• PiffaTjejen

    Vilken HCG nivå hade ni i blodet?

    Halloj.

    Jag fick idag veta att jag i vecka 4+1 hade 155 i hcg nivå i blodet! På måndag ska jag ta ett nytt test för att se vad jag ligger på då. Är 155 en bra nivå i vecka 4+1? Idag 4+2 tog jag ett Clearblue som visade 2-3 veckor vilket minst innebär att jag har 200 hcg i kroppen enligt clearblues hemsida.

    Vad hade ni för HCG nivå i blodet i början av graviditeten Dvs de första 12 veckorna. Ange gärna vecka+dag (6+1, 5+5, 3+6 Etc).

  • Svar på tråden Vilken HCG nivå hade ni i blodet?
  • vintergatantrettiotre

    Jag vet bara mina värden då jag fått mf och inte under min fullgångna graviditet. Man tar sällan blodprov när allt ser bra ut i Sverige. Enda medicinska anledningen till det är utredning för utomkvedshavandeskap. (I USA däremot verkar det vara standard att följa hcg i blod i tidig graviditet) 


    Det viktiga är inte den absoluta nivån utan trenden över två dyn.
    Ca fördubbling = normal graviditet.
    Ca samma nivå = risk för utomkveds (eller bara missfall som ej kommit igång). Rejält sänkt nivå = missfall. 


    Här är en tabell på normalvärden i friska graviditeter jag hittade efter en snabb googling:


    3 weeks
    5?50 mIU/mL
    4 weeks
    5?426 mIU/mL
    5 weeks
    18?7,340 mIU/mL
    6 weeks
    1,080?56,500 mIU/mL
    7?8 weeks
    7,650?229,000 mIU/mL

    Jag hade 2000 i hcg i v 5+2 vid mitt utomkvedshavandeskap och 150 i v5+0 vid senaste missfallet (de kollade eftersom jag har extra risk för nytt utomkveds).


    Skulle inte säga att ditt värde betyder något alls i dagsläget, men jag antar att vården följer upp dig enligt plan :)

Svar på tråden Vilken HCG nivå hade ni i blodet?