• Sat 7 Nov 2020 23:30
    349 visningar
    3 svar
    3
    349

    Hur ska jag hjälpa mitt barn!!!

    Har en son på 13 år.

    Vi har väl misstänkt ett tag att han har någon form av diagnos ( jag tror add) kanske Oxå dyselexi.

    Han ska på utredning snart.

    Nu sitter vi med dessa jäkla prov. Nu har han omprov för han fick F. Det är så mycket för honom i skolan och jag vet inte hur jag ska hinna hjälpa honom.

    Är det någon som har erfarenhet och vet hur jag kan lägga upp skolarbetet. Vi sitter flera timmar varje dag och både han och jag är så trötta att vi både kräks på skolan och på varann.

    Snälla någon som har något råd.

    Ps resurstiden i skolan är fördelad på 3 dagar ca 1,5 timme inte mycket alls.

  • Svar på tråden Hur ska jag hjälpa mitt barn!!!
  • Anonym (Lärar­e)
    Sun 8 Nov 2020 09:00
    #1

    Ta en titt på schemat; vilka lektioner har han på måndag? Arbeta med de ämnena på söndag kväll. På måndag tar ni tisdagens lektioner, och så vidare.

    Det är bra att fokusera på repetition också, vad lärde han sig på måndag? Det får han berätta för dig när han kommer hem från skolan, gärna väldigt detaljerat. Säg åt honom att anteckna mycket på lektionerna.

    Nästa steg är att repetera ytterligare när det gått ett par dagar. Man måste befästa kunskaperna.

    Försök koppla de tidigare kunskaperna till det de ska göra framöver, det blir både repetition och förståelse.

  • Anonym (Libbs­ticka)
    Sun 8 Nov 2020 14:51
    #2

    Leta upp en föräldragrupp på nätet/fb för dyslexi-elever, det finns appar och program till datorn som hjälper dyslektiker att både läsa och skriva bättre.
    Min kompis dotter har en massa sånt installerat men jag vet inte vad det heter bara.

    Och de kan säkert förklara vilken hjälp som finns via kommun/via vård/via skola.

  • Sun 8 Nov 2020 15:08
    #3

    Bra att utredning är på gång, men ställ också krav på skolan att tex överväga att gå om ett år så att kraven sänks eller han får dubbelt så lång tid att lära sig det som han kämpar med nu . Mer tid tillsammans med speciallärare eller i liten grupp, mer läxhjälp på skolan, tydligare läxor/träningshäften att träna på hemma osv.

    Det finns säker massor av grejor som kan underlätta!

Svar på tråden Hur ska jag hjälpa mitt barn!!!