• ebbad

    Extrem rädsla för magsjukebakterier

    Hej, jag har en extrem rädsla för att bli magsjuk. Är det någon som kan svara på hur länge magsjukebakterier kan överleva på lakan, jackor och tex dator, mobil, golv? Det är en låååång historia hur jag kan ha fått magsjuke-bakterier på dessa ställen. Men detta hände vid 15 oktober tror jag iaf. Kan bakterierna leva kvar än och smitta eller kan jag vara lugn? Hur länge kan det leva kvar på dessa ställen? Snälla inga kommentarer om att jag är töntig nu:( Alla har sina rädslor och fobier..

  • Svar på tråden Extrem rädsla för magsjukebakterier
  • Anonym (En till)

    Hej!

    Jag har också magsjukefobi och har blivit lite av en expert på magsjuka sen jag fick barn. Vi åker på magsjuka hela familjen minst en gång om året. Hur länge de kan smitta skulle jag säga beror på om det är det jag kallar för ?magsjuka? alltså alla magsjukebacilller förutom vinterkräksjukan. Jag är absolut ingen läkare men jag har upplevt att de gånger bara en av oss i familjen har blivit sjuk har det oftast varit en mildare variant av magsjukan... och den upplever jag smittar ganska lite, inte så långt efteråt som du beskriver. Sen har vi vinterkräken, den åker hela familjen på när vi får det och där har vi även lyckats smitta stor del av släkten hela 2-3 veckor efter själva kräkan. Vi har alltså städar och tvättat med klor och allt det där. Ändå har folk som kommit hem till oss blivit smittade så pass långt efteråt. Men det brukar sällan inträffa såhär tidigt på hösten. På hösten åker vi oftare på den mildare och mindre smittsamma formen. Men dec-april då är jag väldigt försiktig för då härjat oftast vinterkräkan hej vilt.

  • ebbad

    Hej! Tack för ditt svar! Vet du ungefär hur lång tid det tog inanna ni kan bjuda hem släkten utan att dom blir smittade?

  • ebbad
    Anonym (En till) skrev 2020-11-02 17:31:08 följande:

    Hej!

    Jag har också magsjukefobi och har blivit lite av en expert på magsjuka sen jag fick barn. Vi åker på magsjuka hela familjen minst en gång om året. Hur länge de kan smitta skulle jag säga beror på om det är det jag kallar för ?magsjuka? alltså alla magsjukebacilller förutom vinterkräksjukan. Jag är absolut ingen läkare men jag har upplevt att de gånger bara en av oss i familjen har blivit sjuk har det oftast varit en mildare variant av magsjukan... och den upplever jag smittar ganska lite, inte så långt efteråt som du beskriver. Sen har vi vinterkräken, den åker hela familjen på när vi får det och där har vi även lyckats smitta stor del av släkten hela 2-3 veckor efter själva kräkan. Vi har alltså städar och tvättat med klor och allt det där. Ändå har folk som kommit hem till oss blivit smittade så pass långt efteråt. Men det brukar sällan inträffa såhär tidigt på hösten. På hösten åker vi oftare på den mildare och mindre smittsamma formen. Men dec-april då är jag väldigt försiktig för då härjat oftast vinterkräkan hej vilt.


    ebbad skrev 2020-11-02 21:32:43 följande:

    Hej! Tack för ditt svar! Vet du ungefär hur lång tid det tog inanna ni kan bjuda hem släkten utan att dom blir smittade?


  • Anonym (En till)
    ebbad skrev 2020-11-02 21:32:43 följande:

    Hej! Tack för ditt svar! Vet du ungefär hur lång tid det tog inanna ni kan bjuda hem släkten utan att dom blir smittade?


    3 veckor har jag hört att det kan smitta i.
  • Anonym (Jag med)

    "Virusen som orsakar vinterkräksjukan finns i stora mängder i kräkningar och avföring från smittade. De är väldigt tåliga, och studier tyder på att det kan överleva några dagar eller till och med någon vecka utanför kroppen beroende på hur mycket virus det rör sig om och vilken yta det hamnat på"

    Svd.se

    Har ni inte varit magsjuka hemma sedan 15/10 skulle jag räkna det som att det var säkert att ta hem främmande. Men du kan ju städa och tvätta sängkläderna så har du verkligen sett till att risken är så gott som minimal

Svar på tråden Extrem rädsla för magsjukebakterier