• Fröken R

    NIPT eller inte?

    Hej!

    Undrar om någon här gjort NIPT trots ok/bra resultat på KUB? Varför i så fall? Överväger att göra det, som etta säkerhet. Är redan orolig för en massa grejer i denna graviditet (andra barnet). Tacksam för input!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-11-02 10:38
    *extra säkerhet, menade jag så klart :)

  • Svar på tråden NIPT eller inte?
  • Vanessa89

    Vad fick ni för sannolikhet på kub:en? Hur gammal är du?

  • fjanten

    Släktingar till mig gjorde det, trots helt klart bra resultat på KUB. Allt såg bra ut på NIPT sedan, och deras son är defintivt frisk idag (han är ca 3 månader nu). Hon säger i efterhand att hon borde gjort NIPT direkt och skippat KUB, för hon visste med sig att om hon inte fick 1:20000 skulle hon oroa sig...

    Jag har fått 1:20000 på de graviditeter jag gjort KUB och har inte gått vidare med NIPT.

  • Fröken R
    Vanessa89 skrev 2020-11-02 10:31:42 följande:

    Vad fick ni för sannolikhet på kub:en? Hur gammal är du?


    Jag är 38 år. På mitt papper står " Trisomi 13 och 18. Ingen ökad sannolikhet för trisomi 13, 18 eller 21. Nackuppklaring 1,6 mm, CUB-risk 1:16142"
  • Fröken R
    Vanessa89 skrev 2020-11-02 10:31:42 följande:

    Vad fick ni för sannolikhet på kub:en? Hur gammal är du?


    Oj, förra svaret svaret blev konstigt! Trisomi 13, 18 risk 1:20 000. CUB 1:16142
  • Fröken R
    fjanten skrev 2020-11-02 10:35:47 följande:

    Släktingar till mig gjorde det, trots helt klart bra resultat på KUB. Allt såg bra ut på NIPT sedan, och deras son är defintivt frisk idag (han är ca 3 månader nu). Hon säger i efterhand att hon borde gjort NIPT direkt och skippat KUB, för hon visste med sig att om hon inte fick 1:20000 skulle hon oroa sig...

    Jag har fått 1:20000 på de graviditeter jag gjort KUB och har inte gått vidare med NIPT.


    Fick också 1:20000 i min första graviditet. Nu lite sämre
  • Vanessa89

    Om du känner oro trots det där resultatet så tycker jag att du ska göra det. Men med det där resultatet så kan jag garantera dig att du kommer föda ett friskt barn. Att du fick så låg sannolikhet trots din höga ålder(förlåt) i barnfödandesammanhang talar för att allt annat är perfekt.

  • Petter och jag

    Jag hade gjort det. KUB är ju bara ett sannolikhetstest, en slags kvalificerad gissning. Med NIPT får du reda på kön också.

  • Fröken R
    Petter och jag skrev 2020-11-02 11:25:17 följande:

    Jag hade gjort det. KUB är ju bara ett sannolikhetstest, en slags kvalificerad gissning. Med NIPT får du reda på kön också.


    Trots mina relativt "bra" siffror?
  • Fröken R
    Vanessa89 skrev 2020-11-02 11:21:28 följande:

    Om du känner oro trots det där resultatet så tycker jag att du ska göra det. Men med det där resultatet så kan jag garantera dig att du kommer föda ett friskt barn. Att du fick så låg sannolikhet trots din höga ålder(förlåt) i barnfödandesammanhang talar för att allt annat är perfekt.


    Haha, ingen fara! M min etta fick jag 1:20000 rakt av (hon är nu 4), så det är väl för att siffrorna har blivit sämre som jag nojar + att jag hade lite komplicerad graviditet mot slutet. Men min dotter är kärnfrisk, så vet eg inte varför jag oroar mig så.
  • Petter och jag
    Fröken R skrev 2020-11-02 11:30:44 följande:

    Trots mina relativt "bra" siffror?


    Ja, jag hade gjort det för att jag hade nojat ihjäl mig iaf. Och så hade jag velat veta könet tidigt. Men vi är alla olika, du gör det du känner dig bekväm med.
Svar på tråden NIPT eller inte?