• Sun 1 Nov 2020 19:32
    756 visningar
    19 svar
    19
    756

    Vad tänker du kring min ekonomiska situation?

    35 +, tjänsteman, vi har båda två valt att jobba deltid ett par år iaf nu när barnen är små. 3 år och 1+ år. Nyligen tillbaka helt från föräldraledigheten.

    Efter att mina löpande kostnader samt sparanden är insatta så har jag 5000 kr till kläder/nöje osv.

    Då är 3000 kr insatt på vanligt kontospar, samt 4000 kr på ISK. När kontosparet överstiger 10 000:- så sätter jag in det på ISK-kontot.

    Där finns idag 150 000:- och har nyligen varit helt tomt då vi investerade utbyggnad av fastigheten till hälften med kontanta insatser och belånade hälften på banken.

    Samt byggt fritidshus.

    Arbetsgivaren sätter av 12 000:- månad i tjänstepension.

    Hur skulle ni bedöma min ekonomiska situation?

  • Svar på tråden Vad tänker du kring min ekonomiska situation?
  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Sun 1 Nov 2020 19:38
    #1

    Stabil och samtidigt slösaktig. 5000:- till nöjen, kläder mm skulle lätt kunna halveras och hellre läggas undan. Bra med sparande. Kul att ni har råd att vara hemma båda två, inte alla som kan, och småbarnsåren är ju viktiga.

  • Anonym (IQ)
    Sun 1 Nov 2020 19:39
    #2

    Det beror på hur mycket du har i lån. Det spelar ingen roll hur mycket du sparar eller tjänar om du har för hög belåningsgrad. Idag är räntorna extremt låga men snart vänder det. 

  • Sun 1 Nov 2020 19:44
    #3
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-11-01 19:38:46 följande:

    Stabil och samtidigt slösaktig. 5000:- till nöjen, kläder mm skulle lätt kunna halveras och hellre läggas undan. Bra med sparande. Kul att ni har råd att vara hemma båda två, inte alla som kan, och småbarnsåren är ju viktiga.


    Tack för din input! Ska nog förtydliga kanske. Dessa 5000 kr är för det som behövs för utelunch, fika på stan, lunch på en helg. Take a way på vardagen, ett restaurangbesök med tjejerna, kläderna till barn/mig. Så absolut inte enbart nöjen!
  • Sun 1 Nov 2020 19:47
    #4
    Anonym (IQ) skrev 2020-11-01 19:39:10 följande:

    Det beror på hur mycket du har i lån. Det spelar ingen roll hur mycket du sparar eller tjänar om du har för hög belåningsgrad. Idag är räntorna extremt låga men snart vänder det. 


    58-59% belåningsgrad på huset. Vi har valt att inte amortera mer än 3000kr/månad och det var också därför vi plöjde in så pass mycket kontanta medel i utbyggnaden - vi ville inte belåna mer.
  • Anonym (P)
    Sun 1 Nov 2020 21:12
    #5
    +1

    Jag bedömer din ekonomiska situation som väldigt bra då detta uppenbart är en skryttråd.

    Att du ens ber om en bedömning om din ekonomiska situation är nog väldigt provocerande för många. Inkl. mig.

  • Anonym (H)
    Sun 1 Nov 2020 21:27
    #6
    Marre22 skrev 2020-11-01 19:32:53 följande:

    35 +, tjänsteman, vi har båda två valt att jobba deltid ett par år iaf nu när barnen är små. 3 år och 1+ år. Nyligen tillbaka helt från föräldraledigheten.

    Efter att mina löpande kostnader samt sparanden är insatta så har jag 5000 kr till kläder/nöje osv.

    Då är 3000 kr insatt på vanligt kontospar, samt 4000 kr på ISK. När kontosparet överstiger 10 000:- så sätter jag in det på ISK-kontot.

    Där finns idag 150 000:- och har nyligen varit helt tomt då vi investerade utbyggnad av fastigheten till hälften med kontanta insatser och belånade hälften på banken.

    Samt byggt fritidshus.

    Arbetsgivaren sätter av 12 000:- månad i tjänstepension.

    Hur skulle ni bedöma min ekonomiska situation?


    Det var ett väldigt fint tjänstepensionsavtal du har.
  • Anonym (sjukp­ension­är)
    Sun 1 Nov 2020 22:57
    #7
    Marre22 skrev 2020-11-01 19:44:52 följande:
    Tack för din input! Ska nog förtydliga kanske. Dessa 5000 kr är för det som behövs för utelunch, fika på stan, lunch på en helg. Take a way på vardagen, ett restaurangbesök med tjejerna, kläderna till barn/mig. Så absolut inte enbart nöjen!
    Förlåt men allt det där är nöjen. Själv kan jag titta i stjärnorna som sådan lyx som uteluncher, fika på stan, take away, restaurangbesök med tjejerna och kläder mer än vad absoluta nöden kräver. Lunch på helgen äter jag förstås men den ingår ju i den vanliga matbudgeten.

    Tacka din lyckliga stjärna att du är frisk nog att ha ett jobb och ha råd med sånt för nästan halva min inkomst.
  • Mon 2 Nov 2020 21:29
    #8
    Anonym (P) skrev 2020-11-01 21:12:33 följande:

    Jag bedömer din ekonomiska situation som väldigt bra då detta uppenbart är en skryttråd.

    Att du ens ber om en bedömning om din ekonomiska situation är nog väldigt provocerande för många. Inkl. mig.


    Förlåt, men varför skulle det endast vara okej för föräldrar med sämre ekonomi att ställa frågor? Personer med bättre ekonomi måste väll få ställa relevanta frågor utan att bli ifrågasatta av dig? Blir du provocerad, stäng av mobilen ta lite luft. Istället för att yppa dig. Du skulle säkert inte vilja att folk klagade på dina frågor i forumet.

    Ontopic: låter bra. Men skulle ha mer än 10.000kr på kontantspar. Minst 30-50k i din situation.

    En större tv kostar ca 15k, en tvättmaskin för familjen ca 8k. Du ska inte behöva sälja fonder om något går sönder.

    Annars allt bra i mitt tycke. Vad sparar du i för fonder?
  • Tue 3 Nov 2020 07:05
    #9
    PappaDionysos skrev 2020-11-02 21:29:03 följande:

    Förlåt, men varför skulle det endast vara okej för föräldrar med sämre ekonomi att ställa frågor? Personer med bättre ekonomi måste väll få ställa relevanta frågor utan att bli ifrågasatta av dig? Blir du provocerad, stäng av mobilen ta lite luft. Istället för att yppa dig. Du skulle säkert inte vilja att folk klagade på dina frågor i forumet.

    Ontopic: låter bra. Men skulle ha mer än 10.000kr på kontantspar. Minst 30-50k i din situation.

    En större tv kostar ca 15k, en tvättmaskin för familjen ca 8k. Du ska inte behöva sälja fonder om något går sönder.

    Annars allt bra i mitt tycke. Vad sparar du i för fonder?


    Det finns pengar till tvättmaskin och annat för ca 30? på det huskonto dit vi varje månad betalar drift och underhåll. Allt lite över för att ha om något går sönder.
  • Anonym (H)
    Tue 3 Nov 2020 09:04
    #10

    Vilket tjänstepensionsavtal har du?

  • Tue 3 Nov 2020 12:53
    #11
    Anonym (H) skrev 2020-11-03 09:04:13 följande:

    Vilket tjänstepensionsavtal har du?


    Individuellt. Förhandlat. Individuellt avsatt tjänstepension
  • Tue 3 Nov 2020 16:51
    #12

    Ni borde vara miljonärer och sikta på att kunna sluta jobba om tio år men ni lyckas inte med det. Med erat ekonomiska upplägg kommer ni behöva jobba till pension. Ta hjälp och lägg upp en plan om ni inte kan fundera ut själva hur det ska gå till.

  • Anonym (P)
    Tue 3 Nov 2020 17:08
    #13
    PappaDionysos skrev 2020-11-02 21:29:03 följande:

    Förlåt, men varför skulle det endast vara okej för föräldrar med sämre ekonomi att ställa frågor? Personer med bättre ekonomi måste väll få ställa relevanta frågor utan att bli ifrågasatta av dig? Blir du provocerad, stäng av mobilen ta lite luft. Istället för att yppa dig. Du skulle säkert inte vilja att folk klagade på dina frågor i forumet.

    Ontopic: låter bra. Men skulle ha mer än 10.000kr på kontantspar. Minst 30-50k i din situation.

    En större tv kostar ca 15k, en tvättmaskin för familjen ca 8k. Du ska inte behöva sälja fonder om något går sönder.

    Annars allt bra i mitt tycke. Vad sparar du i för fonder?


    Jag tänker hålla på min grundlagsskyddade rättighet att bli kränkt.

    Vi är ändå i Sverige. På internet.
  • Tue 3 Nov 2020 17:40
    #14
    Steven01 skrev 2020-11-03 16:51:07 följande:

    Ni borde vara miljonärer och sikta på att kunna sluta jobba om tio år men ni lyckas inte med det. Med erat ekonomiska upplägg kommer ni behöva jobba till pension. Ta hjälp och lägg upp en plan om ni inte kan fundera ut själva hur det ska gå till.


    Hur vet du att just DET är vårt syfte? Att kunna sluta jobba om 10 år?!

    Förstår inte ditt resonemang i ditt inlägg - utveckla gärna!
  • Tue 3 Nov 2020 19:56
    #15
    Marre22 skrev 2020-11-03 17:40:44 följande:
    Hur vet du att just DET är vårt syfte? Att kunna sluta jobba om 10 år?!

    Förstår inte ditt resonemang i ditt inlägg - utveckla gärna!
    Jasså ni har alltså ett syfte? Det missade jag.
  • Anonym (Z)
    Wed 4 Nov 2020 13:11
    #16
    Marre22 skrev 2020-11-01 19:44:52 följande:

    Tack för din input! Ska nog förtydliga kanske. Dessa 5000 kr är för det som behövs för utelunch, fika på stan, lunch på en helg. Take a way på vardagen, ett restaurangbesök med tjejerna, kläderna till barn/mig. Så absolut inte enbart nöjen!


    Marre22 skrev 2020-11-01 19:47:17 följande:

    58-59% belåningsgrad på huset. Vi har valt att inte amortera mer än 3000kr/månad och det var också därför vi plöjde in så pass mycket kontanta medel i utbyggnaden - vi ville inte belåna mer.


    Är det någon särskild anledning till att ni valt att inte amortera mer? Det låter spontant lågt. Hur stort är lånet?

    Tycker också att de där 5.000 är väldigt mycket pengar på ?skräp? förutom kläder till barnen.
  • Wed 4 Nov 2020 13:19
    #17
    Anonym (Z) skrev 2020-11-04 13:11:37 följande:

    Är det någon särskild anledning till att ni valt att inte amortera mer? Det låter spontant lågt. Hur stort är lånet?

    Tycker också att de där 5.000 är väldigt mycket pengar på ?skräp? förutom kläder till barnen.


    Ja vi har valt att göra engångsamorteringar på det ?rörliga? 3 månaders lånet istället för att binda i amorteringar.

    Lånet är på 2,5 miljoner och värdet 4,2-4,5.

    Jag ska verkligen ta mig en tankeställare till de där 5000 kr, men frissa, naglar, utelunch, kläder till mig och barnen, middag på restaurang, besök på simhallen, bio... jag har svårt att få det till under 5000 kr.
  • Anonym (Z)
    Wed 4 Nov 2020 13:28
    #18
    Marre22 skrev 2020-11-04 13:19:39 följande:

    Ja vi har valt att göra engångsamorteringar på det ?rörliga? 3 månaders lånet istället för att binda i amorteringar.

    Lånet är på 2,5 miljoner och värdet 4,2-4,5.

    Jag ska verkligen ta mig en tankeställare till de där 5000 kr, men frissa, naglar, utelunch, kläder till mig och barnen, middag på restaurang, besök på simhallen, bio... jag har svårt att få det till under 5000 kr.


    Ok, helt ok lån om ni är två personer. En fördel med att ha en viss amortering som ständigt tuggar lånet neråt är ju att hålla räntekostnaden nere den dag räntan sticker.

    Gör ni dom där grejerna ens nu med coronan? Jag har tre barn, jobbar visserligen 100% hemifrån, men vi är garanterat inte i närheten av några 5.000 /månad för sånt (+kläder). Du kan ju fundera på att dra ner det något i alla fall?
  • Anonym (12345­)
    Wed 4 Nov 2020 18:14
    #19
    Marre22 skrev 2020-11-04 13:19:39 följande:

    Ja vi har valt att göra engångsamorteringar på det ?rörliga? 3 månaders lånet istället för att binda i amorteringar.

    Lånet är på 2,5 miljoner och värdet 4,2-4,5.

    Jag ska verkligen ta mig en tankeställare till de där 5000 kr, men frissa, naglar, utelunch, kläder till mig och barnen, middag på restaurang, besök på simhallen, bio... jag har svårt att få det till under 5000 kr.


    Behöver man greja håret och naglarna en gång i månaden?
Svar på tråden Vad tänker du kring min ekonomiska situation?