• Anonym (Orolig)

Går i konkurs

Har hamnat rejält i trubbel och fädet handlar inte om nått onormalt shopping eller liknande, endast skador på hus mm och liknande, det här släpar tillbaka ca 15 år. Vi har en gemensam inkomst på ca 42000 i månaden men allt detta som släpar tar knäcken på ekonomin, betalar nu i månaden ca 10 000 kr på krediter och är ca 330 000 i skulder totalt med det även inräknat 2 bilar. Sitter nu och funderar över lendo skulle då få betala ca 3800 kr i månaden och då skulle man ju kunna börja spara pengar och dessutom sätta in mera pengar varje månad och på så sätt lösa lånet snabbare. Behöver alla ekonomiska tips gällande det här som jag kan innan vi går under

• Svar på tråden Går i konkurs
  • Anonym (Kvinna)

Gå igenom hela ekonomin, ta några månader bakåt.
    Var har ni för inkomster? (efter skatt)
    Vad har ni för utgifter? Dela upp dem på lån, huslån, bilar, mat osv
    Titta på era lån, räntor, avbetalningsplaner osv

När ni vet är det mycket lättare att fatta beslut

• Studentpappa

Har ni större skulder än ni mäktar med och sitter med billån på två bilar, så bör ni ju verkligen se över möjligheten att klara er på en bil eller sälja båda och köpa billigare bilar.

Finns det ingen möjlighet att baka in det i huslånet? Få lägre ränta och kan istället amortera i bra takt.

Ride it like you stole it
  • hammarhajen

Ni kanske inte har råd med hus och två bilar?

Ni har ju inga jätteinkomster precis och måste man ta lån och krediter för att betala skador på huset låter det som att man tagit sig vatten över huvudet när man planerade sitt boende.

Istället för fler lån, se över hela er situation och anpassa era utgifter (boende och bilar) efter er faktiska inkomst. 

• Anonym (Levi)
    hammarhajen skrev 2020-11-01 13:32:31 följande:

Ni kanske inte har råd med hus och två bilar?

Ni har ju inga jätteinkomster precis och måste man ta lån och krediter för att betala skador på huset låter det som att man tagit sig vatten över huvudet när man planerade sitt boende.

Istället för fler lån, se över hela er situation och anpassa era utgifter (boende och bilar) efter er faktiska inkomst. 

Jag tänkte ungefär likadant. Det låter som att husköpet var lite mer än deras ekonomi klarade av. Man måste ju ha en rejäl buffert om man äger ett hus. (Vi hyr lgh av bla det skälet).

TS, Är 42 000 före eller efter skatt?
  • Anonym (Orolig)

Är egentligen inte huset som är dyrt, betalar 6000 för lånet på boendet och ca 2500 kr i månaden på värme och el. Är föräldrar ledig just nu så får ut hälften av vad jag brukar. På bilarna har vi lån och betalar ca 4500 kr i månaden på, vet inte om man kan sälja bilar som man fortfarande har lån på, min man pendlar till jobbet så behöver en hyfsat bra bil som inte drar så mycket. Vi bor så vi behöver 2 bilar tyvärr, har funderat på att flytta men då egentligen för att få ett större hus, men vi lär gå back då tyvärr

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Levi) skrev 2020-11-01 13:40:39 följande:

Jag tänkte ungefär likadant. Det låter som att husköpet var lite mer än deras ekonomi klarade av. Man måste ju ha en rejäl buffert om man äger ett hus. (Vi hyr lgh av bla det skälet).

TS, Är 42 000 före eller efter skatt?

Det är efter skatt, huset har vi bott i 12 år så har inte köpt det nu, och är inte bara huset som har kostat utan har haft sjuka djur med extremt dyr veterinörkostnader:_( vi har gjort oss av med djuren men räkningarna släpar ändå efter
  • hammarhajen
    Anonym (Orolig) skrev 2020-11-01 13:45:19 följande:

Är egentligen inte huset som är dyrt, betalar 6000 för lånet på boendet och ca 2500 kr i månaden på värme och el. Är föräldrar ledig just nu så får ut hälften av vad jag brukar. På bilarna har vi lån och betalar ca 4500 kr i månaden på, vet inte om man kan sälja bilar som man fortfarande har lån på, min man pendlar till jobbet så behöver en hyfsat bra bil som inte drar så mycket. Vi bor så vi behöver 2 bilar tyvärr, har funderat på att flytta men då egentligen för att få ett större hus, men vi lär gå back då tyvärr

Fast i huskostnaden måste man ju också räkna in underhåll och renoveringar och sådant. Lånen är en sak, men man behöver sätta av en rejäl slant varje månad (om man inte har en stor buffert) för underhåll och reparation.

Har ni bara 8500 i fasta boendekostnader borde ni kunna spara en hel del, särskilt som er inkomst är högre i vanliga fall. Så även om du tycker att ni inte håller på med "onormal shopping" så kanske ni ändå gör det... Billån till exempel, det är inget självklart lån och långtifrån alla har billån. Det är de som lånar ut pengarna som vill få oss att TRO att "alla" har billån. 

Sätt er ner och kolla igenom vart pengarna tar vägen. Har ni 42 000 i inkomst nu borde ni få ut kring 30 000 och ha över 20 000 när boendet är betalt. 
  • Anonym (Kvinna)

som sagt, skaffa er koll

Men som jämförelse. Jag köpte min bil för drygt 10 år sedan, den kostade då kontant 27 000. Efter det har den kostat mig i snitt 1000 kr/månad inkl allt (bensin, skatt, reparationer, besiktning), nu kör jag ganska lite och har en sambo som är duktig på att meka. Men det är ändå extrem skillnad. Era bilkostnader inkl lån och allt är väl 7000 kanske

• Anonym (Levi)

Ok. Bor man så att man måste ha bil blir iofs bilkostnaden i princip en del av boendekostnaden - den är ju en förutsättning för att man ska kunna bo där, på samma sätt som elen och sophämtningen.

Du skrev att ni har skador på huset med kostnader som släpat efter i 15 år (eller förstod jag fel?). Kostnaden för ett hus är ju inte bara de fasta kostnaderna utan också buffertsparande.

Om ni räknar in bilarna, buffertsparande mm, är huset fortfarande billigt att bo i? (Skatt, sotning, sophämtning, grejer till trädgården, ev. vägförening mm)
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Levi) skrev 2020-11-01 14:11:54 följande:

Ok. Bor man så att man måste ha bil blir iofs bilkostnaden i princip en del av boendekostnaden - den är ju en förutsättning för att man ska kunna bo där, på samma sätt som elen och sophämtningen.

Du skrev att ni har skador på huset med kostnader som släpat efter i 15 år (eller förstod jag fel?). Kostnaden för ett hus är ju inte bara de fasta kostnaderna utan också buffertsparande.

Om ni räknar in bilarna, buffertsparande mm, är huset fortfarande billigt att bo i? (Skatt, sotning, sophämtning, grejer till trädgården, ev. vägförening mm)

Jo bilarna kan man väl också räkna med i boendet, och ska försöka med buffert. Vi sökte via lendo och fick en ränta på 4% den skulle kosta oss ca 3800 kr i månaden i stället för 10000 kr då kan vi spara 5000 kr i månaden för bara vi får bort det som släpar nu så ser det riktigt bra ut. Tänkte då att lendo skulle dras den 20:e med barnbidraget, det betyder att vi har ca 15000 kr kvar i räkningar som vi kan ta på min lön, och då har vi hela makens lön kvar till mat, sparande och övrigt
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-11-01 14:32:41 följande:

Jo bilarna kan man väl också räkna med i boendet, och ska försöka med buffert. Vi sökte via lendo och fick en ränta på 4% den skulle kosta oss ca 3800 kr i månaden i stället för 10000 kr då kan vi spara 5000 kr i månaden för bara vi får bort det som släpar nu så ser det riktigt bra ut. Tänkte då att lendo skulle dras den 20:e med barnbidraget, det betyder att vi har ca 15000 kr kvar i räkningar som vi kan ta på min lön, och då har vi hela makens lön kvar till mat, sparande och övrigt

Och ja det är fastiskt inte speciellt dyrt boende då, tror min pappa betalar mer för sin 2:a i stan????är slamtömning 2 ggr per år och sotningen får vi göra själv, och väggföreningen är gratis
  • snedtak
    Anonym (Orolig) skrev 2020-11-01 14:34:41 följande:
    Och ja det är fastiskt inte speciellt dyrt boende då, tror min pappa betalar mer för sin 2:a i stan????är slamtömning 2 ggr per år och sotningen får vi göra själv, och väggföreningen är gratis
    Bor man i hus måste man också räkna in underhåll och reparationer i kostnaderna och inte bara löpande räkningar. Gräsklippare, takbyte, fönstermålning, vitvaror, badrum, m.m. 

Runt 2000-3000 kr/månad är rimligt att räkna med att behöva avsätta för underhåll i ett hus, beroende på hur mycket man gör själv vs. tar in hantverkare, i vilket skick huset är i osv.

Om vi ska kunna ge er spar- och ekonomitip behöver vi veta lite mer om er ekonomiska situation. Vad kostar bilarna? vad har ni för övriga räkningar? Internet, TV, mobiler, m.m.

Ett vanligt tips är annars att börja med att säga upp allt som inte behövs - HBO, Spotify, Netflix, Postkodlotteriet, tidningar, m.m. Gör en matbudget, laga all mat hemma, ät matlåder istället för att äta ute, begränsa hämtpizza, m.m. Laga billig mat och handla efter säsong och extrapriset. Sälj ev. ena bilen och köp en billigare bil utan lån. Se över försäkringar och abbonemang ni måste ha för att se om det går att få lägre premier. OBS att man måste ha koll på vad försäkringarna täcker också. Inför köpstopp på onödiga grejer som heminredning, kläder till er vuxna, bio, resor, m.m. Sälj saker på Tradera, Blocket, Facebook, loppis m.m föratt få in pengar och lösa skulder med höga räntor. Barnkläder, elektronik, samlarsaker, möbler, märkeskläder är exempel på sådant som brukar gå att sälja.
  • Studentpappa

Ni har ju väldigt dyra bilkostnader, 4500+försäkring+skatt och underhåll, vad slutar det på 7000:-/mån? Att tro att man måste ha bil som går billigt för att ha råd att pendla blir lite skevt. Vad slår 2dl/mil kontra ert lån? Gör den räkneövningen och jämför, glöm inte avdrag för resor till och från jobbet.

Eftersom ni verkar ha tagit blancolån för att reparera huset utgår jag ifrån att det är maxbelånat? Annars försök att låna upp på huset i första hand, den räntan slår inte Lendo. Sen ser ni över era bilar, där har ni många tusen att dra ner på om viljan finns. Givetvis kan man sälja en bil med lån på, du löser ju lånet men pengarna ni får för bilen.

Får ni ut 42 000:-/mån borde ni inte behöva suga på ramarna med lite struktur på er ekonomi.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Går i konkurs