• Anonym (ofräsch färg)

Vad tycker du om tandblekning?

Vill höra era åsikter i frågan och ifall ni gjort det själv? I så fall hur?

Känns som att det börjat bli norm och att man är tvingad för att inte bli sedd som en fattig outsider. Dessvärre bet inte tandblekning på mina gula tänder.

• Svar på tråden Vad tycker du om tandblekning?
  • Anonym (Naughty40)

Personligen är det viktigt för mig med vita tänder. Låter nog ytligt, men det är absolut inte som att jag bryr mig om ifall andra har gula eller vita tänder. Men visst gör det mycket för utseendet, det går inte att komma ifrån... sen ser det inte heller bra ut när det går till överdrift på andra hållet, när tänderna är helt kritvita. Vilken tandblekning har du gjort? De hemmablekningar man kan köpa på apotek etc är väldigt skonsamma mot tänderna och har därmed väldigt liten effekt. Laserblekning på klinik är bra, men inte särskilt bestående samt väldigt dyrt. Mitt bästa tips är att gå till tandläkaren och göra blekskenor och sedan bleka med gel du köper ifrån dem. Kanske värt ett försök till?

• neverpreggo

Nja, såna hetsiga kretsar är jag inte i. Rekommenderar kokosolja+gurkmeja.

• Anonym (ofräsch färg)
    Anonym (Naughty40) skrev 2020-11-01 21:30:06 följande:

Personligen är det viktigt för mig med vita tänder. Låter nog ytligt, men det är absolut inte som att jag bryr mig om ifall andra har gula eller vita tänder. Men visst gör det mycket för utseendet, det går inte att komma ifrån... sen ser det inte heller bra ut när det går till överdrift på andra hållet, när tänderna är helt kritvita. Vilken tandblekning har du gjort? De hemmablekningar man kan köpa på apotek etc är väldigt skonsamma mot tänderna och har därmed väldigt liten effekt. Laserblekning på klinik är bra, men inte särskilt bestående samt väldigt dyrt. Mitt bästa tips är att gå till tandläkaren och göra blekskenor och sedan bleka med gel du köper ifrån dem. Kanske värt ett försök till?

Jag har använt Dentaway. Helt värdelöst faktiskt och räckte bara en bråkdel av vad den skulle enligt tillverkaren. Rena pengar i sjön. Vad kostar såna blekskenor hos tandläkare. Är inte villig att lägga mycket pengar på det men hade kunnat tänka mig en nyans ljusare. Vad har du själv använt?

Tycker alla har alldeles för vita tänder vart man tittar. Ser helt sjukt ut faktiskt och inget jag eftersträvar.
  • Anonym (ofräsch färg)
    neverpreggo skrev 2020-11-01 21:43:12 följande:

Nja, såna hetsiga kretsar är jag inte i. Rekommenderar kokosolja+gurkmeja.

Gurkmeja gör ju tänderna mycket gulare. Akta dig!
  • Anonym (Naughty40)
    Anonym (ofräsch färg) skrev 2020-11-01 22:05:41 följande:

Jag har använt Dentaway. Helt värdelöst faktiskt och räckte bara en bråkdel av vad den skulle enligt tillverkaren. Rena pengar i sjön. Vad kostar såna blekskenor hos tandläkare. Är inte villig att lägga mycket pengar på det men hade kunnat tänka mig en nyans ljusare. Vad har du själv använt?

Tycker alla har alldeles för vita tänder vart man tittar. Ser helt sjukt ut faktiskt och inget jag eftersträvar.

Det är ganska dyrt hos tandläkaren tyvärr. Man får räkna med 3-4000 kr. Men sen har man ju blekskenor som man kan använda för alltid. Räcker ju att köpa nytt blekgel sedan när det tar slut. Jag ser det som att det blir ?billigare? för mig i det långa loppet... Blekningsgel till skenorna kan du köpa på nätet, heter Opalescence.
  • neverpreggo
    Anonym (ofräsch färg) skrev 2020-11-01 22:06:14 följande:
    Gurkmeja gör ju tänderna mycket gulare. Akta dig!
    Ja för jag följer inte ett välbeprövat tips och borstar med vanlig tandkräm efteråt...
  • Anonym (?)

Ungefär lika nödvändigt som analblekning tycker jag...
    Vitare tänder och ljusare rosett typ. Låter som om det kunde rädda planeten.

• Anonym (A)

Har inte tänkt på det.

• Anonym (Jaha)

Tycker ingenting direkt. Känner ingen som gjort det vad jag vet. Tänker inte göra det själv. Som med allt annat man kan välja själv är det upp till var och en. Känns väl dock som en rätt onödig kostnad om man inte har riktigt bruna tänder. Jag menar- vem ser ens sånt? Jag ser då inte hur mina bekantas tänder ser ut förutom han med små svarta risgryn kvar. Och där lär inte tandblekning hjälpa.  

• Anonym (Naughty40)
    Anonym (?) skrev 2020-11-01 22:19:18 följande:

Ungefär lika nödvändigt som analblekning tycker jag...

Vitare tänder och ljusare rosett typ. Låter som om det kunde rädda planeten.

Mmmm, ägna dig åt att rädda planeten du, så bleker vi som vill våra tänder...
  • Anonym (?)
    Anonym (Naughty40) skrev 2020-11-01 22:36:08 följande:
    Mmmm, ägna dig åt att rädda planeten du, så bleker vi som vill våra tänder...
    Absolut!
    Vi är ju några på planeten som inte prioriterar fåfänga.
    Kämpa på du!
  • Anonym (Anders Danielsson)

Tycker varken eller. Precis som med silikontuttar

Var och en bestämmer över sitt eget liv.

Blekt anus tycker jag är hett på kvinnor.

• Anonym (fasader)

Norm är det definitivt inte, fortfarande en väldigt liten del som bleker tänderna. Däremot är det en uppåtgående trend. Det stressar mig en hel del. Jag tänkte typ aldrig på färgen på tänderna som ung, det viktiga var att man borstade dagligen för hälsan. Nu har nästan varenda person på realityserier eller i Hollywood kritvita tänder. Vilket gör att man börjar tänka mer på sina egna tänder. 

Saken är ju den att personerna i framförallt Hollywood inte har blekt sina tänder. De har nästan alla fasader vilket är varför de inte bara är vita utan även perfekt formade. Dessa ubervita tänder många "kändisar" har är inte ens uppnåbart med tandblekning. 

Jag har försökt både med hemmablekning och blekning på salong. Bägge ger hel ok resultat men det håller inte alls länge. Kanske tre månader bara. Inte värt pengarna. 

• NosensPappa

Skulle stå ta upp saliven och inte dagligen, vet inte vad stavninsprogrammet fick för sig

• Anonym (Fröken Gul-tand)
    NosensPappa skrev 2020-11-05 17:34:46 följande:

Jag snusar och brukar bleka tänderna fram till nån gång om året, gör det själv, se upp med tandköttet bara.

Köp peroxide eller klor, skydda var noga med att hålla avstånd till tandköttet, använd tops och stryk på.

Ta bummull under läppen, runt tänderna för att ta ta upp dagligen, stryk på under 5-10 minuter, sen skölj och borsta bort det som ev kommit på tandköttet.

Kostar högst 30 kr per gång, bomullsvadd, tops och klorin.

Kan inte tänderna ta skada av klorin? Hur frätande är klorin jämförts med peroxide? Antar att du menar väteperoxid?
    Jag brukar gurgla munnen med 3%-ig väteperoxid men har inte sett någon skillnad på tänderna och någon direkt frätande effekt har jag inte heller märkt av.
  • hawthorne

Jättebra att stryka klor på slemhinnorna...
    Gör man det är man så korkad att man förtjänar den för tidiga död det kommer att leda till....

Svar på tråden Vad tycker du om tandblekning?