• Metalbrutta

    Antidepp

    Hej! Efter flera månader av depression och svår ångest ska jag nu börja med antidepp och kombinera med kbt. Jag har varit starkt skeptisk till antidepp men har inget val lägre än att iaf ge det en chans. Jag har fått ecitalopram och nu vill jag att ni som har blivit hjälpta av antidepp ska skriva era erfarenheter och hur ni mår idag. Vill inte höra ?skulle aldrig ta det?, ?det är ett jävla råttgift?, ?jag blev värre av dom? osv osv utan bara bra synpunkter! Detta är för att jag ska lämna mer lust att vilja ta dom! Tack för på förhand <3

  • Svar på tråden Antidepp
  • Anonym (K)
    Metalbrutta skrev 2020-11-06 13:59:34 följande:

    Hej! Efter flera månader av depression och svår ångest ska jag nu börja med antidepp och kombinera med kbt. Jag har varit starkt skeptisk till antidepp men har inget val lägre än att iaf ge det en chans. Jag har fått ecitalopram och nu vill jag att ni som har blivit hjälpta av antidepp ska skriva era erfarenheter och hur ni mår idag. Vill inte höra ?skulle aldrig ta det?, ?det är ett jävla råttgift?, ?jag blev värre av dom? osv osv utan bara bra synpunkter! Detta är för att jag ska lämna mer lust att vilja ta dom! Tack för på förhand <3


    Metalbrutta skrev 2020-11-06 13:59:34 följande:

    Hej! Efter flera månader av depression och svår ångest ska jag nu börja med antidepp och kombinera med kbt. Jag har varit starkt skeptisk till antidepp men har inget val lägre än att iaf ge det en chans. Jag har fått ecitalopram och nu vill jag att ni som har blivit hjälpta av antidepp ska skriva era erfarenheter och hur ni mår idag. Vill inte höra ?skulle aldrig ta det?, ?det är ett jävla råttgift?, ?jag blev värre av dom? osv osv utan bara bra synpunkter! Detta är för att jag ska lämna mer lust att vilja ta dom! Tack för på förhand <3


    Min erfarenhet är att medicin av den typen tar bort topparna och dalarna, att man blir ganska känslomässigt avtrubbad. Det är en bra hjälp i en kort period för att ta sig ur depression men jag skulle vara vaksam för att äta det i längre perioder (som jag upplevde att läkarna önskade).

    Det är också en biverkning att man kan må sämre första tiden och bli självmordsbenägen innan man börjar må bättre! Ha det i bakhuvudet om du väljer att börja ta medicinen. Det blir bättre! Kämpa på!
  • Metalbrutta
    Anonym (K) skrev 2020-11-06 14:21:35 följande:

    Min erfarenhet är att medicin av den typen tar bort topparna och dalarna, att man blir ganska känslomässigt avtrubbad. Det är en bra hjälp i en kort period för att ta sig ur depression men jag skulle vara vaksam för att äta det i längre perioder (som jag upplevde att läkarna önskade).

    Det är också en biverkning att man kan må sämre första tiden och bli självmordsbenägen innan man börjar må bättre! Ha det i bakhuvudet om du väljer att börja ta medicinen. Det blir bättre! Kämpa på!


    Jo det har jag förstått men vet dom som har ätit det jätte länge, flera år också och har mått bra.. verkar vara väldigt ovisst med denna typ av medicin
  • EMKR

    Hej!

    Jag har ätit sertralin i ca 1 år. Jag blev helt förstörd när min psykolog skulle sluta och han tyckte jag skulle börja med antidepressiva för att inte gå ner mig när han inte fanns att tillgå längre.

    Jag skulle klara mig utan dom med rätt terapi, psykvården ger mig dock inte den för att dom anser inte jag är tillräckligt sjuk. Utan jag håller mig bra på mina tabletter.

    Jag mår bra på mina tabletter och håller mig flytande. Blir inte lika avgrunds ledsen som jag var innan i perioder. som en annan skrev, toppar och dalar försvinner. Jag äter dock mina för borderline och inte för depression. Och med borderline får du sjuka toppar och dalar. Så klarar mig ifrån att bli euforiskt glad som det var innan.

    Hoppas du fick lite mer kött på benen.

    Lycka till!

  • Anonym (K)
    Metalbrutta skrev 2020-11-06 14:30:15 följande:

    Jo det har jag förstått men vet dom som har ätit det jätte länge, flera år också och har mått bra.. verkar vara väldigt ovisst med denna typ av medicin


    Min upplevelse är att dem som äter den typen av medicin länge egentligen inte blir bättre utan medicinen får dem att fungera. Grundproblemen ligger oftast kvar. Men jag tror det kan vara väldigt olika och om en medicin får en person att fungera i livet är det ingen dålig lösning även om grundproblemen kanske inte försvinner. Jag tror terapi gör mer nytta men endel individer behöver mediciner för att ens bli mottagliga för terapi.

    Gör det som mest rätt för dig. Hjälper inte medicinen kan din alltid sluta eller testa en annan som läkaren rekommenderar.
  • Anonym (Jag)

    Jag åt antidepressiva i 7 år. Det hjälpte mig, blev lite avtrubbad vilket kändes jättejobbigt i början men behövdes. Känslan blev bättre med tiden och inget som märktes direkt.

    Jag är glad att jag började och att du ska kombinera med KBT låter jättebra. KBT har hjälpt mig mycket under åren. Hoppas att det kommer att gå bra för dig! :)

Svar på tråden Antidepp