• judith90

Det kluriga med ägglossningstester

Hej alla som läser detta inlägg :)

Jag undrar hur lätt det har varit för er att pricka in er ägglossning med hjälp av ägglossningsstickor? Personligen blir jag väääldigt frustrerad då jag fått negativt typ alla gånger. Strecket är alltid ljusrosa... har förvisso provat att använda dem förra månaden samt innevarande, men lyckas hittills inte identifiera ägglossningen.

Vi försöker bli gravida så häromdagen var jag hos gyn som bekräftade att där finns 2 ägg på båda sidorna som då var på väg att släppa. Enligt appen ?Flo? bör jag ha ägglossning idag. Men inte enligt stickorna.

Hmmm.... hur har det sett ut för er del?

• Svar på tråden Det kluriga med ägglossningstester
  • Them19

Jag har samma problem som dig! Har visserligen testat med stickor i bara två månader men har testat under flera dagar, två gånger per dag vissa dagar och aldrig fått ett enda positivt. Har fått någon svag ?stegring? någon gång men dagen efter var det helt blankt igen.

Använder NC och har tempat i 7 månader, har exakt 28-dagars cykel och får bekräftad äl genom tempningen varje månad. Har också väldigt tydligt äl-sekret men ändå inget positivt på äl-stickan.

Har också funderat på att kontakta gyn bara för att se så att det ser bra ut, att jag verkligen har ägg som lossnar.

Sa du något om detta på ditt besök?

• Stickling
    judith90 skrev 2020-11-04 19:34:42 följande:

Hej alla som läser detta inlägg :)

Jag undrar hur lätt det har varit för er att pricka in er ägglossning med hjälp av ägglossningsstickor? Personligen blir jag väääldigt frustrerad då jag fått negativt typ alla gånger. Strecket är alltid ljusrosa... har förvisso provat att använda dem förra månaden samt innevarande, men lyckas hittills inte identifiera ägglossningen.

Vi försöker bli gravida så häromdagen var jag hos gyn som bekräftade att där finns 2 ägg på båda sidorna som då var på väg att släppa. Enligt appen ?Flo? bör jag ha ägglossning idag. Men inte enligt stickorna.

Hmmm.... hur har det sett ut för er del?

Hej! Min upplevelse av ägglossningsstickor är också att de är svårtolkade och jobbiga. Vet att många i de här trådarna använder nån app, tror den heter PreMom, där man kan lägga in testen och få hjälp med analysen. Själv använder jag digitala test från Clearblue, där man får en tom ring vid negativt test och en smiley vid positivt. De är dyrare än stickor, men för mig passar det mycket bättre att få svar svart på vitt, positivt eller negativt, helt enkelt. Lycka till med ägglossningen, den kommer säkert vilken dag som helst!
  • Maramba

Jag hade svårt att få positiva test tills jag bytte taktik på hur och när jag testade.

Har insett att testen är mycket känsligare för hur koncentrerad urinen är mot vad jag trott. För att få så koncentrerat urin som möjligt gör jag så här:

När jag vaknar på morgonen kissar jag direkt för att verkligen tömma urinblåsan på all vätska som jag drack kvällen innan samt eventuellt under natten. Därefter dricker jag inte en droppe under ca 1,5 h innan jag kissar igen och det urinet testar jag på. Då får jag solklara positiva test när jag använder babyplans ägglossningstest (behöver vänta ca 10 minuter, trots att det står 5 minuter i instruktionerna). För mig funkar inte testlagrets eller rfsus stickor. Hoppas detta kan vara till hjälp för er.

• Stickling
    Maramba skrev 2020-11-05 11:57:27 följande:

Jag hade svårt att få positiva test tills jag bytte taktik på hur och när jag testade.

Har insett att testen är mycket känsligare för hur koncentrerad urinen är mot vad jag trott. För att få så koncentrerat urin som möjligt gör jag så här:

När jag vaknar på morgonen kissar jag direkt för att verkligen tömma urinblåsan på all vätska som jag drack kvällen innan samt eventuellt under natten. Därefter dricker jag inte en droppe under ca 1,5 h innan jag kissar igen och det urinet testar jag på. Då får jag solklara positiva test när jag använder babyplans ägglossningstest (behöver vänta ca 10 minuter, trots att det står 5 minuter i instruktionerna). För mig funkar inte testlagrets eller rfsus stickor. Hoppas detta kan vara till hjälp för er.

Just det, detta är smart! Min senaste cykel fick jag negativt test (tom ring) på morgonen, sedan drack jag bara en liten kopp te fram till lunch och gick inte på toa. När jag sen testade vid lunchtid var testet positivt. Blev så överraskad :)
  • Maramba
    Stickling skrev 2020-11-05 13:31:32 följande:

Just det, detta är smart! Min senaste cykel fick jag negativt test (tom ring) på morgonen, sedan drack jag bara en liten kopp te fram till lunch och gick inte på toa. När jag sen testade vid lunchtid var testet positivt. Blev så överraskad :)

Ja precis! För om jag fattat rätt så det är också så att lh-hormonet produceras endast i vaket tillstånd så det är ingen idé att testa på första urinet när man precis vaknat då det kan bli missvisande negativt.

Många tycker att det är bättre att testa på eftermiddagen av den anledningen men jag måste ta på dagens andra kiss för det är enda ggn under dagen jag kan hålla mig från att dricka vätska i den mån som krävs för att jag ska få positivt test. Och för mig räcker det tydligen att vara vaken ca 1,5 h för att det ska visa positivt. :)
  • Stickling
    Maramba skrev 2020-11-05 14:39:45 följande:

Ja precis! För om jag fattat rätt så det är också så att lh-hormonet produceras endast i vaket tillstånd så det är ingen idé att testa på första urinet när man precis vaknat då det kan bli missvisande negativt.

Många tycker att det är bättre att testa på eftermiddagen av den anledningen men jag måste ta på dagens andra kiss för det är enda ggn under dagen jag kan hålla mig från att dricka vätska i den mån som krävs för att jag ska få positivt test. Och för mig räcker det tydligen att vara vaken ca 1,5 h för att det ska visa positivt. :)

Ja, har också läst det där med lh-utsöndringen i en annan tråd här. Samma person skrev att hennes teori var att instruktionerna om att testa på morgonen är testtillverkarnas sätt att tjäna extra pengar, för att folk behöver använda fler test i onödan. Intressant tanke. Håller med dig, dricker också vätska under resten av dagen. Skönt att du inte behöver vänta så länge med att testa! Och tack för påminnelsen om detta knep, hade nästan glömt att det var så jag gjorde förra cykeln :)
Svar på tråden Det kluriga med ägglossningstester