mandelskrutten skrev 2020-11-08 19:48:27 följande:
Nagellack är väll giftigt.
Många av oss kvittar nagellack dagligen.
Transparent eller färgat.
Hur pass farligt är nagellack egentligen då det är lätt att känna sig naken utan nagellack.?
Som lösningsmedel betraktat är knappast aceton det värsta. Det är väldigt irriterande för ögonen om man får in det där och irriterande för huden (potentiellt allergiframkallande).
Man ska inte andas in stora mängder av det för då blir man yr, illamående och kan tuppa av.
Man ska verkligen inte äta det, då kan man få ordentliga skador i mage/tarm eftersom lösningsmedlet kommer att lösa upp fettet i cellernas membran.
Men aceton ingår faktiskt i kroppens processer i mindre mängder och även i andra "naturliga" processer. Det är inte giftigt för vattenlevande djur, inte mutagent/carcinogent, inte fertilitetspåverkande vad som är känt idag.
Är man orolig så kan man använda remover med etylacetat t.ex., det är snällare för huden. Men största risken med aceton i nagellack är nog torr hud och hudsprickor, vid normal användning.
--
Limmet som används till lösnaglar och fransförlängning däremot skulle jag inte utsätta mig för regelbundet, cyanoakrylater är irriterande och astmaframkallande. Det stelnade limmet är ofarligt men ångorna som går av medan det härdar är farliga och om en del av det inte härdar ordenligt så är det skadligt, helt enkelt. Lösnaglar har jag bara haft en gång på fest och på mitt bröllop.
camm.sll.se/aktuellt/halterna-av-cyanoakrylat-i-luften-vid-ogonfransforlangning-for-laga-for-att-kunna-matas/