• MemyselfandI

    Bf datum på ul.

    Jag var på ultraljud i förrgår och fick då ett nytt bf datum. På mitt allra första ultraljud fick de inte ge något datum pga att skallen inte hade rätt mått, men hon berätta då att jag borde vara i vecka 12+6. Det stämde väl överens med min ägglossning. Jag räknade att barnet borde vara beräknat till den 26-27 mars.

    När jag var iväg på ultraljudet trodde jag att jag var i vecka 19+4 men blev tillbakaflyttad till 18+3. Barnet blev beräknat till den 3 april.

    Jag har stenkoll på när min mens var, vilket var den 24 juni och sen varade i 5 dagar. Jag har en mencykel som är mellan 25-26 dagar.

    Jag använder en app som visar när förmodad ägglossning skulle vara, och det var den 4 juli. Den 3 juli gjorde jag ett ägglossningstest som visade två streck, ganska tydligt streck upplevde jag. Hade förmodligen ägglossning dagen efter.

    Vi hade mycket sex både fredagen, lördagen och söndagen.

    Kan därför inte förstå hur ultraljudet kan visa att jag borde blivit gravid 7-8 dagar senare, när vi inte ens hade sex? Är det vanligt?

  • Svar på tråden Bf datum på ul.
  • Pimpinellan

    Vanligt o vanligt, men det händer absolut rätt ofta. UL är ingen exakt vetenskap. Några dagar hit o dit kvittar. Det är när det börjar fela +- 2 veckor man måste säga ifrån att det absolut inte kan stämma. Det  ställer nämligen till det när man närmar sig slutet. Då kan det bli att de påstår att man bara är i v.38 eller 42 om man inte säger ifrån.  Om de envisas med 38 och man själv vet att man är i v.40 och går över tiden är det absolut inte bra. Det finns tom de som gjort IVF som fått fel b.f-datum på UL av okunniga och ignoranta barnmorskor. 

  • MemyselfandI
    Pimpinellan skrev 2020-11-04 18:05:15 följande:

    Vanligt o vanligt, men det händer absolut rätt ofta. UL är ingen exakt vetenskap. Några dagar hit o dit kvittar. Det är när det börjar fela +- 2 veckor man måste säga ifrån att det absolut inte kan stämma. Det  ställer nämligen till det när man närmar sig slutet. Då kan det bli att de påstår att man bara är i v.38 eller 42 om man inte säger ifrån.  Om de envisas med 38 och man själv vet att man är i v.40 och går över tiden är det absolut inte bra. Det finns tom de som gjort IVF som fått fel b.f-datum på UL av okunniga och ignoranta barnmorskor. 


    Grejen är att jag ska göra kejsarsnitt. Det brukar bli 7-10 dagar innan bf. Jag är rädd att jag egentligen går över tiden med det nya bf datumet och att förlossningen ska hinna starta innan mitt planerade snitt ????
  • Pimpinellan
    MemyselfandI skrev 2020-11-04 18:11:46 följande:
    Grejen är att jag ska göra kejsarsnitt. Det brukar bli 7-10 dagar innan bf. Jag är rädd att jag egentligen går över tiden med det nya bf datumet och att förlossningen ska hinna starta innan mitt planerade snitt ????
    Då tycker jag du ska stå på dig. Min syster skulle göra planerat snitt och de räknade fel åt andra hållet, dvs han var en vecka yngre än de trodde. Det ställde också till det. Sen beror det förstås av vilket skäl man ska snittas. Hur farligt det är om det hinner sätta igång av sig själv eller om det är ovidkommande. Du får helt enkelt prata med din Mvc som sen kan prata med förlossningen ang. snittet.
  • Catnap

    ÄL kan ju diffat nån dag, sen kan det ha tagit tid tills den fäst i livmodern. Så det är inte konstigt att det diffar en vecka.

    Förlossningen går ju inte på 5 min, så även om den hinner komma igång så finns det gott om tid för kejsarsnitt.

  • MemyselfandI
    Pimpinellan skrev 2020-11-04 18:27:14 följande:

    Då tycker jag du ska stå på dig. Min syster skulle göra planerat snitt och de räknade fel åt andra hållet, dvs han var en vecka yngre än de trodde. Det ställde också till det. Sen beror det förstås av vilket skäl man ska snittas. Hur farligt det är om det hinner sätta igång av sig själv eller om det är ovidkommande. Du får helt enkelt prata med din Mvc som sen kan prata med förlossningen ang. snittet.


    Förstår liksom inte då första ultraljudet visade ett mer rätt datum. Jag blir så orolig.

    Mitt första barn föddes med ett urakutsnitt. Kan inte föda vaginalt, så andra sonen föddes med ett planerat snitt. Och därför blir även detta barn med planerat snitt. Jag hade kunnat köpa 2-3 dagar hit eller dit, men 8 dagar känns på tok för mycket..
  • MemyselfandI
    Catnap skrev 2020-11-04 18:36:13 följande:

    ÄL kan ju diffat nån dag, sen kan det ha tagit tid tills den fäst i livmodern. Så det är inte konstigt att det diffar en vecka.

    Förlossningen går ju inte på 5 min, så även om den hinner komma igång så finns det gott om tid för kejsarsnitt.


    Alltså att jag ändå borde blivit gravid den helgen, fast att ägget inte fäste sig förrän så långt som en vecka senare? Har verkligen dålig koll på detta känner jag. Reagerade bara på att det verkligen inte kan stämma när jag fick mitt nya bfdatum.

    Då jag måste åka till en annan stad när det är dags, och staden ligger 1 h bort, så oroar jag mig. Troligtvis helt i onödan, men ändå orolig.
  • Pimpinellan
    Catnap skrev 2020-11-04 18:36:13 följande:
    ÄL kan ju diffat nån dag, sen kan det ha tagit tid tills den fäst i livmodern. Så det är inte konstigt att det diffar en vecka.

    Förlossningen går ju inte på 5 min, så även om den hinner komma igång så finns det gott om tid för kejsarsnitt.
    Alla embryon fäster 5-7 dagar efter äl. Dessutom spelar det ingen roll för fostrets storlek. Embryot växer ju hela tiden, även innan det fäst. 5 dagar efter äl blir det en blastocyst och då kan de fästa- inte innan, men det kan ta uppåt 7 dagar också. Det är ju inte som om embryot står still i utvecklingen och sen fäster 10 dagar efter äl. Embryon som inte växer dör.
  • Pimpinellan
    MemyselfandI skrev 2020-11-04 18:41:11 följande:
    Alltså att jag ändå borde blivit gravid den helgen, fast att ägget inte fäste sig förrän så långt som en vecka senare? Har verkligen dålig koll på detta känner jag. Reagerade bara på att det verkligen inte kan stämma när jag fick mitt nya bfdatum.

    Då jag måste åka till en annan stad när det är dags, och staden ligger 1 h bort, så oroar jag mig. Troligtvis helt i onödan, men ändå orolig.
    Du måste säga att det inte kan stämma och att du är orolig pga det. 
  • Catnap
    MemyselfandI skrev 2020-11-04 18:41:11 följande:

    Alltså att jag ändå borde blivit gravid den helgen, fast att ägget inte fäste sig förrän så långt som en vecka senare? Har verkligen dålig koll på detta känner jag. Reagerade bara på att det verkligen inte kan stämma när jag fick mitt nya bfdatum.

    Då jag måste åka till en annan stad när det är dags, och staden ligger 1 h bort, så oroar jag mig. Troligtvis helt i onödan, men ändå orolig.


    Om din ÄL varit senare då? Spermier kan ju leva där inne i typ 5 dagar. ÄL test visar ju LH stegring, men de betyder inte att det alltid sker ägglossning efter det ändå. Jag blev också flyttad nästan en vecka med första barnet, de sa att det inte är nåt konstigt alls.

    Om det är för första barn så verkar ju många gå över tiden ändå, beräknat från RUL. Så om de planerar in KS 7-10 dagar före bf så är ju inte risken så stor att du hinner föda innan ändå. Du kanske kan be om kontroller innan för att de att din tapp inte börjar bli mogen? I så fall kanske de kan skjuta fram snittet?
  • MemyselfandI
    Pimpinellan skrev 2020-11-04 18:55:35 följande:

    Du måste säga att det inte kan stämma och att du är orolig pga det. 


    Var så dum som inget sa på själva ultraljudet. Tänkte att det nog inte kommer spela nån roll vad jag säger. I vecka 13 var det en annan som mätte. Hade hoppats att få samma barnmorska, men nu fick jag inte det. Känns ju som det i vecka 13 stämde mycket bättre än det som jag gjorde nu i vecka 20.

    Har läst att barn börjar växa olika efter vecka 20. Tyckte jag fick tid för ultraljud ganska sent, och kanske det är så att mitt barn är lite mindre nu. Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka.
  • MemyselfandI
    Catnap skrev 2020-11-04 19:07:57 följande:

    Om din ÄL varit senare då? Spermier kan ju leva där inne i typ 5 dagar. ÄL test visar ju LH stegring, men de betyder inte att det alltid sker ägglossning efter det ändå. Jag blev också flyttad nästan en vecka med första barnet, de sa att det inte är nåt konstigt alls.

    Om det är för första barn så verkar ju många gå över tiden ändå, beräknat från RUL. Så om de planerar in KS 7-10 dagar före bf så är ju inte risken så stor att du hinner föda innan ändå. Du kanske kan be om kontroller innan för att de att din tapp inte börjar bli mogen? I så fall kanske de kan skjuta fram snittet?


    Okej, så även fast testet jag gjorde visade två hyfsat starka streck så behöver inte ägglossning skett just den dagen, utan kan ha skett några dagar senare?

    Enligt ul borde jag blivit befruktad den 11 juli. Den 20 juli gjorde jag grav test som visade positivt. Går det ens att se så tidigt?

    Det är mitt tredje barn, så är rädd att det ska dra igång tidigare. Men det där vet jag egentligen inte mycket om. Det är ju mest en oro jag har.
  • Pimpinellan
    MemyselfandI skrev 2020-11-04 19:08:45 följande:
    Var så dum som inget sa på själva ultraljudet. Tänkte att det nog inte kommer spela nån roll vad jag säger. I vecka 13 var det en annan som mätte. Hade hoppats att få samma barnmorska, men nu fick jag inte det. Känns ju som det i vecka 13 stämde mycket bättre än det som jag gjorde nu i vecka 20.
    Har läst att barn börjar växa olika efter vecka 20. Tyckte jag fick tid för ultraljud ganska sent, och kanske det är så att mitt barn är lite mindre nu. Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka.
    Med mitt första barn gjorde jag både VUL och UL v.13 och båda stämde precis. Jag hade nämligen gjort IVF så jag visste ju precis hur gammalt barnet var. På RUL hade det redan börjat skena iväg. Minns inte om det var då eller nåt TUL senare (gjorde rätt många) och då låg barnet på +34%!  Så foster kan vara olika stora jämfört med hur stora de "ska" vara redan på RUL. Det betyder inte att de fortsätter vara större eller mindre än de borde för det kan ändras senare  Din uträkning stämmer säkert och ditt barn är just nu möjligen något mindre. Inom felmarginalen visserligen, men det är inte det i sig som är det viktiga utan just det felaktiga datumet.

    Prata med din b.m!
  • MemyselfandI
    Pimpinellan skrev 2020-11-04 19:18:31 följande:

    Med mitt första barn gjorde jag både VUL och UL v.13 och båda stämde precis. Jag hade nämligen gjort IVF så jag visste ju precis hur gammalt barnet var. På RUL hade det redan börjat skena iväg. Minns inte om det var då eller nåt TUL senare (gjorde rätt många) och då låg barnet på +34%!  Så foster kan vara olika stora jämfört med hur stora de "ska" vara redan på RUL. Det betyder inte att de fortsätter vara större eller mindre än de borde för det kan ändras senare  Din uträkning stämmer säkert och ditt barn är just nu möjligen något mindre. Inom felmarginalen visserligen, men det är inte det i sig som är det viktiga utan just det felaktiga datumet.

    Prata med din b.m!


    Jag har inte tid hos henne förrän i december, så tänkte ringa och förklara min oro och hur fel jag upplever detta. Jag är tyvärr en ganska orolig själ och tänker mycket. Det gör att jag får mycket sammandragningar och mår dåligt psykiskt, och det kan ju knappast vara bra för bebisen i magen. Då kanske man kan få göra om ultraljudet och få en ny mätning.

    Hon som gjorde ultraljudet hade svårt att mäta barnet, speciellt hjärtat, då bebisen låg i en speciell ställning och vägrade att ändra på sig. Var inne på ultraljudet nästan 1 h innan hon fick alla mått.
  • Catnap
    MemyselfandI skrev 2020-11-04 19:12:52 följande:

    Okej, så även fast testet jag gjorde visade två hyfsat starka streck så behöver inte ägglossning skett just den dagen, utan kan ha skett några dagar senare?

    Enligt ul borde jag blivit befruktad den 11 juli. Den 20 juli gjorde jag grav test som visade positivt. Går det ens att se så tidigt?

    Det är mitt tredje barn, så är rädd att det ska dra igång tidigare. Men det där vet jag egentligen inte mycket om. Det är ju mest en oro jag har.


    Om strecken är lika starka så ska väl ägglossning ske inom 48h om allt går som det ska. Men ett positivt ÄL-test är ju inte garanti för att ÄL sker heller, så..

    Ja, ibland kan man ju plussa supertidigt. Beror ju på mängden hormon du har.. Jag har plussat en vecka efter befruktning.

    Sen, även om du har ett bf datum baserat på befruktning så är det ju fortfarande +/- 2 veckor på det datumet. Jag tror inte att du behöver vara rädd, men kan du inte be om en plan på mvc bara? Extra kontroller eller, om de nu erbjuder det,snitt ett par dagar tidigare?
  • MemyselfandI
    Catnap skrev 2020-11-04 22:55:33 följande:

    Om strecken är lika starka så ska väl ägglossning ske inom 48h om allt går som det ska. Men ett positivt ÄL-test är ju inte garanti för att ÄL sker heller, så..

    Ja, ibland kan man ju plussa supertidigt. Beror ju på mängden hormon du har.. Jag har plussat en vecka efter befruktning.

    Sen, även om du har ett bf datum baserat på befruktning så är det ju fortfarande +/- 2 veckor på det datumet. Jag tror inte att du behöver vara rädd, men kan du inte be om en plan på mvc bara? Extra kontroller eller, om de nu erbjuder det,snitt ett par dagar tidigare?


    Du har nog helt rätt. Tänker att jag borde haft ägglossning nån gång den helgen, eftersom det bara var då vi hade sex, och ingenting under resterande vecka eller helg. Om inte spermierna låg och väntade några dagar då förstås. Man kanske inte kan utgå helt och hållet från att jag skulle blivit gravid helgen efter bara för att ul påstår det. Tror dock vi hade sex även tisdagen den 7 juli, men skrev inte upp den gången. Brukar vara ganska noggrann att skriva upp allting i vanliga fall, hehe..

    Jag ska ta upp detta med min barnmorska och berätta om min oro. Har väl egentligen ingen grund till oro, då jag gick över 9 dagar med min första son. Eftet det har jag ju bara gjort ett planerat snitt 7 dagar innan bf, och det gick hur bra som helst, men den gången blev jag nog bara flyttad typ 2 eller 3 dagar.

    Tror ju fortfarande mitt första ultraljud stämde mer väl överens i tid än det sista ultraljudet.

    Är dock ganska liten om magen, så tänker att bebis kanske är lite mindre, men vet inte hur tidigt man kan se sånt.

    Tack för hjälpen att försöka reda ut detta lite!
Svar på tråden Bf datum på ul.