Er karriär i arbetslivet? Varför blev det som det blev?
Riktar mig till er som arbetat på samma ställe en längre tid och känner att det är detta ni ska göra resten av ert arbetsliv.
Varför jobbar ni med det ni gör idag? Valde ni medvetet? Utbildade ni er? Halkade ni in på banan av en ren slump och insåg att det var något för er?
Själv slutförde jag aldrig gymnasiet men trodde att jag skulle arbeta med något musikrelaterat. Är dock inte så tekniskt musikalisk som jag hoppats (kan inte läsa noter eller spela något instrument) så det la jag helt på hyllan. Jag hoppade runt på diverse korta anställningar. Vid behov, bemanning som täckte toppar på fabriker, vikariat...jag tog det jag fick. När jag var ca 30 ordnade min arbetsförmedlare en intervju till mig, visste inte vad det handlade om när jag gick dit men tänkte att jag tar vad som helst. Jag fick jobbet och det visade sig vara något jag var riktigt duktig på trots att jag aldrig arbetat med något liknande. Arbetade där i nästan 10 år innan jag fick för mig att slutföra gymnasiet och söka in på universitetet. Valde ett program som inte alls hade med fd jobbet att göra men som verkade intressant. Nu är studierna slut och plötsligt blev jag headhuntad och erbjuden ett fantastiskt jobb som inte alls har med utbildningen att göra utan påminner om det gamla jobbet jag hade, fast bättre. Det är ett ställe man faktiskt kan vara kvar på resten av sin arbetsföra tid. Så jag valde inte riktigt min karriär själv utan slumpen avgjorde och styrde tillbaka mig i den bransch jag har som mest erfarenhet.
Hur ser det ut för er? Aktivt val eller slump?