• Anonym (Kaffedraken)

    Uppehållstillstånd pågrund av sambo

    Hej!

    Min pojkvän har fått ett utvisningsbeslut. Vi tänker söka anknytning pågrund av sambo. Vad är era erfarenheter? Hur har det gått för er? Hur lång tid har det tagit? Jag vet att jag måste ha ekonomi att försörja honom. Jag har en tidsbegränsad anställning. Har någon fått avslag pågrund av det? Skulle vara tacksam att höra om andras erfarenheter. :)

  • Svar på tråden Uppehållstillstånd pågrund av sambo
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det verkar som att han måste ansöka från sitt hemland för den anledningen. Har han försökt överklaga utvisningsbeslutet? Det verkar tyvärr inte så ljust för så här skriver Migrationsverket:


    Om du tidi­gare har fått avslag på en ansökan och utvi­sats

    Om Migrationsverket tidigare har avslagit din ansökan om uppehållstillstånd och utvisat eller avvisat dig, och migrationsdomstolarna har avslagit ditt överklagande (beslutet har vunnit laga kraft), gäller speciella regler. Migrationsverket kan inte pröva din rätt till bosättning i Sverige, utan enbart pröva om det finns hinder mot att du återvänder till hemlandet, så kallat verkställighetshinder.

    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!

    Han kommer fara tillbaka till hemlandet och söka därifrån. Han har tidigare haft arbetstillstånd. Han har varit i Sverige 6 år. Men nu tänkte vi att han söker uppehållstillstånd pga av sambo istället för arbetstillstånd. Det kommer vara så himla svårt när han måste resa. Men jag hoppas verkligen att han kan få komma tillbaka.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du måste berätta mer för det känns som det fattas information. Varför ska han utvisas? Har han blivit av med jobbet så att den grunden inte längre finns?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Han hade arbetstillstånd sedan sökte han asyl. Så fick han avslag. När han skulle förlänga arbetstillstånd så kom det en ny lag i april att om man fått avslag på asylansökan och söker nytt arbetstillstånd. Måste man pånytt göra det från hemlandet. Han har levt ett skötsamt liv i Sverige så det inte pågrund av något sådant han utvisas. Det beror på denna nya lag. Vi har varit sambo snart 2 år. Det finns registrerat hos Skatteverket. Jag har barn som är otroligt fäst vid honom. Vi har inget gemensamt barn. Skulle önska det men har inte lyckas. Har överklagat men fått avslag. Känns som migrationsverkets är väldigt hårda ny. En personal där sa att om ni haft gemensamma barn hade det varit större chans.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi ansökte om uppehållstillstånd för min sambo. Vi ansökte från hans hemland. Vi var beredda på att det skulle ta ett halvår, men det gick supersnabbt - inte ens tre månader från ansökan till tillstånd och då fanns det tid för en intervju på ambassaden med.  Jag var student, men med ett hyfsat extraknäck, och han var precis färdig med sin utbildning och hade ett väldigt modest sparande. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Förlåt men det känns som väldigt synd/dumt att han sökte asyl när han inte har skäl för detta (kan resa till sitt hemland, och kunde söka om nytt arbetstillstånd).

    Det jag spontant tänker är att ditt tidsbegränsade jobb kommer att ha tagit slut för länge sedan när hans ansökan handläggs. Jag tror tiden är uppe på ca 1,5-2 år tyvärr. Tror du på förlängning? Kommer du ha försörjning framöver?

    Kommer han kunna få arbetstillstånd lättare och i många år framöver skulle det sannolikt vara en snabbare väg hit, såvida de nu inte kommer avslå detta pga asyl-ansökan.

    Det skall inte spela någon roll om ni har barn eller inte, men kanske gör det ändå.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Qute) skrev 2020-11-03 22:44:59 följande:

    Vi ansökte om uppehållstillstånd för min sambo. Vi ansökte från hans hemland. Vi var beredda på att det skulle ta ett halvår, men det gick supersnabbt - inte ens tre månader från ansökan till tillstånd och då fanns det tid för en intervju på ambassaden med.  Jag var student, men med ett hyfsat extraknäck, och han var precis färdig med sin utbildning och hade ett väldigt modest sparande. 


    Grattis! Vad snabbt det gick. Tack fick höra något positivt. Jag är beredd det tar ett år. Men det kommer ju bli obeskrivligt svårt. Men känner att vi har så bra relation att det är värt all väntan. Är bara så orolig att nåt ska sätta stopp pga av nån lag. Är jätte glad för eran skull att det gick bra :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Qute) skrev 2020-11-03 22:44:59 följande:
    Vi ansökte om uppehållstillstånd för min sambo. Vi ansökte från hans hemland. Vi var beredda på att det skulle ta ett halvår, men det gick supersnabbt - inte ens tre månader från ansökan till tillstånd och då fanns det tid för en intervju på ambassaden med.  Jag var student, men med ett hyfsat extraknäck, och han var precis färdig med sin utbildning och hade ett väldigt modest sparande. 
    Var detta längesedan? Kraven på försörjning har ändrats sista åren. Din sambo hade troligen inte heller sökt asyl nyss och fått avslag samt utvisning.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Luna12) skrev 2020-11-03 22:51:06 följande:
    Grattis! Vad snabbt det gick. Tack fick höra något positivt. Jag är beredd det tar ett år. Men det kommer ju bli obeskrivligt svårt. Men känner att vi har så bra relation att det är värt all väntan. Är bara så orolig att nåt ska sätta stopp pga av nån lag. Är jätte glad för eran skull att det gick bra :)
    Jag hoppas det går bra för er. Smidigast är väl att bara ansöka och hoppas. Lämna med all dokumentation du kan tänka dig om att ni faktiskt är ett par. Vet du varför ni har svårt att få barn? Har ni funderat på fertilitetsutredning för honom? Sådant kan vara positivt för att det visar att ni är allvarliga (tex om ni skickar med kvitton från besök på klinik).
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (a) skrev 2020-11-03 22:51:57 följande:
    Var detta längesedan? Kraven på försörjning har ändrats sista åren. Din sambo hade troligen inte heller sökt asyl nyss och fått avslag samt utvisning.
    Snart två år sedan. Och du har rätt i att han inte hade några avslag bakom sig - han hade aldrig ens varit i Sverige.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (a) skrev 2020-11-03 22:50:59 följande:

    Förlåt men det känns som väldigt synd/dumt att han sökte asyl när han inte har skäl för detta (kan resa till sitt hemland, och kunde söka om nytt arbetstillstånd).

    Det jag spontant tänker är att ditt tidsbegränsade jobb kommer att ha tagit slut för länge sedan när hans ansökan handläggs. Jag tror tiden är uppe på ca 1,5-2 år tyvärr. Tror du på förlängning? Kommer du ha försörjning framöver?

    Kommer han kunna få arbetstillstånd lättare och i många år framöver skulle det sannolikt vara en snabbare väg hit, såvida de nu inte kommer avslå detta pga asyl-ansökan.

    Det skall inte spela någon roll om ni har barn eller inte, men kanske gör det ändå.


    Ja tyvärr lyssna han på vänner och hans advokat som sa att han skulle söka asyl. Det var inte bra val men tyvärr så är det gjort... Jag har tänkt söka alla jobb jag ser nu. Så jag får en fast anställning. Han har fast jobb här. Vi är rädda för om han säger arbetstillstånd att han får avslag . Eftersom det blir allt svårare att få eftersom det är större arbetslöshet i Sverige nu pga av Corona. Så vill ha en stabilare långvarigare lösning. Det är inte lätt veta vad som är bäst. Tack för ditt svar och synpunkter
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (a) skrev 2020-11-03 22:54:03 följande:

    Jag hoppas det går bra för er. Smidigast är väl att bara ansöka och hoppas. Lämna med all dokumentation du kan tänka dig om att ni faktiskt är ett par. Vet du varför ni har svårt att få barn? Har ni funderat på fertilitetsutredning för honom? Sådant kan vara positivt för att det visar att ni är allvarliga (tex om ni skickar med kvitton från besök på klinik).


    Tack för tipset! Det var en bra idé. För allt som visar att det är ett seriöst förhållande är ju en fördel.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (a) skrev 2020-11-03 22:50:59 följande:

    Förlåt men det känns som väldigt synd/dumt att han sökte asyl när han inte har skäl för detta (kan resa till sitt hemland, och kunde söka om nytt arbetstillstånd).

    Det jag spontant tänker är att ditt tidsbegränsade jobb kommer att ha tagit slut för länge sedan när hans ansökan handläggs. Jag tror tiden är uppe på ca 1,5-2 år tyvärr. Tror du på förlängning? Kommer du ha försörjning framöver?

    Kommer han kunna få arbetstillstånd lättare och i många år framöver skulle det sannolikt vara en snabbare väg hit, såvida de nu inte kommer avslå detta pga asyl-ansökan.

    Det skall inte spela någon roll om ni har barn eller inte, men kanske gör det ändå.


    Du har nog rätt i att det tar så lång tid . Har hört att väntetiden är något kortare om man gör en webbansökan än om man lämnar in i pappersform. Så är det ju denna Corona situation också som gör att allt blir så osäkert. Ska kolla om han kan göra två ansökan samtidigt arbetstillstånd och anknytning pga av sambo. Det kommer bli en svår tid detta. Får försöka att aktivera mig så tiden går fortare....
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (a) skrev 2020-11-03 22:50:59 följande:

    Förlåt men det känns som väldigt synd/dumt att han sökte asyl när han inte har skäl för detta (kan resa till sitt hemland, och kunde söka om nytt arbetstillstånd).

    Det jag spontant tänker är att ditt tidsbegränsade jobb kommer att ha tagit slut för länge sedan när hans ansökan handläggs. Jag tror tiden är uppe på ca 1,5-2 år tyvärr. Tror du på förlängning? Kommer du ha försörjning framöver?

    Kommer han kunna få arbetstillstånd lättare och i många år framöver skulle det sannolikt vara en snabbare väg hit, såvida de nu inte kommer avslå detta pga asyl-ansökan.

    Det skall inte spela någon roll om ni har barn eller inte, men kanske gör det ändå.


    Du har nog rätt i att det tar så lång tid . Har hört att väntetiden är något kortare om man gör en webbansökan än om man lämnar in i pappersform. Så är det ju denna Corona situation också som gör att allt blir så osäkert. Ska kolla om han kan göra två ansökan samtidigt arbetstillstånd och anknytning pga av sambo. Det kommer bli en svår tid detta. Får försöka att aktivera mig så tiden går fortare....
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-03 21:37:55 följande:

    Det verkar som att han måste ansöka från sitt hemland för den anledningen. Har han försökt överklaga utvisningsbeslutet? Det verkar tyvärr inte så ljust för så här skriver Migrationsverket:

    Om du tidi­gare har fått avslag på en ansökan och utvi­satsOm Migrationsverket tidigare har avslagit din ansökan om uppehållstillstånd och utvisat eller avvisat dig, och migrationsdomstolarna har avslagit ditt överklagande (beslutet har vunnit laga kraft), gäller speciella regler. Migrationsverket kan inte pröva din rätt till bosättning i Sverige, utan enbart pröva om det finns hinder mot att du återvänder till hemlandet, så kallat verkställighetshinder.

    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html


  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-03 21:37:55 följande:

    Det verkar som att han måste ansöka från sitt hemland för den anledningen. Har han försökt överklaga utvisningsbeslutet? Det verkar tyvärr inte så ljust för så här skriver Migrationsverket:

    Om du tidi­gare har fått avslag på en ansökan och utvi­satsOm Migrationsverket tidigare har avslagit din ansökan om uppehållstillstånd och utvisat eller avvisat dig, och migrationsdomstolarna har avslagit ditt överklagande (beslutet har vunnit laga kraft), gäller speciella regler. Migrationsverket kan inte pröva din rätt till bosättning i Sverige, utan enbart pröva om det finns hinder mot att du återvänder till hemlandet, så kallat verkställighetshinder.

    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html


    Det blev så att ansöka från hemlandet. Då avsluta detta ärende och vi kan på nytt ansöka. Det positiva är att jag har fått en ny anställning så då uppfyller jag försörjningskravet. Nu måste jag verkligen vara stark. Så fruktansvärt hemskt att vara utan den person man van vakna upp med och älskar så fruktansvärt mycket
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (a) skrev 2020-11-03 22:50:59 följande:

    Förlåt men det känns som väldigt synd/dumt att han sökte asyl när han inte har skäl för detta (kan resa till sitt hemland, och kunde söka om nytt arbetstillstånd).

    Det jag spontant tänker är att ditt tidsbegränsade jobb kommer att ha tagit slut för länge sedan när hans ansökan handläggs. Jag tror tiden är uppe på ca 1,5-2 år tyvärr. Tror du på förlängning? Kommer du ha försörjning framöver?

    Kommer han kunna få arbetstillstånd lättare och i många år framöver skulle det sannolikt vara en snabbare väg hit, såvida de nu inte kommer avslå detta pga asyl-ansökan.

    Det skall inte spela någon roll om ni har barn eller inte, men kanske gör det ändå.


    Han har aldrig behövt fara tillbaka förut för att söka nytt arbetstillstånd. Det har han alltid kunna göra härifrån. Det finns andledning för söka asyl. Därför rådde advokaten honom att göra det. Vet inte hur det kommer gå nu när han har återvänt. Det gör också våran oro stor.

    Jag har fått ny anställning som kan bli fast anställning så det är ju positivt. Får kämpa fast det kommer ta tid och en svår tid. Vill inte ge upp den relationen vi byggt upp
Svar på tråden Uppehållstillstånd pågrund av sambo