• Thu 5 Nov 2020 22:14
    868 visningar
    9 svar
    9
    868

    BankID barn

    SEB kräver fortfarande bankbesök av bägge föräldrarna alt fullmakt med massa grannars underskrifter för installation av bank id för barn. Bökigt tycker jag. Detta har jag ifrågasatt vid varje tillfälle under flera år. De har inte velat förbättra tjänsten.

    Jag vill byta till bank där mobilt BankID kan utfärdas och installeras av oss själva hemma i soffan.

    Vilka är mina alternativ?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden BankID barn
  • Thu 5 Nov 2020 22:15
    #1

    Inga. Banken måste ha den säkerheten att båda föräldrarna godkänner.

  • Thu 5 Nov 2020 22:18
    #2

    Nja håller inte finns andra saker vi kan attestera/godkänna bla i kommunen genom att bägge förmyndarna loggar in var för sig.

  • Thu 5 Nov 2020 22:18
    #3

    Nja håller inte finns andra saker vi kan attestera/godkänna bla i kommunen genom att bägge förmyndarna loggar in var för sig.

  • Thu 5 Nov 2020 22:28
    #4

    Du måste särskilja på olika instanser här. Kommunen är en sak, banken en helt annan.

  • Thu 5 Nov 2020 22:48
    #5
    +1

    Jag och mitt barn har Swedbank. Jag beställde Bank ID till honom via min app. Fick upp en QR kod som han scannade. Klart!

    När jag beställde bankkort till honom var han och jag på banken, Swedbank skickade hem papper till hans pappa om godkännande. Dvs om han inte godkände skulle han skicka tillbaka pappret att han motsatte sig. Om han godkände behövde han inte göra något.

  • Thu 5 Nov 2020 22:58
    #6
    +1

    Beställde ett bankkonto till min 10åriga son igår.

    Då får han swish och eget bankid också.

    Jag rinde in och de skickade ett brev via appen, jag kryssade i en ruta och skickade tillbaks i appen. Det var allt.

    Har länsförsäkringar.

    Det går att skaffa bankkort från de är 7 år.

  • Thu 5 Nov 2020 23:10
    #7

    Tack Nordea verkar även ha en smidig lösning

  • Fri 6 Nov 2020 22:22
    #8

    Kollade med Nordea tidigare idag. Jodå allt kan skötas från soffan i Lomma. Närmsta kontor i Lund behöver jag inte ära med några besök, alls.????

    Dock ville de ha 2x12sek/månad för att betalservice.

    Trevlig helg

  • Fri 6 Nov 2020 22:57
    #9
    Jogge skrev 2020-11-06 22:22:20 följande:

    Kollade med Nordea tidigare idag. Jodå allt kan skötas från soffan i Lomma. Närmsta kontor i Lund behöver jag inte ära med några besök, alls.????

    Dock ville de ha 2x12sek/månad för att betalservice.

    Trevlig helg


    Inte för den omyndige, då är betaltjänster och kort kostnadsfritt!
Svar på tråden BankID barn