• Selmans

    Vad var lösningen till era barns sovproblem? (15 månader)

    Har en dotter på 15 månader som aldrig sovit bra. Sedan hon föddes har hon vaknat med 15-120 minuters mellanrum nätterna igenom. Vi försöker gör alla rätt;

    Mycket utetid på dagen, bra nattningsrutin, samsova/sova själv (samma resultat) och massa annat.

    Det verkar inte vara något särskilt som väcker henne. Jag kan ligga och titta på en rart sovande och snarkande bebis, och plötsligt förvrids ansiktet och hon bara gråter rakt ut. Till synes helt utan anledning. Inte kall, inte varm, nyäten, torr blöja, mamma bredvid, tyst och mörkt. Snabbtröstad är hon oftast, men ibland tar det tid innan hon kommer till ro igen. Ikväll tog det 3 timmar av joller och trassel (men hon var glad i alla fall).

    Så snälla ni erfarna föräldrar! Hur gjorde ni? Var det något ni ändrade/ införde/ slutade med som ni tror gjorde att det lossnade för er och ert barn? ALLA tips är välkomna!

  • Svar på tråden Vad var lösningen till era barns sovproblem? (15 månader)
  • Anonym (Anna)

    Vi samsov, hade spjälsängarna tätt intill vår stora säng (en på varsin sida) och när de vaknade kunde vi dra in dem mot oss och krama om dem eller lägga handen på dem så somnade de om. Det gjorde att grabbarna vaknade aldrig till helt utan somnade om snabbare.
    Sedan har jag aldrig varit emot att ge dem flaskan på natten. Ena vaknade fram tills 18 månaders ålder (ungefär) och ville ha flaskan, han fick det. Sedan somnade han om utan problem. Det var bara en gång per natt tills han sov över den tiden.
    Vad får ditt barn att somna om kör på det helt enkelt.

    Det finns så många omkring oss som hela tiden ska ha en massa åsikter och nästan ställer krav... "så där kan du väl inte göra" och så får man dåligt samvete för det man berättat.
    Så stå på dig med vad du vet fungerar för er.

    Men vi hade halvmörkt, liten lampa utanför dörren tänd. Samma sak hände varje gång de vaknade. Inget bus och ingen lek. Det var tystnad och somna om som gällde. Gav nappen, gosefilt och gosedjuret. Behövde de mig att ligga på min mage så fick de det, hade aldrig problem att lägga ner dem sedan trots vad alla andra säger om detta.
    Jag vet inte om det är några tips egentligen, det var detta som fungerade för oss.

    Sedan får du nog tyvärr ha kvar ditt tålamod, barn som aldrig sovit bra nattetid brukar ta längre tid på sig att få hela nätter utan uppvak.

    Jag vet att vissa kör med klassisk musik, varje gång samma på repeat för att få barnet att sövas. När barnet vaknar på natten sätts låten igång igen och barnet har själv lättare att komma till ro. Invant avslappnande och sövande helt enkelt. Har tyvärr inte några andra tips än att du får ta dig igenom denna period så gott du kan med vansinnet i behåll ;)

Svar på tråden Vad var lösningen till era barns sovproblem? (15 månader)