• Anonym (besviken)

Förstelärare, lärarlönelyft och nu förortslyftet: I vilka andra yrken premieras enbart VISSA anställda?!

Jag har jobbat som lärare på en skola i snart 12 år. Har kollegor som har fått som sagt både lärarlönelyft, blivit förstelärare och nu också då: förortslyftet där DE BÄSTA lärarna ska ges ett påslag! Vi har en löneskillnad bland anställda på mer än 10 000 kronor pga dessa olika satsningar på ENSKILDA lärare, inte hela verksamheten! 

Hur tänker man att detta ska hjälpa verksamheten? De lärare som har fått alla dessa påslag - ska de reformera skolan? Ska de se till att fler vill bli lärare? Hur? 

Vi andra då, som inte fått varken något lyft eller blivit förstelärare, är vi "dåliga" lärare? Trots vår behörighet och tiotals år i yrket med all den erfarenhet den innebär. Hur ska vi känna inför detta? 

Jag vet hur jag känner, jag är besviken. På min grundskola, har alla de som nu fått påslaget varit förstelärare. Alltså en grupp lärare som redan har fått ett påslag tidigare på 5000 och sen nu ett till på 5000. Sammanlagt alltså 10 000 kronor i påslag! 

Hur ska man inte känna sig värdelös och sämre på sin arbetsplats när man gör på det här viset? Är det någon som tycker att detta är bra? Ni andra lärare, vad tycker ni? Är det här verkligen rättvist? En rektor kan omöjligt göra den bedömningen och säga att A är så mycket bättre lärare än B att A ska få 10 000 kr i påslag. Vi alla gör mer eller mindre samma jobb. Att det ska vara individuell lönesättning vet jag, men att ge påslag efter påslag till samma lärare hela tiden? Hur tänker man då? 

Vad tycker ni andra lärare och ni som har andra yrken? Förekommer detta inom era yrken också? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-11-06 22:19
    Det nya statsbidraget som nu riktar sig till skolor i utanförskapsområden ska gå till löner för karriärtjänsterna förstelärare och lektorer.

Att skolor då väljer att ge detta bidrag på 5000 och 10 000 (olika beroende på pott) till redan premierade förstelärare är för mig en gåta. Istället för att man ska förbättra verksamheten så skapar man ju mer missnöje och ännu mer gap mellan lärarnas löner.

Det hade väl varit mer rättvist att ge detta bidrag till någon som INTE är förstelärare så att denne kunde få en karriärstjänst. Hur är det tänkt egentligen med detta bidrag och varför verkar skolor göra så himla olika? Finns det ingen som kontrollerar hur man spenderar dessa statliga bidrag så att det verkligen gynnar hela verksamheten och inte endast ett fåtal gång på gång?

Här kan ni läsa själva om det senaste statlga bidraget.
    www.skolverket.se/skolutveckling/statsbidrag/statsbidrag-for-karriartjanster-2020-21

• Svar på tråden Förstelärare, lärarlönelyft och nu förortslyftet: I vilka andra yrken premieras enbart VISSA anställda?!
  • Anonym (.)

Det är så i ALLA kommunala verksamheter.

Chefen får en viss och blygsam pott att fördela mellan personalen. Som kommunalanställda nu och engångsbeloppet på 5000 någonting per person.
    Det betyder inte att alla får just 5000, utan det blir en pott som chefen portionerar ut. Vissa får mer och andra blir helt utan.

Det har sina nackdelar att  jobba inom kommun eller landsting, skattefinansierad verksamhet. Det skulle helt enkelt kosta alldeles för mycket för att ge sjysta löner till halva Sveriges befolkning. Vilken skatt skulle vi inte landa på då?

• Anonym (Lärare)

Jag arbetar på en friskola och vi har inte så många förstelärare, en har vi haft men han gör också ett riktigt bra jobb och förtjänar nog en slant extra. Dessutom följer det med en massa extra uppgifter som han också måste sköta utöver sina vanliga.

Men själv har jag helt gett upp tanken på det där med att få ut något extra utöver den årliga löneförhöjningen, om jag inte byter arbetsgivare förstås. Vi har ju s.k. individuella mål som sätts upp i början av läsåret och på våren utvärderas hur väl man nått det eller de. Man får alltså glädjen att skapa lite extraarbete för sig själv. Utöver det har vi också lönekriterierna som gör att man kan få "full pott" eller vad det blir, men olika områden iaf där lägsta nivån är underkänd och man borde egentligen inte vara lärare och fem olika nivåer på varje område. Allt som allt är det 60 (!!!) olika krav jag måste uppfylla för att få högsta löneutdelningen, varav vissa är omöjliga eftersom de endast vänder sig till de som arbetar med APL-platser osv. Jag har så klart påpekat det för vår fackperson ett steg upp från den lokala. Kommunen kör likadant ska tilläggas så det är inte ett dugg bättre där. När jag arbetade kommunalt fick jag dessutom höra att för att nå de högsta nivåerna skulle man i princip vara toppbästa läraren i hela kommunen. Lite lagom nedslående. Så jag har gett upp allt det där som sagt.

Det känns som om alla de där kriterierna och extratjänsterna snarare trycker ner en mentalt, man vet ju att man aldrig kommer att nå upp till dem! Det känns lite som ett hån. Och att bli förstelärare känns långt bort, förutom att det inte är särskilt lockande att få ännu fler uppgifter, övergripande såna dessutom där man ska hålla kurser för sina kollegor och jag vet inte allt de hittar på. Nej tack. De kan behålla sina sura slantar.

• Anonym (Moa)

Jag fick lärarlönelyftet, och jag skämdes. Jag tycker absolut att jag gör ett bra jobb, men det är det ju så många fler som gör.

Med förstelärartjänsten tycker jag att det är annorlunda. På grund av att jag är förstelärare har jag en rad andra uppdrag med skolutveckling och ingen nersättning i undervisningstid. Fast det kan ju skilja sig väldigt mycket mellan kommuner.

• Anonym (besviken)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-11-05 20:13:10 följande:

Jag arbetar på en friskola och vi har inte så många förstelärare, en har vi haft men han gör också ett riktigt bra jobb och förtjänar nog en slant extra. Dessutom följer det med en massa extra uppgifter som han också måste sköta utöver sina vanliga.

Men själv har jag helt gett upp tanken på det där med att få ut något extra utöver den årliga löneförhöjningen, om jag inte byter arbetsgivare förstås. Vi har ju s.k. individuella mål som sätts upp i början av läsåret och på våren utvärderas hur väl man nått det eller de. Man får alltså glädjen att skapa lite extraarbete för sig själv. Utöver det har vi också lönekriterierna som gör att man kan få "full pott" eller vad det blir, men olika områden iaf där lägsta nivån är underkänd och man borde egentligen inte vara lärare och fem olika nivåer på varje område. Allt som allt är det 60 (!!!) olika krav jag måste uppfylla för att få högsta löneutdelningen, varav vissa är omöjliga eftersom de endast vänder sig till de som arbetar med APL-platser osv. Jag har så klart påpekat det för vår fackperson ett steg upp från den lokala. Kommunen kör likadant ska tilläggas så det är inte ett dugg bättre där. När jag arbetade kommunalt fick jag dessutom höra att för att nå de högsta nivåerna skulle man i princip vara toppbästa läraren i hela kommunen. Lite lagom nedslående. Så jag har gett upp allt det där som sagt.

Det känns som om alla de där kriterierna och extratjänsterna snarare trycker ner en mentalt, man vet ju att man aldrig kommer att nå upp till dem! Det känns lite som ett hån. Och att bli förstelärare känns långt bort, förutom att det inte är särskilt lockande att få ännu fler uppgifter, övergripande såna dessutom där man ska hålla kurser för sina kollegor och jag vet inte allt de hittar på. Nej tack. De kan behålla sina sura slantar.

De lärare i mitt arbetslag som är förstelärare på högstadiet har som enda uppgift att styra upp inför jul,påsk och sommaravslutningar. Dvs de håller i ordet på de mötena,kanske cirka 5 möten per år. Å då  låter de oss andra vara sekreterare på mötet och vi andra deltar ju lika mycket som de.Så det enda "extra de gör är att förbereda mötena, punkta upp vad vi ska prata om. Typ så. Å då får 5000 kr för det i månaden och nu fick de 5000 kr i förortslyftet.  Det tråkiga är att jga känner att jag inte vill göra något extra alls nu för det hjälper ändå inte i det här yrket. Jag gör det jag måste men thats it.
  • Anonym (besviken)
    Anonym (Moa) skrev 2020-11-05 20:24:25 följande:

Jag fick lärarlönelyftet, och jag skämdes. Jag tycker absolut att jag gör ett bra jobb, men det är det ju så många fler som gör.

Med förstelärartjänsten tycker jag att det är annorlunda. På grund av att jag är förstelärare har jag en rad andra uppdrag med skolutveckling och ingen nersättning i undervisningstid. Fast det kan ju skilja sig väldigt mycket mellan kommuner.

• Anonym (Löv)

Jag har också jobbat kommunalt men inom annat yrke. Tycker också att det där med förstelärare var en dålig idé när det är en hel yrkeskår som är underbetald. Skapar ingen bra stämning kollegor emellan heller. Däremot tycker jag det ska vara mer individuell lönesättning. I min egen yrkeskår var lönespridningen 3000 kr mellan den som hade högst och den som hade lägst. Ålder mellan 30-65år. Det var också väldigt olika vilken arbetsinsats man gjorde, det lönade sig inte på något sätt ekonomiskt att göra ett extra bra jobb. De som satt och helst jobbade så lite som möjligt hade ändå samma löneutveckling. Det tycker jag är ett lika stort problem.

• Anonym (besviken)
    Anonym (Moa) skrev 2020-11-05 20:24:25 följande:

Ja som lärare vet man ju att ens kollegor oftast gör samma sak som en själv. Så den som väljs ut att få ett lyft har ganska tur helt enkelt. Inte att du inte är värt det, alla bör få det.Men även du har som du skriver både blivit förstelärare och fått läraryft. Då blir det väldigt ojämlikt och många (iallfall på min grundskola) anser att det är rektorns favorit och en av de "bästa lärarna" vilket blir helt fel egentligen. Som förstelärare om man har ett uppdrag som tar tid är det en sak, men hos oss är det iallfall inga speciella uppdrag de har.
  • Anonym (besviken)
    Anonym (Löv) skrev 2020-11-05 20:27:45 följande:

Jag har också jobbat kommunalt men inom annat yrke. Tycker också att det där med förstelärare var en dålig idé när det är en hel yrkeskår som är underbetald. Skapar ingen bra stämning kollegor emellan heller. Däremot tycker jag det ska vara mer individuell lönesättning. I min egen yrkeskår var lönespridningen 3000 kr mellan den som hade högst och den som hade lägst. Ålder mellan 30-65år. Det var också väldigt olika vilken arbetsinsats man gjorde, det lönade sig inte på något sätt ekonomiskt att göra ett extra bra jobb. De som satt och helst jobbade så lite som möjligt hade ändå samma löneutveckling. Det tycker jag är ett lika stort problem.

Ja det är också helt fel, en som verklligen gör ett extra bra jobb bör premieras. Men det är det som är problemet hos lärare, vi kan i stort sett inte göra så mycket annorlunda, vi följer alla samma styrdokument. En löneskillnad på 2-3000 skulle kännas rimlig, inte att en del har 10-12000 mer för i stort sett samma jobb.
  • Anonym (besviken)
    Anonym (.) skrev 2020-11-05 20:04:36 följande:

Det är så i ALLA kommunala verksamheter.

Chefen får en viss och blygsam pott att fördela mellan personalen. Som kommunalanställda nu och engångsbeloppet på 5000 någonting per person.
    Det betyder inte att alla får just 5000, utan det blir en pott som chefen portionerar ut. Vissa får mer och andra blir helt utan.

Det har sina nackdelar att  jobba inom kommun eller landsting, skattefinansierad verksamhet. Det skulle helt enkelt kosta alldeles för mycket för att ge sjysta löner till halva Sveriges befolkning. Vilken skatt skulle vi inte landa på då?

Men jag tycker att när det kommer sådana här statliga satsningar som lärarlyft och nu förortslyft, då kan man ju fördela hela potten jämt över sin personal. Lärarlyften är cirka 3000 och förortslyftet 5000. Varför ge en person 8000 och inte dela upp den summan på alla iarbetslaget.Det är ju statliga pengar som ska gå till lärarna. Nej, då väljer man ut de BÄSTA lärarna. PÅ helt godtyckliga preferenser.
  • Anonym (.)
    Anonym (besviken) skrev 2020-11-05 20:32:21 följande:
    Men jag tycker att när det kommer sådana här statliga satsningar som lärarlyft och nu förortslyft, då kan man ju fördela hela potten jämt över sin personal. Lärarlyften är cirka 3000 och förortslyftet 5000. Varför ge en person 8000 och inte dela upp den summan på alla iarbetslaget.Det är ju statliga pengar som ska gå till lärarna. Nej, då väljer man ut de BÄSTA lärarna. PÅ helt godtyckliga preferenser.
    Jag håller med dig absolut, tro inte annat, försök inte ens.
    Vad jag egentligen tycker är att alla inom kommun och landsting borde göra som i Frankrike och strejka. I brist därpå, säga upp sig. Det skulle driva upp rättvisa löner.
    Problemet är att folk är för fega.

Våra politiska partier är för fega för ingen vågar föreslå de skattehöjningar som sådan lönesättning förutsätter. Vi har haft många, många år med ständiga skattesänkningar. Vilka betalar dessa tror du? Bland annat kommun och landsting och däribland ingår anställda.

Jag blir alldeles matt bara jag tänker på det.
Svar på tråden Förstelärare, lärarlönelyft och nu förortslyftet: I vilka andra yrken premieras enbart VISSA anställda?!