• Anonym (LE)
    Sat 31 Oct 2020 15:08
    1906 visningar
    10 svar
    10
    1906

    Ofrivillig ensamhet

    Jag är en tjej på 28 år som lever i ofrivillig isolering och ensamhet. Jag bor själv i min lägenhet, flyttade till en mellanstor stad för ett par månader sen och har varken barn eller ett förhållande. Just nu är jag även arbetslös, så är hemma mycket.

    När jag skriver detta inlägg har jag inte umgåtts med någon på fyra veckor. Ingen som direkt ringer eller sms:ar och frågar hur man mår, hur min dag har varit osv ofta tänker jag att jag hade kunnat dö utan att någon hade märkt det.

    Känner mig så osynlig, ensam, att jag inte har en viktig roll i någons liv, tror jag har börjat utveckla en depression då jag mest sover bort dagarna och har svårt att motivera mig till att starta dagen.

    Min pappa är alkoholist, min mamma gick bort för 7 år sedan, har knappt någon kontakt med syskon eller släktningar, har en nära vän som bor 1h från mig men har känt att hon inte riktigt har tid nu när hon har pojkvän och vill inte tygna ner henne, då jag vet att hon har svårt att hantera när jag mår dåligt.

    Tänker ofta på självmord, att det inte spelar någon roll om jag lever eller inte, ingen kommer sakna mig ändå. Jag är en utav dom personerna som man kan läsa om i tidningen som legat död i sin lägenhet i flera veckor utan att någon hade märkt något.

    Jag försöker och hitta på saker på dagarna, men allt känns så meningslöst.

  • Svar på tråden Ofrivillig ensamhet
  • Sat 31 Oct 2020 16:39
    #1

    Hej låter inget vidare. Hade man bott i samma stad så hade man ju kunnat gå nåt varv i elljus spåret.

  • Pagani­ni
    Sat 31 Oct 2020 16:39
    #2

    Är också väldigt ensam men inte lika ensam som du för jag har jobb, bra jobb som jag trivs med. Men utanför jobbet har jag inget socialt liv alls. Mamma gick bort i somras och det har gjort att jag känner mig än mer ensam. Det blir inte mindre ensamt av att andra också upplever ensamhet men förståelsen för hur man känner finns där.
    Du får en virtuell kram med hopp om att du lyckas bryta din ensamhet snart.

  • Sat 31 Oct 2020 17:01
    #3

    Hej

    Känner igen mig i det du skriver. Har eller inga vänner att umgås med och står inte alls nära mina systrar på grund av relation mina föräldrar var dålig så har det tyvärr påverkat relation till mina systrar

    Känner igen det där med att ingen ringer och ingen hade förmodligen märkt det för än mitt lik började lukta illa.

  • Sat 31 Oct 2020 17:03
    #4

    Vad hittar du på?

  • Sat 31 Oct 2020 17:20
    #5

    Hej det låter jättejobbigt. Vet inte vilken stad du bor i men hade du bott i samma som mig Norrköping hade jag gärna träffat dig:)

  • Anonym (Maybe­?)
    Sun 1 Nov 2020 13:42
    #6

    Gillar du att spela datorspel? Isåfall kanske något onlinespel med community kan vara något?

  • Anonym (Jenny­)
    Sun 1 Nov 2020 14:21
    #7

    Ensamhet är bara en känsla, precis som hunger eller törst, som signalerar att du har ett behov du behöver ta hand om. Det är en känsla som är precis lika vanlig och trängande som hunger och törst, just för att behovet är just så pass viktigt.

    Det finns massor av sätt att bryta sin ensamhet på (säg bara till om du vill ha hjälp att spåna idéer!) och kom ihåg att det inte måste vara djup vänskap eller kärlek till att börja med, för att stilla detta mycket mänskliga och allmängiltiga behov. 

  • Sun 1 Nov 2020 14:25
    #8

    Hej,

    Jag tror att man har olika perioder i livet där man känner sig mer eller mindre ensam. Jag är säker på att det kommer komma tider när du inte känner dig ensam, och nu i pandemitider är det nog särskilt vanligt med ensamhet.. Kanske kan du ta den här tiden till att läsa lite bra böcker? Gå promenader, kanske springa? Sådant som jag tänker att jag ska göra men som jag själv inte riktigt tar mig för. Jag tänker mig att det kan vara bra också när du går på intervjuer och liknande att berätta att du gillar att röra på dig, läsa etc? Det är många som kommer se tillbaka på 2020 som ett mindre bra år, men det kommer nya tider - även för dig!

  • Anonym (1)
    Fri 5 Feb 2021 23:26
    #9
    Anonym (LE) skrev 2020-10-31 15:08:11 följande:

    Jag är en tjej på 28 år som lever i ofrivillig isolering och ensamhet. Jag bor själv i min lägenhet, flyttade till en mellanstor stad för ett par månader sen och har varken barn eller ett förhållande. Just nu är jag även arbetslös, så är hemma mycket.

    När jag skriver detta inlägg har jag inte umgåtts med någon på fyra veckor. Ingen som direkt ringer eller sms:ar och frågar hur man mår, hur min dag har varit osv ofta tänker jag att jag hade kunnat dö utan att någon hade märkt det.

    Känner mig så osynlig, ensam, att jag inte har en viktig roll i någons liv, tror jag har börjat utveckla en depression då jag mest sover bort dagarna och har svårt att motivera mig till att starta dagen.

    Min pappa är alkoholist, min mamma gick bort för 7 år sedan, har knappt någon kontakt med syskon eller släktningar, har en nära vän som bor 1h från mig men har känt att hon inte riktigt har tid nu när hon har pojkvän och vill inte tygna ner henne, då jag vet att hon har svårt att hantera när jag mår dåligt.

    Tänker ofta på självmord, att det inte spelar någon roll om jag lever eller inte, ingen kommer sakna mig ändå. Jag är en utav dom personerna som man kan läsa om i tidningen som legat död i sin lägenhet i flera veckor utan att någon hade märkt något.

    Jag försöker och hitta på saker på dagarna, men allt känns så meningslöst.


    Är du kvar här på familjeliv? Jag känner igen mig så i det du skriver. Jag behöver någon som vän, en nära vän, någon jag kan prata med allt om, någon som dig
  • Thu 16 Mar 2023 15:16
    #10
    Anonym (LE) skrev 2020-10-31 15:08:11 följande:
    Ofrivillig ensamhet

    Jag är en tjej på 28 år som lever i ofrivillig isolering och ensamhet. Jag bor själv i min lägenhet, flyttade till en mellanstor stad för ett par månader sen och har varken barn eller ett förhållande. Just nu är jag även arbetslös, så är hemma mycket.

    När jag skriver detta inlägg har jag inte umgåtts med någon på fyra veckor. Ingen som direkt ringer eller sms:ar och frågar hur man mår, hur min dag har varit osv ofta tänker jag att jag hade kunnat dö utan att någon hade märkt det.

    Känner mig så osynlig, ensam, att jag inte har en viktig roll i någons liv, tror jag har börjat utveckla en depression då jag mest sover bort dagarna och har svårt att motivera mig till att starta dagen.

    Min pappa är alkoholist, min mamma gick bort för 7 år sedan, har knappt någon kontakt med syskon eller släktningar, har en nära vän som bor 1h från mig men har känt att hon inte riktigt har tid nu när hon har pojkvän och vill inte tygna ner henne, då jag vet att hon har svårt att hantera när jag mår dåligt.

    Tänker ofta på självmord, att det inte spelar någon roll om jag lever eller inte, ingen kommer sakna mig ändå. Jag är en utav dom personerna som man kan läsa om i tidningen som legat död i sin lägenhet i flera veckor utan att någon hade märkt något.

    Jag försöker och hitta på saker på dagarna, men allt känns så meningslöst.


    Jag håller på med ett projekt angående det här ämnet. Hör av dig så berättar jag mer.
Svar på tråden Ofrivillig ensamhet