• På egna ben

    53 veckor i år

    Jag har en fråga till er andra varannan-vecka föräldrar. Kör ni enbart varannan vecka eller har ni bestämt udda eller jämn vecka? I år är det skottår och det blir 53 veckor. Detta resulterar i två udda veckor i följd. Jag ser egentligen inte detta som ett problem med det har blivit ett stort problem för oss. Barnens pappa vill fortsätta ha jämna veckor på grund av att hans nya särbo har sina barn då. Min särbo och hans ex kör på med varannan vecka och helt plötsligt står vi där att vi inte har barnen samma vecka längre. Snälla kom med råd hur ni gör när det är bonusförälder med egna barn inblandade. Ska tillägga att barnens pappas särbo tydligen har avtal med sitt ex på udda/jämna veckor. Och nu ska vi övriga rätta oss efter detta....

  • Svar på tråden 53 veckor i år
  • Mortiscia80

    När man planerar vilka veckor man ska ha måste man sätta barnet i första hand. Tycker man då att det ska vara varannan vecka så är det så, oberoende av jämn/ojämn vecka. Om barnet inte skulle bry sig särskilt mycket kan man så klart ha två veckor i sträck. Det är ändå bara en gång det händer på väldigt lång tid annars.

  • syntharen

    Men om ditt ex inte kan ändra sig så kanske din särbo kan komma överens med sitt ex om att köra en halv vecka var tills ni kommit i fas igen?

  • Anonvm

    Är i liknande sits själv, det blev problem då jag ock exet var ett varv i tingsrätten o bråkade om barnens boende. Vi har alltså nu dom ang barnens boende, det är reglerat enligt jämna/ojämna veckor i domen.

    Men i mitt fall så löste det sig förvånande nog naturligt o smidigt eftersom den extra veckan sammanföll på ett bra sätt med särregleringen för boende över jul och nyår. Nu blev det så att barnen bor först hos ena i 10dar över julen, o sen 11 dar hos den andra över nyår... Sen faller normala schemat in naturligt...

Svar på tråden 53 veckor i år