• Mortiscia80

    Här finns inget att hämta

    För många av oss är Astrid Lindgrens böcker en stor del av vår uppväxt, och en av dem är Rasmus på luffen. De kommer till en fin familj och tänker sjunga till sig en slant, men de får bara varsin kaka. Snålt, tycker Oskar och ristar in en cirkel i hennes grindstolpe med kniven. "Här finns inget att hämta", säger han och förklarar för Rasmus att det är ett tecken till andra luffare så de inte ska slösa sin tid på samma ställe.

    Gäller dessa märkningar än och följs, vilken status har sådana tecken nu, eller är det nya märkningar som gäller? Ibland ser jag just en sådan cirkel på grindstolpar även om det inte verkar betyda så som Oskar sa i filmen, enligt internetbilder åtminstone.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-11-04 20:44
    Enligt vissa sidor på internet betyder cirkeln precis som Oskar sa att man inte ens skulle bry sig om att försöka, enligt andra att man får mat, så lite olika bud.

  • Svar på tråden Här finns inget att hämta
  • Anonym (Hanna)

    Visste direkt innan jag öppnade tråden att meningen "här finns inget att hämta" är ifrån Rasmus på luffen. Älskar Astrid Lindgrens filmer och sagor <3

    Intressant ämne, det finns ju fortfarande de som använder olika symboler men vet dock inte om det fortfarande har samma betydelse.

  • Anonym (Hanna)

    Visste direkt innan jag öppnade tråden att meningen "här finns inget att hämta" är ifrån Rasmus på luffen. Älskar Astrid Lindgrens filmer och sagor <3

    Intressant ämne, det finns ju fortfarande de som använder olika symboler men vet dock inte om det fortfarande har samma betydelse.

  • Mortiscia80
    Anonym (Hanna) skrev 2020-11-04 20:29:36 följande:

    Visste direkt innan jag öppnade tråden att meningen "här finns inget att hämta" är ifrån Rasmus på luffen. Älskar Astrid Lindgrens filmer och sagor <3

    Intressant ämne, det finns ju fortfarande de som använder olika symboler men vet dock inte om det fortfarande har samma betydelse.


    Ja visst är de underbara! :) Hennes böcker har bidragit till en lycklig barndom för ganska många barn, över hela världen dessutom.

    Ja jag började fundera på det ikväll och helt klart är ju att de åtminstone har funnits, det där var inget hon bara hittade på Astrid, men om de fortfarande används idag är ju frågan. Det vore intressant att veta.
  • Aniiee

    Det är ju väldigt ont om luffare nufötiden. Tvivlar på att någon använder luffarmärken idag. Som annat än kuriosa, i alla fall.

    Det är mycket möjligt att märkena var lokala. Vi var inte lika rörliga under luffartiden som idag (förutom, då, att luffarna uppstod ur emigrant-viljan på sena 1800-talet. Många luffare ska ha varit folk som inte kom iväg av någon anledning). Alltså kan det mycket väl ha varit så att cirkel betydde "no-go" i södra småland men "givmild med mat" i östergötland, eller något.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Mortiscia80
    Aniiee skrev 2020-11-04 23:09:56 följande:

    Det är ju väldigt ont om luffare nufötiden. Tvivlar på att någon använder luffarmärken idag. Som annat än kuriosa, i alla fall.

    Det är mycket möjligt att märkena var lokala. Vi var inte lika rörliga under luffartiden som idag (förutom, då, att luffarna uppstod ur emigrant-viljan på sena 1800-talet. Många luffare ska ha varit folk som inte kom iväg av någon anledning). Alltså kan det mycket väl ha varit så att cirkel betydde "no-go" i södra småland men "givmild med mat" i östergötland, eller något.


    Ja så kan det nog vara :) Kul att man fortfarande kan se sådana märkningar här och var iaf.
  • Anonym (Hjälper inte)

    Varför hjälper inte Rasmus bankpersonalen i filmen någon som vet?

  • Mortiscia80
    Anonym (Hjälper inte) skrev 2021-08-22 13:39:57 följande:

    Varför hjälper inte Rasmus bankpersonalen i filmen någon som vet?


    Jag måste nästan se om filmen för att kunna lista ut det, det var ju jättemånga år sen sist :)
  • Anonym (Hjälper inte)
    Mortiscia80 skrev 2021-08-25 22:22:07 följande:
    Jag måste nästan se om filmen för att kunna lista ut det, det var ju jättemånga år sen sist :)
    Gör så kom tillbaka sen 
Svar på tråden Här finns inget att hämta