• Anonym (E)

    Att separera, hur gör man?

    Jag och min sambo har varit tillsammans en herrans massa år, inga barn ihop dock.

    Jag älskar hen verkligen, men vi drar åt så väldigt olika håll och jag känner att jag ofta drar kortaste strået i förhållandet. Jag har på något vis vuxit ur vår relation, och känner att den begränsar mig på flera fronter.

    Jag har aldrig haft ett långt förhållande tidigare. Försökte för något år sedan att lämna, men hen blev så vansinnigt ledsen och förtvivlad att jag tog tillbaka hen då det smärtade mer att se hen sådan än att trycka undan sina behov ytterligare en tid. Trots att vi inte har barn betraktar jag hen som min närmaste familj, och egentligen vill jag inte varit utan hen i mitt liv, bara inte leva i en tvåsam relation.

    Så hur gör man? Hur går man bäst tillväga för att vara så rättvis som möjligt för både sig själv och sin partner? Det finns som sagt väldigt mycket kärlek, bara två icke kompatibla viljor..

  • Svar på tråden Att separera, hur gör man?
  • Dexter dot com
    Anonym (E) skrev 2020-11-07 05:41:24 följande:

    Jag och min sambo har varit tillsammans en herrans massa år, inga barn ihop dock.

    Jag älskar hen verkligen, men vi drar åt så väldigt olika håll och jag känner att jag ofta drar kortaste strået i förhållandet. Jag har på något vis vuxit ur vår relation, och känner att den begränsar mig på flera fronter.

    Jag har aldrig haft ett långt förhållande tidigare. Försökte för något år sedan att lämna, men hen blev så vansinnigt ledsen och förtvivlad att jag tog tillbaka hen då det smärtade mer att se hen sådan än att trycka undan sina behov ytterligare en tid. Trots att vi inte har barn betraktar jag hen som min närmaste familj, och egentligen vill jag inte varit utan hen i mitt liv, bara inte leva i en tvåsam relation.

    Så hur gör man? Hur går man bäst tillväga för att vara så rättvis som möjligt för både sig själv och sin partner? Det finns som sagt väldigt mycket kärlek, bara två icke kompatibla viljor..


    Hur menar du när du skriver att du drar det kortaste strået? Vad är det du vill göra men inte kan pga av din partner och på vilket vis begränsar din partner dig?
    Kan särbo vara ett alternativ?
  • Anonym (Rakt på sak)

    Tänk logiskt. Du kan inte bo ihop och vara tillsammans med någon för att vara snäll.

    Mest rättvist är att du förklarar för din sambo det du skrivit här och säga som det är. Kanske kan ni hålla kvar vänskapen men ni måste göra slut på relationen och flytta isär, och efter det måste ni ta en period där ni hörs väldigt mycket mindre, kanske bara en gång i veckan några månader.

  • Anonym (E)

    Särbo och öppet förhållande i så fall, men det är inga alternativ för min partner.

    Jag känner mig ensam i förhållandet, är den som måste initiera alla samtal, göra all planering kring oss båda och merparten av det praktiska i hemmet. Mer som en förälder än en partner. En del svartsjuka från hens sida och milsvid skillnad i sexuella och sociala behov. Olika ekonomiska förutsättningar där jag är den som tjänar minst men betalar mest. Olika hobbys, där hen ogillar min hobby, ogillar musiken jag vill lyssna på, sätter sig på tvären när jag försöker lägga om mitt liv för min egen hälsas skull. Har obefintligt emotionellt stöd när jag har det motigt. Listan kan göras lång.

    Har gått i parterapi, på mitt initiativ. Fungerade ett tag men föll snabbt in i gamla mönster igen. Föreslog att vi skulle ge det en chans till, vilket hen var positiv till, men då skulle jag få hitta, boka in och betala det själv, precis som förra gången...

  • Anonym (Rakt på sak)

    Ja, det säger väl en hel del med den beskrivningen....

  • Anonym (Hmm)

    Kan det kanske vara så att du älskar det ni en gång hade? För på din beskrivning låter det som ett väldigt dött förhållande. Att leva ihop för att man får dåligt samvete om man lämnar är liksom ingen bra anledning.

  • Anonym (Bytt är bytt)

    Bestäm dig och sluta hatta fram och tillbaka. Att lämna och sedan ta tillbaka för att ?hen blev ledsen? är otroligt elakt. Vad hade du väntat dig?? Bryt helt istället och låt din partner hitta någon som hon passar med istället.

  • Anonym (en till)

    Jag befinner mig i en liknande situation. Är i en relation där mina behov, både när det gäller sex och andra saker, alltsom oftast får stryka på foten, trots att jag i åratal försökt prata med honom för att lösa problemet. Jag vet att det rätta är att lämna, men det känns bara så svårt och jag har hittills inte lyckats samla tillräckligt med mod till det. 

Svar på tråden Att separera, hur gör man?