• zivv

Hål i tänderna?

Min snart 3 åring har alltid vägrat tandborstning. Självklart försöker vi, ibland även hållt fast hans armar.

Men man kommer ju inte åt bra alls, blir nog knappast mycket borstat.

Är det vanligt att så här små barn får hål i tänderna?

Någon med erfarenhet? Fick ni dra ut tanden då? Eller lagar man?

• Svar på tråden Hål i tänderna?
  • Anonym (Anonym)

Det är klart små barn kan få hål i tänderna, deras är känsligare för karies än vuxnas tänder. Det beror lite på vad man ger dem, godis, saft och andra sötsaker går ju helt bort om barnet inte låter sig borstas.

Ett tips kan vara att ni gör en deal, att om förälder får borsta först så får barnet borsta efteråt, eller tvärtom. Eller något annat som kan locka honom till att borsta tänderna, för ni kan inte låta bli. Det kan vara så att ni får tvångshålla honom och borsta i värsta fall, för karies är inget man vill hålla på med i så tidig ålder!

• Anonym (Pappa)
    Min son vägrade tandbortsning och ville alltid göra själv. 
    Men efter att vi varit hos tandläkaren med uppföljning hos tandhyginest flera gånger så blev det bättre. Ifall han vill borsta själv får han göra det, men jag får alltid slutföra tandborstningen. Jag påminner alltid om att tandläkaren sa att pappa måste borsta också eftersom det är svårt för små barn att borsta själv. 
    Min erfarenhet är att det blir bätttre med tiden.
    Men vad ni än gör så håll aldrig fast. Tänk också på att lite tandborstning är bättre än inget. Bara att få tandkräm på tänderna är bättre än ingen tandkräm. 
  • sextiotalist

Låt honom använda tandborsten själv. Som pappa skrev, bättre lite än inget alls

• Anonym (C)

När min son var liten och vägrade borsta tänderna så började vi borsta med bara vatten på tandborsten för att få rutinen att funka och det inte skulle bli bråk varje gång. När det funkade började jag blanda lite tandkräm med vatten och när det funkade så började vi med tandkräm som vanligt. Men det var bara en tandkräm som funkade. Hade vi fel tandkräm vägrade han.

Några hål fick han inte trots dålig borstning. Men det beror ju inte bara på hur bra tänderna borstas.

• LFF
    zivv skrev 2020-11-01 22:14:12 följande:

Min snart 3 åring har alltid vägrat tandborstning. Självklart försöker vi, ibland även hållt fast hans armar.

Men man kommer ju inte åt bra alls, blir nog knappast mycket borstat.

Är det vanligt att så här små barn får hål i tänderna?

Någon med erfarenhet? Fick ni dra ut tanden då? Eller lagar man?

Vad har ni testat för att få tandborstningen att bli enklare och med mindre bråk?

När mina tvillingar tjafsade som mest visade jag bilder på tänder som var halv/helruttna etc. När vi varit hos tandläkaren första gången och de pratade lite om vikten av tandborstningen så sa vi även att "kommer du ihåg vad tandläkaren sa, man ska borsta två gånger per dag". Nu är de 7 år och de har varsin eltandborste för barn. De får borsta själva på morgonen och en vuxen borstar på kvällen. 

Några länkar med tips om hur få det roligare med tandborstning:

rullavagn.nu/artikel/fem-knep-som-gor-tandborstningen-lattare/

www.apotekhjartat.se/tips-och-rad/foraldraliv/tandborstning-pa-barn-knepen-som-gor-det-skoj/

www.aftonbladet.se/family/a/rLxp4R/tips-sa-far-du-ditt-barn-att-borsta-tanderna

www.smile.se/tandvardsskola/vad-gor-man-nar-barnet-vagrar-borsta/

www.expressen.se/mama/barn-baby/7-tips-som-gor-tandborstningen-roligare/
Svar på tråden Hål i tänderna?