• 145kvadratmeter

    Men snälla, ge mig en paus!

    Jag har alltid varit en engagerad förälder som är mån om att agera pedagogiskt i den mån det går, och vill att barnen ska minnas uppväxten som varm och trygg. Men! Jag behöver få andas innan jag exploderar. Vi har 3 barn under 7 år och de äter upp mig inifrån. Med det menar jag att de aldrig någonsin kan roa sig själva. De springer runt mina fötter konstant, sitter bredvid mig, ligger bredvid mig, bråkar om vem som fick sitta närmast mig senast, vem som ska ha egen-tid, vems saker jag ska titta på först för att det ska bli rättvist osv osv osv. Nu är VAB mer vardag än något annat under Covid-19 och det driver mig till vansinne. Från att de vaknar till att de somnar (och oftast hela nätterna) är ett eller flera barn mig i hälarna. Jag får inte ens duscha eller gå på toaletten själv, och de kräver att vi ska pyssla, leka, promenera etc hela tiden. Händer inte att de leker på sina rum eller tillsammans, utan alltid vid min sida.

    Jag har inget minne att det var såhär under min barndom. De gånger jag var med mina föräldrar var vid måltider och en stund på kvällen om vi inte var iväg på något särskilt, men annars lekte jag själv eller med min bror/andra barn. Även min man har sådana minnen från sin uppväxt.

    Vad gör man? Har ni det likadant? Jag trodde man skulle ?slippa? klängandet när barnen kom över 4-5 års åldern, men verkar inte riktigt vara så..

  • Svar på tråden Men snälla, ge mig en paus!
  • Anonym (Cia)

    Åh gud, har tyvärr inga råd men jag förstår dig. Min 6-åring är likadan, och även om hon är underbar så vill jag ibland bara skrika rakt ut att jag vill ha två minuter att sitta för mig själv. Och då har jag bara ett barn. Förstår att du har det tufft!

    Tänker att det fortfarande handlar om den där balansen där de ska bryta sig loss lite, men de vill samtidigt vara små och tanka så mycket trygghet som möjligt. Men visst trodde jag också att självständigheten skulle ha kommit liiite längre vid det här laget. :)

  • Anonym (Igenkänningsfaktor)

    Kan relatera.... Har ett barn i trotsåldern som är väldigt mycket så där också, kan leka på egen hand ibland men vill minst lika ofta dra med mig att sitta bredvid när hen leker. Och jag får dåligt samvete för att jag inte alltid varken orkar eller vill leka jämt.

    Mitt råd är att säga nej ibland till att hitta på aktiviteter, eller uppmuntra dem att göra sånt själva. Du kan skylla på att du är upptagen med tvätten, disken eller vad som helst och du kan säga att du ska hålla på med det en stund men att du kommer och leker med dem när du är klar (låt det gå 5-10-15-x minuter som du tror de klarar sig utan dig och öka när du testat detta några gånger).

Svar på tråden Men snälla, ge mig en paus!