• Anonym (Roland)

Tänka på tidigare partner när man är i en relation?

Min sambo och jag har varit tillsammans i 7 år. I glappet mellan hennes första långa relation och hon träffade mig levde hon singelliv i 1,5 år innan hon träffade mig. I det där glappet var det bl a en kortare snaskig historia med en upptagen man som, nu långt efteråt, med jämna mellanrum mailar/sms:ar till henne. Inte så att det sker varje vecka utan det kan gå 1-2 år mellan gångerna. Min sambo berättar för mig varje gång (vi kan kalla honom Tobias) Tobias hör av sig. Nu till "problem" 1. Min sambo känner varje gång att hon måste svara honom, gärna på ett trevligt, artigt och korrekt sätt, och tror inte på min tes att hon bara borde ignorera att svara honom. Så det har hon gjort varje gång, svarat honom trevligt och så är det inget mer med det. 

Förra veckan hörde Tobias av sig igen 1,5 år efter förra gången. Min sambo berättar i vanlig ordning att han har hört av sig. Jag som börjar bli irriterad på det här "spöket" som dyker upp med jämna mellanrum frågar sambon hur hon tänker hantera detta denna gång, och jag fick svaret att hon inte vet. När jag frågade i förrgår vad som hade hänt i frågan svarade hon att hon hade svarat på  hans mail och i det bett honom att inte kontakta henne mer. Jag får en stark känsla av att hon undanhåller något och frågar därför om hon kan läsa upp sitt svar för mig. Hon tvekar en lång stund men läser tillslut upp det för mig. Jag får en ännu starkare känsla av att hon undanhåller något i detta, och frågar därför kvällen efteråt om hon inte kan visa sitt svar till Tobias för mig. Hon blir irriterad men säger att jo det kan jag få. 

Jag konstaterar när jag läser det att hon undanhöll två meningar kvällen innan när hon läste upp det, bl a den avslutande meningen "Vi får helt enkelt leva på våra minnen som verkligen inte är lämpliga..."

Någonstans förstår jag varför hon inte läste upp denna mening då den gör mig väldigt olustig inombords. Är det så att hon går och tänker på honom? Kanske t o m när vi har sex med varandra? Och vad är det de har gjort som "inte är lämpligt". Tankarna far iväg med mig och jag har inte konfronterat henne kring detta ännu. Men jag börjar ana att han betyder mer för henne än vad hon vill medge, och att det därför ska hållas en trevlig ton varje gång han hör av sig. 

Mycket obehagligt allting! 

Hur ska jag gå vidare? 

• Svar på tråden Tänka på tidigare partner när man är i en relation?
  • Fjäril kär

Det olämpliga i deras relation var ju det faktum att han var/är upptagen. Det är väl bara det hon konstaterar i sitt svar.

• Bjoer
    Fjäril kär skrev 2020-11-05 13:59:51 följande:

Det olämpliga i deras relation var ju det faktum att han var/är upptagen. Det är väl bara det hon konstaterar i sitt svar.

Precis. Och utan att få se hela mailet så är det omöjligt för oss att göra en bedömning av vad hon verkligen menar. Kontext är allt i sådana här sammanhang. Om hon ändå bett honom att inte kontakta henne mer så känns det som ett mjukt sätt att säga "Hej då!". Skulle nog inte bry mig mer om det ifall kontakten slutar.
  • Tinkerbell73
    Fjäril kär skrev 2020-11-05 13:59:51 följande:

Precis, min tanke också.

Sedan är det ju så här, att ibland släpar "kärleksspöken" efter i huvudet trots att man inte vill ha det som de står för.

Jag lever i en underbar relation sedan ett par år, älskar honom i massor. För första gången har jag fått allt jag önskat i en relation och jag ser mig bli gammal med honom <3

Men. Innan jag träffade honom så hade jag dels en strulig kärlekshistoria med en man som jag har anknytning till sedan ungdomen. Dessutom hade jag en på ytan vänskaplig relation med en man som jag vet hade starkare känslor för mig än så, och som jag tyckte mycket om. Vi utvecklade aldrig det pga avståndet mellan oss.

Jag vill aldrig byta ut min sambo, men ibland svävar tankarna till dessa två män. Med honom som jag känt sedan ungdomen var det enormt stark passion, som lämnade vissa spår - även via avslutet som var som taget ur värsta såpan.

Och han som jag på ytan var vän med, skickade mig låten "Two steps behind" av Def Lepard (googla texten) när han insåg att jag skulle bli sambo, vilket blottade honom. Jag gjorde då ett val att ta bort honom från alla sociala medier, blockade honom på messenger osv - förklarade för honom att jag var tvungen för att min sambo ska få allt av mig. Kände att jag skulle bli splittrad av "tänk om"-tankarna, för jag vet att den mannen och jag skulle passat bra ihop. Inte så bra som jag och min sambo, men ändå - tillräckligt mycket för att distrahera mig ibland.

Ingen av dessa vill jag ha och jag har gjort åtgärder för att utesluta dem ur mitt liv, men visst tänker jag på dem ibland.

Jag tror inte du behöver oroa dig, hon måste ju få tänka - men hon har ju valt dig. Hon vet nog också att en relation med honom skulle vara ganska platt, men hon minns nog känslorna. Känslor blir aldrig så heta som när man inte får personen de hör till fullt ut - men man inser (speciellt med tidsdistans) att det inte var rätt.

Det är lite som att se en smörig romantisk film; man vet att det inte är på riktigt, men det är fint och tårdrypande när man ser den. Sedan är man i verkligheten igen.

Tycker du dock kan be henne blocka honom, lugnt och sakligt. Visa henne denna tråd kanske, och fråga varför hon känner att respekten att svara honom är större än den gentemot dig - för där behöver hon faktiskt inte vara artig. Precis som jag gjorde så kan hon välja.
  • Anonym
    Tinkerbell73 skrev 2020-11-05 14:42:47 följande:
    Tycker du dock kan be henne blocka honom, lugnt och sakligt. Visa henne denna tråd kanske, och fråga varför hon känner att respekten att svara honom är större än den gentemot dig - för där behöver hon faktiskt inte vara artig. Precis som jag gjorde så kan hon välja.
    Fast, nej.
    Att börja diktera vem partner får ha kontakt med är aldrig rätt väg att gå.
  • Tinkerbell73
    Anonym skrev 2020-11-05 14:49:57 följande:
    Fast, nej.
    Tycker inte alls det är att diktera, så klart man i en relation ska ta hänsyn till vem man har kontakt med. Hon kan ju fråga sig om hon skulle vara lika bekväm med att han har kontakt med en gammal romans. Känner hon inte att det är kul kanske hon kan förstå att han inte tycker det är kul.
  • Fjäril kär
    Anonym skrev 2020-11-05 14:49:57 följande:

Fast, nej.

Det handlar inte om att diktera villkor utan ägna sig åt lite självreflektion och ifrågasätta sig själv varför en kontakt är nödvändig och vad den tillför i ens liv och relation. Minnen kan man ha ändå utan att aktivt lägga mer ved på brasan.

Själv tycker jag det känns respektlöst mot henne att han måste skicka sms då och då och liksom kolla läget och se om hon eventuellt fortfarande är intresserad.
  • Tinkerbell73
    Fjäril kär skrev 2020-11-05 15:06:41 följande:
    Det handlar inte om att diktera villkor utan ägna sig åt lite självreflektion och ifrågasätta sig själv varför en kontakt är nödvändig och vad den tillför i ens liv och relation. Minnen kan man ha ändå utan att aktivt lägga mer ved på brasan.

Själv tycker jag det känns respektlöst mot henne att han måste skicka sms då och då och liksom kolla läget och se om hon eventuellt fortfarande är intresserad.
    Amen till det. Han vill fiska lite för att få sin självkänsla på topp.
  • Anonym (A)
    Fjäril kär skrev 2020-11-05 15:06:41 följande:
    Håller med
  • Anonym
    Tinkerbell73 skrev 2020-11-05 14:59:04 följande:
    Tycker inte alls det är att diktera, så klart man i en relation ska ta hänsyn till vem man har kontakt med. Hon kan ju fråga sig om hon skulle vara lika bekväm med att han har kontakt med en gammal romans. Känner hon inte att det är kul kanske hon kan förstå att han inte tycker det är kul.
    I mitt förhållande har ingen av oss den blekaste aning om vem som finns på den andras vänlistor/telefonlistor.
    Skulle min sambo kräva att få veta det så vete katten hur det skulle gå.

Att han kontakt med sitt ex ser jag inget problem med. 
  • Anonym (jury)

Håller med TS att sambon går lite för långt i sina "vänligt artiga" svar på dom upprepade kontaktförsöken från denne Tobias.

Kontakt till Tobias borde vara off-limit för sambon. För det första är Tobias inte ett ex som hon har ett avklarat och avslutat förhållande till, utan en upptagen man som hon uteslutande har en snaskig historia med. För det andra är det uppenbart att meningen med Tobias upprepade kontaktförsök är att han fiskar efter att återuppta den snaskiga historien. För det tredje gör varken Tobias eller sambon någon större hemlighet att den snaskiga historien är enda anledningen till deras sporadiska kontakt.

Så om denne Tobias fortsätter med upprepa sina kontaktförsök med jämna mellanrum borde sambon till slut sluta med sin vänliga artighet och ignorera dem. 

Tycker heller inte att budskapet i den citerade meningen omkring att få leva på sina minnen är helt oskyldig. Det finns en underton av "inte nu, men kanske någon gång i framtiden" i den formuleringen. Och när sambon är lite halvhjärtat tvetydig i sin avvisning är det inte så konstigt att Tobias fortsätter med sina kontaktförsök och att sambon egentligen inte ogillar att han gör det.

Svar på tråden Tänka på tidigare partner när man är i en relation?