• Anonym (Tjejen)

    Måste jag anmäla faderskap?

    Gift. Vi delade på oss en tid, jag blev gravid med en annan. Men är fortfarande gift med min man, som ville gå tillbaka till mig och jag till han trotts bebis i magen inte är hans.

    (onödiga elaka kommentarer undanbedes)

    Barnafadern är dock halvt intresserad när det passar han, och jag vill inte putta väck han men samtidigt vill jag inte ha något hattande.

    Han vill inte erkänna faderskap. Iom lagen är som den är så blir ju min man fader till bebis trotts allt.

    Men tänker måste jag då ringa socialtjänsten och be dem om hjälp för utreda detta? Mest för skydda mig och bebis. Min man är den som kommer uppfostra och ta hand om barnet, och barnafader är som sagt intresserad när det passar han.

    Har försökt tala med honom om olika sätt vi kan lösa detta, för han ville ju även jag skulle behålla bebis då. Och han har varit inne på att skriva över allt på min man i form av adoption av något slag, sen ska han plötsligt bara vara fader men inte betala för sig eller så men kräver jag ska göra allt han begär. Och jag menar på ring socialtjänsten så kan dem guida. Men han vägrar.

    Så måste jag eller är det upp till han? Har försökt förklara så länge han inte erkänner faderskap så kan han aldrig kräva något

  • Svar på tråden Måste jag anmäla faderskap?
  • Anonym (Alicia)

    Självklart måste du anmäla rätt pappa till barnet! Det ju bättre om din man kan försöka adoptera barnet då det är fött istället. Då får din man vårdnaden, fast på rätt sätt och biopappan behöver inte betala underhåll. Borde ju bli en win-win för alla där.

    Du valde att behålla det här barnet fastän situationen är som den är. Du visste spelreglerna. Helt ärligt tycker jag att det är sjukt oansvarigt att sen börja ljuga för myndigheter och försöka utnyttja situationen. Oavsett hur jobbig och irriterande biopappan är har du valt att skaffa barn med honom. Barnet har rätt att veta vem han är, ha umgänge, kanske växelvis boende längre fram samt ärva honom när han dör ifall han inte låter din man adoptera barnet. 

  • Mrs Moneybags

    Grundprincipen är att ett barn har rätt till båda sina föräldrar. Om en förälder inte är intresserad, bör barnet i alla fall veta vem som är den biologiska föräldern. 

    Som svar på din fråga, ja, man måste anmäla faderskap. Det är för barnets skull. 

  • Anonym (Ja)

    Anmäl faderskap. Pappan ska betala för sig och göra rätt för sig. Vill han inte det så får han hå med på adoption. Man är inte förälder när det passar.

  • Anonym (K)

    Här har vi TRE vuxna som enbart verkar tänka utifrån sig själva. Börja tänk på barnets bästa så har du svaret där. Att ens ställa en sån här fråga.. det är ingen jävla hundvalp ni ska skaffa!

  • Anonym (S)
    Anonym (Tjejen) skrev 2020-11-06 11:45:40 följande:

    Gift. Vi delade på oss en tid, jag blev gravid med en annan. Men är fortfarande gift med min man, som ville gå tillbaka till mig och jag till han trotts bebis i magen inte är hans.

    (onödiga elaka kommentarer undanbedes)

    Barnafadern är dock halvt intresserad när det passar han, och jag vill inte putta väck han men samtidigt vill jag inte ha något hattande.

    Han vill inte erkänna faderskap. Iom lagen är som den är så blir ju min man fader till bebis trotts allt.

    Men tänker måste jag då ringa socialtjänsten och be dem om hjälp för utreda detta? Mest för skydda mig och bebis. Min man är den som kommer uppfostra och ta hand om barnet, och barnafader är som sagt intresserad när det passar han.

    Har försökt tala med honom om olika sätt vi kan lösa detta, för han ville ju även jag skulle behålla bebis då. Och han har varit inne på att skriva över allt på min man i form av adoption av något slag, sen ska han plötsligt bara vara fader men inte betala för sig eller så men kräver jag ska göra allt han begär. Och jag menar på ring socialtjänsten så kan dem guida. Men han vägrar.

    Så måste jag eller är det upp till han? Har försökt förklara så länge han inte erkänner faderskap så kan han aldrig kräva något


    Och nästa gång ni går isär, ska ni häva faderskapet då, eller är din man beredd på att alltid  vara pappa till ett barn som inte är hans?

    Vad vill du?
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Alicia) skrev 2020-11-06 13:34:02 följande:

    Självklart måste du anmäla rätt pappa till barnet! Det ju bättre om din man kan försöka adoptera barnet då det är fött istället. Då får din man vårdnaden, fast på rätt sätt och biopappan behöver inte betala underhåll. Borde ju bli en win-win för alla där.

    Du valde att behålla det här barnet fastän situationen är som den är. Du visste spelreglerna. Helt ärligt tycker jag att det är sjukt oansvarigt att sen börja ljuga för myndigheter och försöka utnyttja situationen. Oavsett hur jobbig och irriterande biopappan är har du valt att skaffa barn med honom. Barnet har rätt att veta vem han är, ha umgänge, kanske växelvis boende längre fram samt ärva honom när han dör ifall han inte låter din man adoptera barnet. 


    Anonym (K) skrev 2020-11-06 13:41:08 följande:

    Här har vi TRE vuxna som enbart verkar tänka utifrån sig själva. Börja tänk på barnets bästa så har du svaret där. Att ens ställa en sån här fråga.. det är ingen jävla hundvalp ni ska skaffa!


    Precis så! Självklart ska du anmäla faderskap så att "rätt" pappa, dvs den andre killen blir juridisk pappa! Förstår att det blir enklare för din och din man att skita i det, men det är inte så det fungerar. Är du vuxen nog att behålla barnet, så är du också vuxen nog att se till att barnet har rätt pappa. Det är inte rocket science det här.
  • Anonym (Barnets bästa)

    Jag vet om ett fall där en kvinna under pågående äktenskap blev gravid med en annan man. Maken visste detta, men iom att de var gifta blev han automatiskt skriven som pappa. Efter några år skilde dom sig och han ville ta tillbaks faderskapet. Den biologiska pappan ville inte erkänna sonen så det slutade med att ingen stod på pappret. Där vill du inte hamna ts. Gör rätt. Tänk på barnet.

  • Anonym (Tjejen)

    Okej tror folket här förstår fel.

    Frågan är om det är upp till mig eller han. Han säger han ringt dem men jag har inte hört något.

    Han säger saker som att även om jag ringer dem kommer han inte dyka upp osv.

    Frågan var aldrig ett OM jag skulle på det viset. Förstår väl själv att barnet har rätt att veta vem bio pappa är. Var aldrig drt som var frågan. Men vill han inte komma dit vad gör man då?

    Jag talade med dem i min kommun redan i somras och då sa dem vi skulle boka tid men sen dess är det oftast från hans sida hur han vägrar. Men jag menade på i tråden hur gör jag för då skydda mig och bebis. Jag tänker rent lagligt med. Han ville inte förrän bebis är född för hann tänker kräva ett test med på han och bebis.

Svar på tråden Måste jag anmäla faderskap?