om ivf också!

  • Anonym1Ha
    Einnob skrev 2020-10-31 12:41:09 följande:

    Hej alla kloka! 

    Har länge läst trådar här men känner nu att jag behöver skriva själv. Har nu tillsammans med min partner försökt bli gravid i över 1,5 år. Har blivit diagnosticerad med PCO och har ätit Letrozol i två omgångar. Första gången 5 månader i rad (enkeldos), tog vi en paus från mars i år och satte sedan igång med ny vända nu i september - då med dubbeldos (vilket enligt UL verkar fungera kanon på mig). Det tog sig inte med septemberdosen, nu i oktober gjorde jag en äggledarspolning samt fortsatte med dubbeldos och hade BIM idag (och mensen kom såklart som på minuten..). Försöker verkligen att inte tänka på det för mycket under månaderna och vara positiv men snart orkar jag verkligen inte mer. Sexlivet är TOTALT dött efter att ha behövt ligga planerat under så många månader. 

    Vet att många här inne går igenom samma och behöver nu era råd. Vad kan jag göra själv? Vad kan jag be om från vården? Någon annan med liknande historia som lyckats tillslut? 

    KRAM från en tjej som tittar på hur alla kompisar bara "ploppar" ut barn till höger och vänster!


    Känner väldigt mycket igen mig. Är på letrozolekur nr 8 eller 9, blev så många pga de hittade en polyp i livmodern som de tog bort i augusti och sen ville ge de några månader till innan ivf. Nu är vi på sista behandlingen sen ivf så håller tummarna.

    Jag och min man fick också ta en paus från allt måste sex. Vi pratade och bestämde oss för att mentalt att försöka längta till ägglossning och ovitrelle, tänka att nu är det äntligen dags, en ny chans att göra bebis, och vi båda orkade ge varandra lite extra kärlek och nya ?förspel? så sista månaderna har det varit väldigt mysigt istället men det har varit ett riktigt tufft år.

    Så tycker det blir bra med ivf om det inte funkar nu för nu orkar inte min kropp och hjärna mer med det här just nu! Lycka till! <3
  • Vicki89

    Hej!

    Jag känner väl igen mig i din berättelse, så vill bara ge lite hopp och stöd!

    Jag började försöka bli gravid sommaren 2017, men gick och kollade upp mig under hösten pga glesa menstruationer (har alltid haft det) och fick då bekräftat att jag hade PCO. Började med Letrozol. Först enkel kur - inget resultat. Och så provera då... och sen dubbel dos - inget resultat det heller. Gynekologen tyckte att jag skulle testa en dubbel dos till, men det blev inga mogna ägg då heller. Jag började bli väldigt trött och uppgiven på att ingenting fungerade och blev orolig att jag aldrig skulle kunna få barn. Oerhört jobbig period.

    Jag började med trippel kur och vi ställdes upp i kö för IVF. Trippel kur gav äntligen resultat och allt funkade bra, men ingen graviditet. När vi precis var klara att börja med IVF tog det sig och jag blev gravid. På tredje försöket trippelkur.

    Tyvärr slutade det med ett MA. Det var ett sjukt bakslag men ändå positivt att veta att jag kunde bli gravid.

    Efter en utdragen blödning kunde jag äntligen börja med letrozol igen, och även då tog det sig på tredje försöket, vilket resulterade i en lyckad graviditet och vår söta lille son som nu är ett drygt år gammal.

    Vi försökte i 1,5 år, och det var sjukt påfrestande under tiden vi var inne i det, men nu när vi har vår son känns allt det jobbiga som bortblåst. Vi försöker nu att få vårt andra barn, och hittills fungerar det bra (om inte ännu bättre) med letrozol den här gången. Det är heller inte samma oro och stresskänsla nu som det var förra gången vi försökte.

    Jag vet hur hopplöst det kan kännas när man är inne i det, men om du nu har en dos som fungerar så har du riktigt goda förutsättningar att bli gravid! Håller tummarna för er! Stor kram!

  • cino80

    Hej!

    Det låter som att ni försökt så pass länge att ivf kanske skulle vara aktuellt. Ni kanske kan höra med en ivf-klinik eller prata med dem ni går till nu. Jag gick igenom samma resa och vi försökt länge och sedan med Letrozole även med dubbel dos utan framgång. Det var först när vi gjorde ivf som vi blev gravida. I och med pco så brukar man ha många ägg, vilket ger bra förutsättningar till en graviditet.

    Lycka till.

Svar på tråden PCO och tappar snart hoppet. Behöver stöd/råd/solskenshistorier från er kloka människor!