• Kaga

    Öppna förskolan, enbart för en förälder + barn?

    Jag är hemma med vår 2 åring

    Pappan kommer att börja jobba annorlunda framöver vilket gör att han är hemma vissa vardagar.

    Är det då okej att vi båda föräldrar kommer med vårt enda barn till öppna förskolan?

    Eller är tanken att det är EN förälder/ vuxen som kommer med sitt/sina barn?

    Har enbart sett att det är en vuxen med barnet så kommer det verka konstigt om vi kommer båda två?

  • Svar på tråden Öppna förskolan, enbart för en förälder + barn?
  • Anonym (ace)

    Under rådande omständigheter tycker jag inte att det är lämpligt att vara fler individer än absolut nödvändigt, om ni inte befinner er utomhus på lekplatsen. Under "normala" omständigheter kan ni självklart gå båda två.

  • Anonym (K)

    I vanliga fall kan båda följa med. Som läget är nu är det olika. Många öppna förskolor är inte öppna över huvud taget pga pandemin och en av de jag gått till tar enbart emot en vuxen per barn och max sju par.

  • Anonym (H)

    Fast i så fall kan man ju likaväl ifrågasätta nödvändigheten av att gå till en öppen förskola öht under en pandemi...


    Anonym (ace) skrev 2020-11-09 02:37:17 följande:

    Under rådande omständigheter tycker jag inte att det är lämpligt att vara fler individer än absolut nödvändigt, om ni inte befinner er utomhus på lekplatsen. Under "normala" omständigheter kan ni självklart gå båda två.


    Anonym (ace) skrev 2020-11-09 02:37:17 följande:

    Under rådande omständigheter tycker jag inte att det är lämpligt att vara fler individer än absolut nödvändigt, om ni inte befinner er utomhus på lekplatsen. Under "normala" omständigheter kan ni självklart gå båda två.


  • Anonym (Anonym)

    Om ni inte missat det så har vi en pandemi som härjar över landet. Öppen förskola är inte att rekommendera alls! Ta barnet till lekparken istället.

  • Anonym (annat)
    Kaga skrev 2020-11-09 00:52:04 följande:

    Jag är hemma med vår 2 åring

    Pappan kommer att börja jobba annorlunda framöver vilket gör att han är hemma vissa vardagar.

    Är det då okej att vi båda föräldrar kommer med vårt enda barn till öppna förskolan?

    Eller är tanken att det är EN förälder/ vuxen som kommer med sitt/sina barn?

    Har enbart sett att det är en vuxen med barnet så kommer det verka konstigt om vi kommer båda två?


    Jag skulle gissa att de flesta går bara en förälder pga att den andra föräldern har annat att göra (jobba, sova, städa...). Kan inte komma på att jag någonsin sett barn där med två föräldrar, men inte heller att jag sett något förbud mot det. För oss var det aldrig aktuellt att gå båda föräldrarna till öppna förskolan för om vi båda hade tid att göra något valde vi hellre en aktivitet som var rolig för alla, och i ärlighetens namn var öppna förskolan sällan särskilt kul för mig som vuxen. Då skulle jag hellre gå en långpromenad i naturen eller besöka ett museum eller fika på stan eller något med min partner+barn än att gå till öppna förskolan med parter+barn
  • Anonym (ace)
    Anonym (H) skrev 2020-11-09 09:44:03 följande:

    Fast i så fall kan man ju likaväl ifrågasätta nödvändigheten av att gå till en öppen förskola öht under en pandemi...


    Anonym (ace) skrev 2020-11-09 02:37:17 följande:

    Under rådande omständigheter tycker jag inte att det är lämpligt att vara fler individer än absolut nödvändigt, om ni inte befinner er utomhus på lekplatsen. Under "normala" omständigheter kan ni självklart gå båda två.


    Jag utgår från att en öppen förskola bedriver en pedagogisk verksamhet som barnen kan behöva oavsett pandemin, om nu inte föräldrarna själva är pedagoger och kan fixa själva.
  • Anonym (corona)

    Hälsan är väl viktigast,öppna förskolan kan vänta.

  • Kaga
    Anonym (annat) skrev 2020-11-09 15:19:38 följande:

    Jag skulle gissa att de flesta går bara en förälder pga att den andra föräldern har annat att göra (jobba, sova, städa...). Kan inte komma på att jag någonsin sett barn där med två föräldrar, men inte heller att jag sett något förbud mot det. För oss var det aldrig aktuellt att gå båda föräldrarna till öppna förskolan för om vi båda hade tid att göra något valde vi hellre en aktivitet som var rolig för alla, och i ärlighetens namn var öppna förskolan sällan särskilt kul för mig som vuxen. Då skulle jag hellre gå en långpromenad i naturen eller besöka ett museum eller fika på stan eller något med min partner+barn än att gå till öppna förskolan med parter+barn


    Vårt barn tycker öppna förskolan är rolig då det är i princip enda stället för henne att träffa andra barn och det handlar ju bara om ett par timmar så finns ju tid göra något annat sen. Tycker inte det är jätteroligt heller att gå dit men känns nästan nödvändigt för mitt barn.

    Tänkte då att det vore bra om pappan kunde följa med då han ändå ledig.
  • BuoBä

    Just nu kan det säkert vara specialregler, men på den ÖF för vi brukade gå var det inte alls ovanligt att det var två vuxna med ett barn. Två föräldrar, eller mamma + mormor, farmor + farfar etc.

  • Anonym (Fd ÖF)

    Har arbetat tidigare på öppna förskolan och det hände ibland att båda föräldrarna var med, dock sällan då den ena föräldern ofta arbetade eller var på något annat. Så det handlar mer om det. Var båda hemma så hittade de ofta på en annan utflykt istället. 

    Så, det är inget konstigt alls att båda är med! 

    MEEEEN... som alla andra säger, nu är det ju en pandemi så de kan mycket väl ha andra regler. Vet att de öppna förskolor jag arbetat på inom både kommun och kyrka är stängda nu.

    Så ett tips är att hitta en liten skog och upptäcka allt som finns där med kottar, pinnar och annat (och kanske bygga en liten koja eller ett vindskydd)! Ibland behövs det inte så mycket mer än det och nån frukt med. Kanske kan ni hitta lite trattkantareller och laga till middag

Svar på tråden Öppna förskolan, enbart för en förälder + barn?