• Anonym (Ts)

Räfsa löv åt grannen?

Jag och min man flyttade in i vårt hus i vintras. Det står en hel del stora gamla träd på tomten och ett av dem sträcker sin in en liten bit över grannens tomt. Nu när löven faller så rasslar det ner en del löv på grannens tomt. Han vill (kräver) att vi krattar upp dessa löv. Och det är egentligen inga problem för oss, vi kan absolut kratta upp dem när vi ändå håller på, det är inget mot alla löv på vår egen tomt. Grannen är gammal och lite skröplig. Vi har tänkt fixa med detta nästa helg eller helgen därpå. Det finns ju många löv kvar på träden så det gör ju inget om de också hinner trilla ner. Grannen vill dock att detta sker omgående. Vet ni vilka krav han har rätt att ställa? Är vi juridiskt ansvariga för de fallna löven? Återigen, vi kan gärna räfsa upp dem, men säg att vi blir sjuka och inte kan göra detta på några veckor, måste vi anlita nån då?

• Svar på tråden Räfsa löv åt grannen?
  • Anonym (U)

Hmm stora problem över små löv. Men om ni har kommit överens så får ni nog göra det. Men tror inte direkt han skulle dö om det låg löv på hans tomt några veckor

• Anonym (Ts)
    Anonym (U) skrev 2020-11-01 14:06:31 följande:

Hmm stora problem över små löv. Men om ni har kommit överens så får ni nog göra det. Men tror inte direkt han skulle dö om det låg löv på hans tomt några veckor

Ja som sagt, inga problem att göra det, det är inte så stor yta, plus att det är eklöv som inte riktigt förmultnar, så förstår honom. Undrar bara om han kan kräva att det ska ske inom viss tid.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-11-01 14:08:21 följande:

Nej, det är inte er skyldighet. Grannen har däremot rätt att helt kapa de grenar som sträcker sig in över hans tomt, men ni ska först ha en chans att göra det själva.

lawline.se/answers/rattsforhallande-mellan-grannar-trad-och-lov

Åh, hoppas han inte vill kapa grenar, det är ett så fint över hundra år gammalt träd. Än så länge är det bara löven, och dem kan vi fixa.
  • smulpaj01
    Anonym (Ts) skrev 2020-11-01 14:10:33 följande:

Åh, hoppas han inte vill kapa grenar, det är ett så fint över hundra år gammalt träd. Än så länge är det bara löven, och dem kan vi fixa.

Men gå ut och fixa det då. Kan väl inte ta så lång tid. Jag krattar löv nästan varje dag, det är varken jobbigt eller tidskrävande.
  • Anonym (Ts)
    smulpaj01 skrev 2020-11-01 14:14:41 följande:

Men gå ut och fixa det då. Kan väl inte ta så lång tid. Jag krattar löv nästan varje dag, det är varken jobbigt eller tidskrävande.

Är inte hemma, och i veckan arbetar vi under dygnets ljusa timmar. Ev hinner vi nån eftermiddag/kväll men annars är nästa helg avsatt för detta.
  • Anonym (Anonym 666)

För att ge lite perspektiv, jag har bott i hus i många år med stor trädgård och massor med träd. Jag har hittills inte krattat löv en enda gång :) De försvinner ändå med naturens kretslopp. Äpplena får ligga på marken också, de försvinner de med.

• Anonym (Nix)

Ni har ingen skyldighet att räfsa bort de löven. Han får dock efter samråd med er kapa grenar som hänger över hans tomt. Vi har en enda granne. När vi flyttade hit växte det en jättestor lönn precis vid vår tomtgräns och det blev ju massor med löv på vår sida. De räfsade vi självklart upp själva. Hade aldrig fallit oss in att gnälla på grannen över det eller än värre krävt att han skulle räfsa!

• Anonym (Ts)
    Anonym (Nix) skrev 2020-11-01 14:30:25 följande:

Ni har ingen skyldighet att räfsa bort de löven. Han får dock efter samråd med er kapa grenar som hänger över hans tomt. Vi har en enda granne. När vi flyttade hit växte det en jättestor lönn precis vid vår tomtgräns och det blev ju massor med löv på vår sida. De räfsade vi självklart upp själva. Hade aldrig fallit oss in att gnälla på grannen över det eller än värre krävt att han skulle räfsa!

Vi får en hel del löv från grannen på andra sidan, men skulle aldrig få för oss att kräva dem på någonting. Men tänker att de förra ägarna och den andra grannen kanske hade nån deal. Och han är som sagt gammal så det är klart vi fixar det. Är något mindre förtjust i att han ringer oss när vi inte är hemma och kräver att detta ska ske NU.
  • Anonym (Nix)
    Anonym (Ts) skrev 2020-11-01 14:34:41 följande:
    Vi får en hel del löv från grannen på andra sidan, men skulle aldrig få för oss att kräva dem på någonting. Men tänker att de förra ägarna och den andra grannen kanske hade nån deal. Och han är som sagt gammal så det är klart vi fixar det. Är något mindre förtjust i att han ringer oss när vi inte är hemma och kräver att detta ska ske NU.
    Men det kvittar ju om de förra ägarna hade nån deal med honom- ni är inte skyldiga att räfsa. Punkt liksom. Han får leja nån som gör det åt honom eller låta löven ligga. Säg bara nej.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nix) skrev 2020-11-01 14:40:45 följande:

Men det kvittar ju om de förra ägarna hade nån deal med honom- ni är inte skyldiga att räfsa. Punkt liksom. Han får leja nån som gör det åt honom eller låta löven ligga. Säg bara nej.

Okej, tack!

Vi kommer att räfsa nästa helg, helt enkelt. :)
  • Egon den stora
    Anonym (Nix) skrev 2020-11-01 14:40:45 följande:

Ibland får man vara lite smidig också. Dom kan givetvis strunta i löven, men vad händer om dom helt plötsligt skulle behöva något från grannen?
  • Anonym (Nix)
    Egon den stora skrev 2020-11-01 16:44:01 följande:
    Ibland får man vara lite smidig också. Dom kan givetvis strunta i löven, men vad händer om dom helt plötsligt skulle behöva något från grannen?
    Det är inte det grannar är till för. Man ska i största möjligaste mån klara sig själv. Annars lejer man släkt, vänner eller hantverkare. Grannar kommer absolut sist.
  • Egon den stora
    Anonym (Nix) skrev 2020-11-01 17:28:13 följande:

Det är inte det grannar är till för. Man ska i största möjligaste mån klara sig själv. Annars lejer man släkt, vänner eller hantverkare. Grannar kommer absolut sist.

I detta fallet så är det ju ts träd.

Hon kan strunta i löven och hoppas på att grannen inte kräver att grenarna kapas, eller att hon inte behöver ha några synpunkter i framtiden om tex bygglov eller att sätta ett växthus nära gränsen eller så.
  • Anonym (5 minuter oberoende av er egen tomt)
    Egon den stora skrev 2020-11-01 18:05:55 följande:
    I detta fallet så är det ju ts träd.

Hon kan strunta i löven och hoppas på att grannen inte kräver att grenarna kapas, eller att hon inte behöver ha några synpunkter i framtiden om tex bygglov eller att sätta ett växthus nära gränsen eller så.
    Haller med. Dessutom gissar jag att loven pa grannens sida tar ca 5 min att kratta bort, medan det kanske tar en halvtimme att kratta sin egen tomt. Da ar ett tips att man faktiskt inte behover vanta att kratta bort grannens lov tills det ar krattdag, utan man kan, oberoende av vilken dag ni planerar att kratta er egen tomt, agna 5 minuter at grannens tomt narhelst ni har 5 minuter over under vilken helg som helst. Nar ni nu vet att det stor grannen (som ar gammal och skroplig och inte kan gora det sjalv) sa kan ni ju planera battre infor nasta ar, ha framforhallning och kanske rafsa bort hans lov 2-3 veckor innan ni sjalva tankt ta itu med er egen tomt. Om dessa 5 minuter kan framja grannsamjan och dessutom gor att ni slipper kapa grenarna pa ert fina trad sa ar det val vart det. 5 minuter ar ju inte direkt ett projekt, sasom att kratta hela sin egen tomt ar.

Och om man tanker fran grannens sida - en gammal skroplig pensionar som kanske hallit jattefint pa sin tomt under sina glansdagar, men idag inte ar kapabel att uppratthalla samma standard. Nu sitter han dar ensam i sitt hus och ser "forfallet" varje gang han tittar ut genom fonstret (och da han ar hemma hela dagarna paminns han ju om detta flera ganger om dagen). Han ar frustrerad over att inte kunna gora det sjalv och varje gang han tittar pa det blir frustrationen bara varre och varre, och da han inte har nagot annat for sig i sin ensamhet sa ar det detta som daglien upptar hans tankar. Sa ett till synes litet problem, fran andras synvinkel, ar for honom nagot han gar och gramer sig over dagligen. Darfor ar mitt rad att hadanefter, sa fort det borjar bli dags att kratta, skjut inte upp de dar 5 minuterna det tar att kratta bort era lov fran hans tomt, utan gor det direkt (eller i alla fall sa fort ni har 5 minuter over en helg). Grannen blir glad, ni slipper kapa grenar och ni har god grannsamja.
  • Anonym (Grannsämja)

Rätt har han inte och verkar vara av den gamla skolan. Försök charma honom och visa att ni respekterar honom. Grannsämja är viktigt men ni kan också vara tydliga. Vänligt men bestämt.

• smulpaj01
    Anonym (5 minuter oberoende av er egen tomt) skrev 2020-11-02 06:53:25 följande:

Haller med. Dessutom gissar jag att loven pa grannens sida tar ca 5 min att kratta bort, medan det kanske tar en halvtimme att kratta sin egen tomt. Da ar ett tips att man faktiskt inte behover vanta att kratta bort grannens lov tills det ar krattdag, utan man kan, oberoende av vilken dag ni planerar att kratta er egen tomt, agna 5 minuter at grannens tomt narhelst ni har 5 minuter over under vilken helg som helst. Nar ni nu vet att det stor grannen (som ar gammal och skroplig och inte kan gora det sjalv) sa kan ni ju planera battre infor nasta ar, ha framforhallning och kanske rafsa bort hans lov 2-3 veckor innan ni sjalva tankt ta itu med er egen tomt. Om dessa 5 minuter kan framja grannsamjan och dessutom gor att ni slipper kapa grenarna pa ert fina trad sa ar det val vart det. 5 minuter ar ju inte direkt ett projekt, sasom att kratta hela sin egen tomt ar.

Och om man tanker fran grannens sida - en gammal skroplig pensionar som kanske hallit jattefint pa sin tomt under sina glansdagar, men idag inte ar kapabel att uppratthalla samma standard. Nu sitter han dar ensam i sitt hus och ser "forfallet" varje gang han tittar ut genom fonstret (och da han ar hemma hela dagarna paminns han ju om detta flera ganger om dagen). Han ar frustrerad over att inte kunna gora det sjalv och varje gang han tittar pa det blir frustrationen bara varre och varre, och da han inte har nagot annat for sig i sin ensamhet sa ar det detta som daglien upptar hans tankar. Sa ett till synes litet problem, fran andras synvinkel, ar for honom nagot han gar och gramer sig over dagligen. Darfor ar mitt rad att hadanefter, sa fort det borjar bli dags att kratta, skjut inte upp de dar 5 minuterna det tar att kratta bort era lov fran hans tomt, utan gor det direkt (eller i alla fall sa fort ni har 5 minuter over en helg). Grannen blir glad, ni slipper kapa grenar och ni har god grannsamja.

Jättefint skrivet och det var såhär jag menade med mitt inlägg också. Det tar 5 min att kratta, det bör man hinna med vilken dag/kväll som helst.
  • Egon den stora
    smulpaj01 skrev 2020-11-02 08:32:50 följande:

Jättefint skrivet och det var såhär jag menade med mitt inlägg också. Det tar 5 min att kratta, det bör man hinna med vilken dag/kväll som helst.

Precis. Om man är så förtjust i sina träd så får man anstränga sig lite. Annars har man en granne mot sig hela tiden.

Vi en liknande situation gjorde jag och grannen en deal. Han fick ta ner träden om jag slapp jobbet. Båda vann. Han slapp tjatet från sin fru att räfsa hela tiden och jag slapp träd som ändå stod dumt till och kunde blivit en fara i framtiden.

Rent juridiskt kunde jag vägrat. Han hade varit sur och vid en eventuell storm hade jag fått göra ett jättejobb med ett fallet träd över grannes hus.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (5 minuter oberoende av er egen tomt) skrev 2020-11-02 06:53:25 följande:

Nja, det tar mer än 5 minuter, och han ringde oss i går för att säga att han ville ha bort löven just precis då. Vi var inte hemma. Återigen, vi fixar gärna detta men utifrån våra premisser. Min make har en reumatisk sjukdom som gör att han inte alltid är i skick för trädgårdsarbete och jag jobbar långa dagar den här veckan. Löven kan vänta tills nästa helg, om vi inte får tid i veckan.
  • Lolakola

Men herregud, han kan väl gott vänta nån vecka. Ts har ingen som helst skyldighet till detta, men hon är schysst och ska fixa det, dessutom inom rimlig tid. Det där trädet lär ju ha stått där innan gubben ens var född, så det är ju ingen överraskning att det kommer löv. Att han är gammal och skruttig behöver inte betyda att han är inkapabel att fixa själv. Om det nu bara är 5 minuter så lär det väl Ts en kvart för honom själv, om det är så hysteriskt bråttom. Annars får han väl ombesörja att grenarna kapas, men han lär ju inte slippa löv för det.
Svar på tråden Räfsa löv åt grannen?