• smultronrosa

    Högre hcg med tvillingar?

    Hej.

    Jag är gravid i vecka 6 med mitt tredje barn, fick reda på det för en vecka sedan.

    Första testet var ganska svagt, gjorde samma dag ett cb digital som visade "gravid 1-2".

    Jag har haft starka grav. symtom, ont i brösten, svullen mage, konstant hungrig och kissnödig.

    Nu en vecka senare är testet superstark, köpte idag ett cb digital, väntade mig att det skulle visa "gravid 2-3" (gjort så i båda mina tidigare graviditeter,

    MEN just alldeles nyss visar cb "gravid 3+".

    Då vi bara haft sex en enda gång på 3 månader vet jag exakt vilken dag det var, 15 oktober.

    Anledningen till att jag frågar är att jag känner mig 'mer' gravid tidigt än med mina andra två,

    att tillägga är jag snart är 36 och har mycket tvillingar i släkten.

    Min mormor fick tvillingar två gånger i rad till exempel.

    Någon som vet om en tvillinggraviditet kan te sig så, eller så kanske det bara är jag som överreagerar?

    Just att den hoppar över vecka 2-3 är det som får mig att fundera mest.

    Hoppas någon orkade läsa, och har någon erfarenhet av detta ????

    KRAM

  • Svar på tråden Högre hcg med tvillingar?
  • Pimpinellan

    Ja, man har högre hcg med tvillingar, men man kan inte genom ett sånt digitalt test dra slutsatsen att det verkligen är två. HCG en och samma vecka kan nämligen variera rätt kraftigt och även det övre intervallet behöver inte betyda två. Gör ett VUL v.8 så får du veta. 

  • Cloetta

    Jag gjorde också ett cb som visade 3+ veckor trots att jag visste att det inte kunde ha gått så långt. Hittade info om att det kunde innebära tvillingar men för mig var det bara en där inne. Ultraljud vid både kub och rul visade också att det inte stämde med 3+ som jag fått vid den tiden så man kan helt enkelt få ett missvisande resultat. Men man vet ju aldrig :)

Svar på tråden Högre hcg med tvillingar?