• lh0302

Slempropp och mycket blod

Min slempropp började lossna igår och var som en enda stor blodklump + klarrött blod. Blödningen avtog rätt snabbt sen, men idag kom ännu mer av slemproppen. Fortfarande helt rödfärgad och en hel del blod .. På förlossningen sa de att det inte är något fara, så länge det inte är ?för mycket blod? men vad är för mycket blod? När jag googlar tycks de flesta ha nästan genomskinliga slemproppar med blodstrimmor, min var verkligen helt blodig!

Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Slempropp och mycket blod
  • cleoeme

Jag blödde också när slemproppen lossnade. Är du orolig så åk in.

• HeidiHR

Hur långt gången är du?

Min slempropp lossnade i omgångar under en knapp vecka. vaknade en morgon och hade en blödning med klarrött blod och blev ombedd av förlossningen att åka in. Visade sig att jag var fem cm öppen och bebisen kom samma kväll! Var då i v. 38.

Har du varit inne för kontroll eller bara pratat med förlossningen i telefon? Försök att komma in på kontroll!

• lh0302
    HeidiHR skrev 2020-11-03 11:09:43 följande:

Hur långt gången är du?

Min slempropp lossnade i omgångar under en knapp vecka. vaknade en morgon och hade en blödning med klarrött blod och blev ombedd av förlossningen att åka in. Visade sig att jag var fem cm öppen och bebisen kom samma kväll! Var då i v. 38.

Har du varit inne för kontroll eller bara pratat med förlossningen i telefon? Försök att komma in på kontroll!

Jag är i v38+2 så det är inte allt för långt bort med en eventuell förlossning.. Jag har dock inga andra känningar förutom lös i magen. Jag pratade bara med en bm i telefon, var inne en sväng i förrgår för ett tul och då såg allt iaf bra ut. Jag är mest orolig över allt blod :(
  • Solblomma30

Det är ju svårt att svara på över nätet, men generellt sett tror jag att man inte ska blöda igenom en binda på en halvtimme/timme eller så. Lite blödning är ok eftersom livmoderhalsen börjar öppna sig. Känner du att du är orolig för din blödning så åk in för kontroll igen, du kommer såklart att vara välkommen :)

• lh0302
    Solblomma30 skrev 2020-11-03 13:09:43 följande:

Det är ju svårt att svara på över nätet, men generellt sett tror jag att man inte ska blöda igenom en binda på en halvtimme/timme eller så. Lite blödning är ok eftersom livmoderhalsen börjar öppna sig. Känner du att du är orolig för din blödning så åk in för kontroll igen, du kommer såklart att vara välkommen :)

Ja jag vet, enklast är att åka in .. men jag blöder absolut inte igenom en binda, mer precis när den släppt som det kommit mycket blod. Han rör iaf fortfarande på sig där inne! Tack för hjälpen iaf, förhoppningsvis betyder det iaf att jag slipper gå över tiden!
  • Frenja07

Som bm hade jag absolut tagit in dig för en kontroll om du ringt och sagt att det kommer så pass mycket blod som du säger. Hellre en koll för mycket än för lite. Ring igen.

• Solblomma30
    lh0302 skrev 2020-11-03 15:01:32 följande:

Ja jag vet, enklast är att åka in .. men jag blöder absolut inte igenom en binda, mer precis när den släppt som det kommit mycket blod. Han rör iaf fortfarande på sig där inne! Tack för hjälpen iaf, förhoppningsvis betyder det iaf att jag slipper gå över tiden!

Ja men det låter det ju definitivt som, så roligt och spännande! Även om man blir stressad av blod så är det ju ett tecken på att det händer något därinne! Mitt vatten gick hemma med barn nummer två och då frågade barnmorskan om det hade kommit något blod, och när jag sa nej så sa hon att det var synd för oftast betyder blödning att förlossningen börjar sätta igång. Dock föddes min son bara några få timmar efteråt så det kvittade den gången :)
  • lh0302
    Solblomma30 skrev 2020-11-03 17:34:13 följande:

Ja men det låter det ju definitivt som, så roligt och spännande! Även om man blir stressad av blod så är det ju ett tecken på att det händer något därinne! Mitt vatten gick hemma med barn nummer två och då frågade barnmorskan om det hade kommit något blod, och när jag sa nej så sa hon att det var synd för oftast betyder blödning att förlossningen börjar sätta igång. Dock föddes min son bara några få timmar efteråt så det kvittade den gången :)

Ja nånting är definitivt på gång men jag vågar inte ha några förhoppningar om att föda innan bf :) Jag har aldrig varit med om att vattnet gått av sig själv så det hade varit en spännande upplevelse! Än så länge har det inte kommit mer blod, känns ändå lite skönt .. är nervös över att det ska komma av ?fel anledning?, har läst alldeles för mycket skräckhistorier om saker som gått fel precis innan förlossningen :(
  • Solblomma30
    lh0302 skrev 2020-11-03 19:19:28 följande:

Ja nånting är definitivt på gång men jag vågar inte ha några förhoppningar om att föda innan bf :) Jag har aldrig varit med om att vattnet gått av sig själv så det hade varit en spännande upplevelse! Än så länge har det inte kommit mer blod, känns ändå lite skönt .. är nervös över att det ska komma av ?fel anledning?, har läst alldeles för mycket skräckhistorier om saker som gått fel precis innan förlossningen :(

Jag förstår dig, det är så lätt att stressa upp sig när man är gravid! (Och när man är förälder;). Jag har också varit ett nervknippe i slutet av graviditeten. Så bra att det inte blöder en massa nu! Det är säkert inget farligt eller konstigt <3 Men ring tillbaka till förlossningen om det börjar igen så får du en koll!

Apropå vattenavgång så är det inte så exiting som man tror att det ska vara, haha. Jag har faktiskt haft det tre gånger. Första gången släppte slemproppen och så rann det vatten långsamt i flera timmar hemma. Andra gången vaknade jag mitt i natten och skulle vända mig, och då sa det bara knäpp i magen, och så kom det vad som kändes som flera liter vatten på en gång. Madrassen har fortfarande en fläck som inte går bort efter det! Tredje gången märkte jag inte att vattnet hade gått alls, men vattnet gick aldrig på förlossningen, och barnmorskan sa att det inte kom något under tiden jag födde, så det hade uppenbarligen gått hemma innan det satte igång.
Svar på tråden Slempropp och mycket blod