Egon den stora skrev 2020-11-01 18:05:55 följande:
I detta fallet så är det ju ts träd.
Hon kan strunta i löven och hoppas på att grannen inte kräver att grenarna kapas, eller att hon inte behöver ha några synpunkter i framtiden om tex bygglov eller att sätta ett växthus nära gränsen eller så.
Haller med. Dessutom gissar jag att loven pa grannens sida tar ca 5 min att kratta bort, medan det kanske tar en halvtimme att kratta sin egen tomt. Da ar ett tips att man faktiskt inte behover vanta att kratta bort grannens lov tills det ar krattdag, utan man kan, oberoende av vilken dag ni planerar att kratta er egen tomt, agna 5 minuter at grannens tomt narhelst ni har 5 minuter over under vilken helg som helst. Nar ni nu vet att det stor grannen (som ar gammal och skroplig och inte kan gora det sjalv) sa kan ni ju planera battre infor nasta ar, ha framforhallning och kanske rafsa bort hans lov 2-3 veckor innan ni sjalva tankt ta itu med er egen tomt. Om dessa 5 minuter kan framja grannsamjan och dessutom gor att ni slipper kapa grenarna pa ert fina trad sa ar det val vart det. 5 minuter ar ju inte direkt ett projekt, sasom att kratta hela sin egen tomt ar.
Och om man tanker fran grannens sida - en gammal skroplig pensionar som kanske hallit jattefint pa sin tomt under sina glansdagar, men idag inte ar kapabel att uppratthalla samma standard. Nu sitter han dar ensam i sitt hus och ser "forfallet" varje gang han tittar ut genom fonstret (och da han ar hemma hela dagarna paminns han ju om detta flera ganger om dagen). Han ar frustrerad over att inte kunna gora det sjalv och varje gang han tittar pa det blir frustrationen bara varre och varre, och da han inte har nagot annat for sig i sin ensamhet sa ar det detta som daglien upptar hans tankar. Sa ett till synes litet problem, fran andras synvinkel, ar for honom nagot han gar och gramer sig over dagligen. Darfor ar mitt rad att hadanefter, sa fort det borjar bli dags att kratta, skjut inte upp de dar 5 minuterna det tar att kratta bort era lov fran hans tomt, utan gor det direkt (eller i alla fall sa fort ni har 5 minuter over en helg). Grannen blir glad, ni slipper kapa grenar och ni har god grannsamja.