• Harduenbadvad

Herpes, smittovägar, otrohet?

Undrar om munherpes kan ge bitestikelinflammation? Måste man isåfall ha könsherpes? Kan jag ha herpes utan att veta om de, utan att haft blåsor och ändå smittat min partner i nedre regionerna?

Han har munherpes. Anledning till att jag frågar är för att min sambo har fått bitestikelinflammation och är säker på att vi inte har könssjukdomar som klamydia.

Vi har två barn och funderar på att skaffa ett tredje men då vill jag först veta om jag kan ha herpes utan att veta om de och kan ha smittat min partner utan sår eller blåsor.

• Svar på tråden Herpes, smittovägar, otrohet?
  • sextiotalist

Både sonen och sambon har haft det. Inga könssjukdomar. De kan få det av andra bakterier eller virus.

Sonen fick det när han gick i 7:an. Sambon hade andra problem med testiklarna, som gav detta problem

• Anonym (Google is your friend)

Det är väldigt ovanligt att ha herpes och inte veta om det, munherpes kan man t ex ha utan större besvär men har man inga blåsor är det inte särskilt smittsamt heller. Genital herpes ska märkas däremot, och då kan man också tillägga att herpes inte orsakar bitestikelinflammation, som man kan få pga bakterier via urinvägarna (vanligast), klamydia (också väldigt vanligt), mer ovanliga orsaker är gonorré, TBC, svamp eller virus.

Vad sa läkaren att det beror på? Får din kille nån behandling? Obehandlat kan det tyvärr leda till sterilitet. Om det är virus kan man inte göra nåt, om det är bakterier får man antibiotika. Det kan också vara så att prostatan är förstorad, och då kan man tydligen få urinvägsinfektioner. Om man är äldre är det vanligaste orsaken, är man yngre brukar det vara pga klamydia.

Även om du säger att båda varit trogna är det inte fel att beställa ett klamydiatest och skicka iväg, man kan beställa hemtest online.

www.1177.se/sjukdomar--besvar/konsorgan/pung-och-testiklar/bitestikelinflammation

www.1177.se/om-1177-vardguiden/e-tjanster-pa-1177-vardguiden/det-har-kan-du-gora-nar-du-loggat-in/bestall-prover/klamydiatest-via-natet/

• Harduenbadvad

Läkaren sa att herpes kan vara orsaken, han fick göra ul ta blodprover urinprover. Han fick antibiotika. ???????????????????

• Anonym (Google is your friend)
    Harduenbadvad skrev 2020-11-02 16:51:47 följande:

Läkaren sa att herpes kan vara orsaken, han fick göra ul ta blodprover urinprover. Han fick antibiotika. ???????????????????

Måste säga att varken 1177 eller Google håller med läkaren, det kan vara att hen lärt sig att det kan orsakas av sexuella sjukdomar och eftersom herpes hör till den gruppen och din sambo har munherpes (vilket inte riktigt är samma sak som genital herpes) så gjordes den kopplingen. Finns det inga som helst symptom hos varken dig eller killen på genital herpes låter det fruktansvärt osannolikt att ni ens skulle ha det, och då borde ju du också ha det rimligen eftersom det är väldigt smittsamt.
  • Bjoer
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-11-02 16:44:46 följande:

Det är väldigt ovanligt att ha herpes och inte veta om det,

Det är väl snarare rätt vanligt att folk som har herpes inte vet om det. Många har det helt utan symptom.
  • sextiotalist
    Harduenbadvad skrev 2020-11-02 16:51:47 följande:

Skriver ut antibiotika för en förmodad virusinfektion?
Svar på tråden Herpes, smittovägar, otrohet?