Anonym (-) skrev 2020-11-06 21:59:59 följande:
Vi har alla olika behov. En del behöver få mycket fysisk närhet, andra behöver egentid. Vissa vill göra allt tillsammans, en del måste få höra att de är älskade.
Din man verkar trivas mycket bra med det ni har, men han har ett visst behov av bekräftelse i form av att du skall (låtsas) vara nyfiken på vad han gör och vem du pratar med. Jag skulle faktiskt råda dig att spela med lite i det spelet - precis som man kompromissar om mycket annat och försöker ge varandra det den andra mår bra av. Fråga ut honom lite snällt någon gång ibland, så mår han bra :)
Jag håller inte med.
Det blir som när man stryker en trotsig 2-åring medhårs för husfridens skull.
Eller ännu värre - som hemmafruar gjort i alla tider - se till att mannen är på gott humör, anpassa sig (igen) för husfridens skull.
Det är ett givande och tagande i hur man bygger upp en stämning och atmosfär i ett hem, och historiskt har kvinnan fått sköta den här biten. Mannen gick till jobbet, drog hem pengarna, skulle det vara tyst sen när han kom hem för att han var trött - ja då var det kvinnans uppgift att se till att ungarna inte störde och inte hon själv heller osv. Finns otaliga exempel. Idag har vi det inte riktigt likadant men det du föreslår är ändå i linje med detta.
Man ska givetvis inte skapa osämja heller, men jag anser att TS inte ska "spela spelet", som du föreslår. Vad får hon tillbaka? Det måste kännas rimligt för båda parter, det man gör mellan sig i en relation. Om TS tycker det är ok att ställa frågor då och då för att han gillar det, måste det ge henne något tillbaka (och då menar jag inte enbart att mannen kanske blir glad av det). Så igen - detta att kvinnan ska "bjuda på sig själv" för att mannen ska tycka det är trevligt - vad gör han själv för att förbättra situationen?
Det blir som att hantera mannen som ett barn om TS går med på det här OCH han kan aldrig bättra sig för han får inte chansen - kör TS "spelet" så tror ju han att allt är bra?
Och som någon skrev före mig TS: har du någon gång sagt rakt ut att hans beteende inte gör dig mer nyfiken, och inte gör att du vill fråga saker, eftersom han med flit utestänger, har "makten" genom att säga att han inte tänker berätta osv.
Det enda man då kan göra är att ta tillbaka "makten" (bestämma för sig själv vad som är ok eller inte) i det här fallet kanske då att inte fråga - dessutom är ju inte heller allt speciellt intressant. Du kan säkert leva utan att veta att hans kompis köpte ny bil osv.
Men frågan är hur detta i längden påverkar ert sätt att kommunicera?