• Mon 2 Nov 2020 13:49
    410 visningar
    2 svar
    2
    410

    En veckas bebis "gammal" ersättning

    Hej!

    Åh jag ligger här och har världens ångest. Vi skulle ge vår en veckas bebis lite ersättning innan. Jag ber maken värma lite från det OÖPPNADE tetrapaketet (NAN PRO 1) i kylen. Han hörde fel och tror jag sa det ÖPPNADE paketet. Det har stått öppet i 5 dagar och jag har glömt att slänga det då vi inte använt oss av ersättning dessa dagar.

    Nu är jag supernojig och mår jättedåligt över det här.

    Någon annan som råkat ut för liknande och kan lugna mig?!?!

  • Svar på tråden En veckas bebis "gammal" ersättning
  • Mon 2 Nov 2020 15:22
    #1

    Inte råkat ut för men ni märker ju om barnet börjar kräkas, få diarréer osv närmaste dygnet. Jag förstår att man är ganska dimmig den där tiden men snälla hjälps åt i fortsättningen med att slänga gammal mat! Du vet säkert att det är max 2 dygn i kylskåp som gäller för både ersättning och burkmat.

  • Mon 2 Nov 2020 17:41
    #2

    Vi har råkat ge gammal ersättning massor av gånger till våra barn, från nyfödd och framåt, och de har aldrig blivit magsjuka. Jag tror att tetra-ersättning som har stått öppnad i kylen är väldigt låg risk att bli sjuk av. Säkerhetsmarginalerna (slänga efter två dygn) är ju enorma eftersom det handlar om små bebisar som äter tetra-ersättning, men om du tänker på hur länge ett öppnat paket mjölk håller så tror jag att man kan dra slutsatsen att tetra-ersättning som stått kyld hela tiden är i princip helt ofarlig. Sen ska man ju inte låta den stå för länge av snålhet, men jag kan inte tänka mig att din bebis kommer att bli sjuk!

Svar på tråden En veckas bebis "gammal" ersättning