• HannaCecilia

Sluta röka med hjälpmedel

Min man funderar på att sluta röka så vi tänkte prova med något nikotinläkemedel. Men vilket är bäst?

Han röker ungefär 8 stycken halvor per dag, så de starkaste grejerna ska han väl kanske inte behöva ta.
    Kollade på apoteket vilka priser de hade och där kostade allt från 25 kr dygnet, det tycker jag verkar lite dyrt när han i snitt gör av med en 5 kr per dygn på tobak ( rullar egna cigg). På vad är deras dygns pris beräknat på?
    Är det om man suger i sig ett paket cigg om dagen eller?
    Det står ju nästan alltid i deras slogans att det är billigare med nikotinläkemedel än cigg. Men här stämmer det verkligen inte.

Någon som vet?

• Svar på tråden Sluta röka med hjälpmedel
  • Millan1972

Hej!
    Jag rökte ca 10 cigg om dagen och provade plåster, men dom var för starka jag blev illamående och allmänt dålig.
    Själv tycker jag tuggumi hjälpte för mig. Det finns ju en hel jungel av tuggumi. Jag började med nikotugg men övergick snabbt till avnliga tugg för nikotugg smakade så j-la illa. Allt beror ju på hur mycket rökbegär du har. Men prova tugg eller dom tabletterna man stoppar under tungan. Plåster tror jag e för starkt. Fast det behöver ju inte vara så för dig>
    Lycka till

• Fiaflopp

Testa inhalatorn,jag slutade med den,suverän!!
    Det smakar och känns som om man röker och den enda skillnaden är att det inte kommer ut rök...

• HannaCecilia

Vet du vad de har räknat sina dygnspriser på? Är det om man röker mycket tex ett paket om dagen som man måste äta den mängden så det blir billigare om man inte röker ett paket utan bara en 4-8 st per dag så behöver man äta mindre tuggummi tex.

• Danbala

Har han provat att bara sluta helt utan några substitut? Om man har motivationen (lättare sagt än gjort) är ju det en metod som fungerar för _ganska_ många, och det är absolut billigare än att köpa nikotinplåster eller -tuggummin...

(Jag tror givetvis inte att det måste vara _fel_ med hjälpmedel, men tror absolut inte att alla behöver det. Jag har försökt sluta och både misslyckats och lyckats, utan hjälpmedel, det som gjort skillnaden är vilken form av motivation jag haft - så även om han misslyckats förut kanske det kan gå nu...)

Lycka till i alla fall!

• HannaCecilia

Fiaflopp: hur länge räcker en sådan?

• HannaCecilia

Danbala: Han har slutat förut helt, men han får sån himla absitens och ville mildra den med något hjälpmedel för att skona omgivningen.

• Fiaflopp

TS: den räcker länge då man bara "röker" på den så ofta man behöver,svårt att förklara!
    Jag köpte en kartong om 20 st har jag för mig eller om det var 10 men för mig som var storrökare så räckte det i ca 1 vecka

• Danbala

HannaCecilia:

Men, om jag inte missförstått det helt och hållet så är den fysiska abstinensen av nikotin ganska snabbt avklarad. Ett par, tre dagar eller så har jag hört/läst på flera ställen.

Så då är det ju den psykiska grejen han saknar (vilket alltid har varit skälet att jag själv börjat röka igen, f.ö.) så det gäller att hitta något att _göra_ istället för rökningen. Alltså - det som saknas är proceduren med att ta rökpausen, tända cigaretten, se röken, höra knastret o.s.v., inte nikotinet i kroppen.

Inhalator-saken kanske kan hjälpa med det, men det känns som en dum idé att i onödan fortsätta tillsätta nikotin till kroppen. Kanske. Jag vet inte.

• Fiaflopp

Det är inga farliga ämnen i inhalatorn och MYCKET MYCKET lite nikotin...det som är bra med just den är att man har att göra med händerna!

• HannaCecilia

För honom är det inte den här själva rök prociduren som är det svåra, han tycker liksom det är messt jobbigt att gå och rulla för att sedan gå till balkongen och stå där (jag är nog gift med världens bekvämaste man )
    Utan det är abstinensen han är rädd för, vill inte vara en suris som får tanten att gråta. Men om det är som du säger Danbala så är en tre fyra dagar så är inte det så farligt.

Svar på tråden Sluta röka med hjälpmedel