• Sun 8 Nov 2020 11:50
    3128 visningar
    2 svar
    2
    3128

    Fysiskt sjuk vid ägglossning?

    Efter att jag fick barn märkte jag snabbt att dels mensen blev kraftigare och gjorde ondare äb vad jag tidigare varit van vid. Ett annat skov som uppstått efter barn är att jag märkt att jag blir riktigt dålig vid ägglossning. Alltså fysiskt sjuk, nästan influensa liknande. Blir matt, orkeslös, får muskelvärk, illamående, ont i mage/rygg och gasig. Magen sväller så jag nästan ser gravid ut. Tack och lov blir jag inte lika dålig varje gång men med jämna mellanrum blir jag riktigt dålig.

    Är det någon mer som har det så här? Hur gör ni för att fungera under den perioden? Bör man söka vård för att utesluta exempelvis endometrios? Eller ska man bara acceptera och gilla läget och att det är en kvinnas lott?

  • Svar på tråden Fysiskt sjuk vid ägglossning?
  • Sun 8 Nov 2020 12:08
    #1

    Jag för förkylningssymptom vid ägglossning, blir matt och trött och ofta snuvig med huvudvärk. Jag får också ledvärk, särskilt i knäna, som påminner nästan om växtvärk. Molande och intensiv. Jag gjorde inte kopplingen själv förrän jag lite i förbifarten tog upp det med en kvinnlig läkare som jag besökte i ett annat ärende, hon bad mig föra dagbok för att se om symptomen hade något med menstruationen och ägglossningen att göra. Gjorde detta i ett halvår och jo, mycket riktigt, precis vid ägglossning kom det och försvann efter 3-4 dagar. 

    Kroppen är märklig. Efter att jag började prata om det med vänner och bekanta så framkom det att andra kvinnor hade liknande upplevelser, en på jobbet sa att hon blir förvirrad och tappar ord innan hon ska ha mens. En annan fick symptom som påminde om allergi, rinnsnuva, vid ägglossning. Osv osv. 

  • Sun 8 Nov 2020 12:39
    #2

    Jag blir inte alltid sjuk vid ägglossning, men har jag ngt i kroppen är det oftast vid ägglossning, eller strax efter, som sjukdomen bryter ut.

    Sen är det ju pms också som allid kommer. Symptomen har varierat under åren, ångest, förstoppning, svullen, dålig syn, migrän, irritation, ilska, onda svullna bröst, sköra leder, trötthet, foglossning mm mm. Det har hänt att jag har behövt sjukanmäla mig.

Svar på tråden Fysiskt sjuk vid ägglossning?