• AMCG

    Problem med att få barnet att sova sjölv

    Jag har ett barn som vägrar sova själv. Fram till 7 månaders ålder låg barnet och sov själv i vagnen respektive spjälsängen. På natten ammades jag barnet och la tillbaka barnet i sängen. Framåt morgonen kl. 4-5 så blev det oftast att barnet låg kvar i vår dubbelsäng tills vi stod upp kl. 6.

    Nu är barnet dryga året och sen 7 månaders ålder vill barnet sova vid sidan om mig eller bokstavligen på mig. Tidigare mellan 7 mån-11 mån kunde barnet somna ammandes och jag kunde lägga över barnet sovandes i spjälsängen men det fungerar inte längre. Nu vaknar barnet direkt när jag försöker lyfta över till spjälsängen. Mellan 7-11 mån vaknade barnet efter 1-2 h i spjälsängen. Mellan 7-11 mån kunde jag få barnet att somna om i spjälsängen men vaknar igen efter 10 min-2 h. Jag har också testat att lägga barnet i spjälsängen trött men då är barnet vaken till kl 22-23 och sover 30 min och somnar sen inte om. Barnet är trött och gnuggar ögonen men somnar inte. Barnet behöver mycket närhet och är envist.

    Med storasyskonet så hade jag inte de här problemen alls. Storasyskonet somnade i sin säng. Storasyskonet vaknade också ofta på natten men kunde somna om med klapp på huvudet och kramar och sova i sin säng. Storasyskonet fick vissa nätter komma upp i dubbelsängen när inget annat fungerade men det var undantag. Jag har inte gjort något annorlunda denna gången förutom att jag ammar (storasyskonet fick modersmjölk på flaska).

    Jag har också testat att ha musik på och nattlampa men barnet somnar inte. Jag har testat att låtsas sova i sängen bredvid (vi har två sovrum så vi delar rum med minsta), gått ut ur rummet och klappat huvudet, duttar på rumpan.

    Jag har två aktiva barn som aldrig har somnat utan hjälp (om vi hade saker att göra en dag så var de som spädbarn vakna i 10 h så de behöver svala och mörka rum etc. De sov aldrig i bilen tillexempel. De har så klar varit trötta och gnuggat ögonen, dragit sig i öronen och varit överaktiva men inte somnat).

    Barnet sover 2-3 h på dagen men det är samma visa då.

    Någon som har fler tips som jag kan testa för att få barnet att sova själv? Eller är det omöjligt med vissa barn och bara att acceptera att just detta barnet behöver extra närhet?

Svar på tråden Problem med att få barnet att sova sjölv