• Flutterby

ICA's bonussystem?

Jag har tänkt på det där med bonusen... egentligen är det väl + - 0(plus minus noll), för när man använder checken, så dras nästa poängsumma på summan efter det avdragna beloppet? (fattar någon hur jag menar? Rörigt...) Ska försöka ge ett exempel:
    Jag handlar för 400:- o ger en bonuscheck på 50:- i kassan. Det bonusgrundande beloppet blir 350:-. Alltså "tappar" man en del poäng där. Stämmer detta eller har jag fel?

• Svar på tråden ICA's bonussystem?
  • noClue

Deras annonsvaror är inte heller bonusgrundande.
    Inte mycket att bråka om...eller?

• Flutterby

Va? Är de inte? Det har jag missat.
    "Inte mycket att bråka om...eller?" Nej, men gör jag det då? Frågar mig bara om det inte är en stor bluff...

• Lilla Jennifer

pantkvitto, bonuscheckar, tips o lotter är inte bonusgrundat. annonsvaror ÄR bonusgrundande.

• Nie

Det är inte bara ICA som fungerar så. Coop och Konsum fungerar också så. Dessutom måste man betala 50:- för att få börja samla poäng på Konsum och Coop...

• nattinattio

vadå betala 50,- för att samla på konsum mfl? har då aldrig betalat nått å får bonus även där

• Madge

För att få ett MedMera-kort måste man betala 100 kr eftersom det är en ekonomisk förening. Samlar man poäng med sitt CSN-kort (man kunde det iaf förut) behövde man inte betala. Betalar man inte 100 kr blir kortet ogiltigt efter ett tag (har testat ).

Men nog om MedMera-kort i en tråd om ICA-kort

• Madge

När jag skaffade MedMera kort 2002 eller 2003 var det 100 kr iaf.

• SadieWantsASon

Å andra sidan tjänar man ju hundralappar på att ha med mera-kort jämfört med ICA-kort. Handlar alltid kurslitteratur med med mera-bonuscheck (10% rabatt) och det har säkert blivit nån tusenlapp eller så sammanlagt. På ICA måste man ju handla för 2500:- för att få 25 spänn, det är ju ingenting!

• Laire

Ett inlägg om MedMera;

Man betalar 50-150 kronor som en insats för att bli medlem i Kooperativa förbundet (och i kooperativ lägger man en insats), den insatsen får man igen om man går ur. Så det är ingen avgift, utan en insats

Läs mer:
    Kooperativ sv.wikipedia.org/wiki/Kooperativ

• HoneyPuff

Flutterby: Vad är det som är knäppt egentligen? Man kan ju faktiskt inte få bonus på varor som du fått.
    Om du handlar för 2500 kr får du ju 25 kr att lösa in mot valfri vara, alltså får du ju varor för 2525 kr men du betalar bara 2500kr. Sen börjar det ju om igen. När du då löser in din bonuscheck dras ju dina 25 kr "i gåva" av på totalbeloppet och du får bonus på resten. Funkar precis som vilken rabattkupong som helst.

Att du inte får någon bonus på pant beror ju på att du inte handlar något. Du tar ju bara ut pengarna. Att det sen blir tjosan om man handlar och tar ut panten samtidigt är nog ett tekniskt missöde, dvs att maskineriet inte klarar av att räkna rätt Det är ju rätt lätt att kringå detta genom att lämna panten före eller efter man handlar. Även om man kan tycka att det borde gå att fixa ändå

Att man inte får bonus på lotter och tips tror jag beror på någon lagstiftning, är inte helt säker dock.
    Tror det beror på att man säljer dessa saker som ombud åt någon annan. I detta fall Svenska spel, men det gäller väl även tex om butiken är ombud åt systembolaget, posten, telefonkort mm.

• Laire

Min mamma som jobbar i butik vill att det ska vara menmedapoäng på panten, men hon får inte med sig högsta hönsen.

Eftersom man får poäng på panten när man köper dem i butiken anser de att det räcker. Och att folk får skylla sig själv om de handlar drickat någon annanstans...

• TweleGirl

om man får en check på 50 kronor så innebär det att man har fått 5000 poäng, dvs, handlat för 5000:-... så, 50 kronors avdrag = 50 poäng.. inte så mkt att bråka om.. du vinner ju på det i vilket fall som helst..

• TweleGirl

Jaså... hm.. ja då är det väl för att de som sitter på ICA ska få betalt för just den tjänsten antar jag... och de kan ju inte säga att "5kr av 50 poäng går till arbetet för att skriva ut den"...

• TweleGirl

eller.. 50 öre blir det kanske? dålig på matte idag..

Svar på tråden ICA's bonussystem?