• Queen98a

    HJÄLP! Vattenskada på golv!

    HJÄLP! Vi flyttar snart och jag upptäckte nyss detta, jag tror (olyckligtvis) det bara är vatten. 


    jag har absolut inte lust eller råd att betala hyresvärden! 


    vad finns det att göra om det nu går att göra något? 


    (vill inte ha massa ?det är omöjlig?- skriv hellre inget alls) 

    så tacksam som någon vet!

  • Svar på tråden HJÄLP! Vattenskada på golv!
  • hawthorne

    Spelar egentligen ingen roll vad det är. Golvet är skadat och behöver bytas för tyvärr finns dte inget att göra.
    Hur mycket du får betala beror på hur gammalt golvet är.

    Var i samma situation som dig när jag flyttade och jag hörde mig för hos snickare som förklarade att man kan inte göra något åt ett vattenskadat golv eftersom fukten tränger ner så långt i träet. Man kan inte bara byta ut det som är skadat utan man måste byta hela golvet.

  • Anonym (Mia)

    Är det ett lackat parkettgolv? Jag har haft liknande fläckar och fått bort dem genom att slipa och lacka om golvet, men det är svårt att få det jämnt och kräver att man hyr en stor slipmaskin. Tar du ett sandpapper och slipar bara där fläckarna är så kommer den delen av golvet att bli ljusare än resten. Har du på lite lack efteråt går det kanske att göra det mindre uppenbart, men jag tror inte att det kommer gå att få det perfekt.

    Personligen hade jag nog testat att slipa och lacka den biten och sedan försökt boka in besiktningen under en tid då ljuset utifrån inte ligger på fönstret eftersom fel ljus gör ojämnheter i golvet mer uppenbart.

    Tänk på att de drar av åldern på golvet om de väljer att renovera det. Om man räknar med att det ska gå 12 år mellan slipningarna och det var 6 år sedan det gjordes senast så får ni alltså betala 50% av kostnaden, har det gått 9 år betalar nu 25% osv. Det behöver alltså inte nödvändigtvis bli så dyrt.

  • viktorjohan

    Man kan bleka mörkfärgat trä med oxalsyra.

    Det kanske går att först slipa lätt för att ta bort gammal lack. Sen bleka med oxalsyra. Tvätta därefter med svamp/trasa och LITE vatten. Låt torka och slipa ner fibrerna i träet som rest sig av behandlingen. Slutligen lacka igen. Det borde bli bättre, men helt bra blir det ändå inte.

Svar på tråden HJÄLP! Vattenskada på golv!