• Mon 9 Nov 2020 10:51
    433 visningar
    2 svar
    2
    433

    Blir en valp för jobbigt för min 12 åriga tik, hur hade ni gjort?

    Jag och sambon är sugna på att skaffa en till hund. Vi har redan en labbe på 12. Jag har börjat fundera lite på om en valp kan bli för jobbigt för henne. Vill inte att hon ska ha en jobbig sista tid. Tanken att skaffa en nu var att hon ev skulle kunna uppfostra valpen lite. Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Blir en valp för jobbigt för min 12 åriga tik, hur hade ni gjort?
  • Mon 9 Nov 2020 13:55
    #1

    Vi skaffade en valp när vår gammeltant var 9 år. Det var förra året.

    I början gick det bra och vi lät inte valpen störa gamlingen om hon behövde vara ifred.

    Vårt problem är att tanten är en liten hundras och valpen som nu är 1 är typ 4 ggr så stor.

    Valpen vill bara leka med tanten och tanten blir arg.

    Vi får stänga in rangen i ett rum när hon behöver och ofta säga till valpen att det räcker.

    Tycker synd om min lilla tant eftersom att hon är så snäll och go. Hon säger inte ifrån tillräckligt heller sp valpen går gärna på henne för att leka och deg är ett evigt skällande här.

    Men de sover tillsammans när valpen kan låta henne vara och ligger gärna framför brasan tillsammans.

    Alla hundar är ju olika. Era kanske passar superbra ihop eller så blir det som för oss. Tanten leker gärna ute med oss och lekte som bara den när valpen var liten. Det är nu när valpen är stor och buffig som hon inte vill.

    Tjejerna har så klart namn haha. De heter inte tanden och valpen.

  • Tue 10 Nov 2020 04:16
    #2

    Är er hund fysiskt pigg, glad i valpar och fortfarande orkar/uppskattar att leka, ni är inställda på att ni måste aktivera valpen så den äldre hunden får lugn och ro utan att bli åtsidosatt och att ni måste kunna sära på dom om valpen blir för på så kan det vara en ide att skaffa valp. Valpar tar ju enormt mycket tid så ni bör ju vara 2 så en kan ägna sig åt valpen och en åt den äldre hunden om den äldre inte orkar med så den äldre inte bara blir liggandes bakom ett kompostgaller.
    Även om man köper en mindre sällskapsras kan dom vara riktiga terrorister som en äldre,större hund inte inte orkar med.

Svar på tråden Blir en valp för jobbigt för min 12 åriga tik, hur hade ni gjort?