• Maria2306

    Försöker med nummer 2

    Fick kämpa länge för att bli gravid med vår son, närmare tre år med tre missfall också.

    När jag väl blev gravid så följde en enkel graviditet och ut kom en frisk pojke som nu är två år.

    Nu har försöken med barn nummer två pågått i snart ett år utan resultat...

    Jag som trodde det skulle gå lättare denna gång.

    Har någon här erfarenhet eller har varit i samma situation? Någon som haft svårt att bli gravid men ändå lyckats få syskon?

    Vill verkligen orka kämpa och få ett barn till men det är tungt.

  • Svar på tråden Försöker med nummer 2
  • Anonym (79)

    Hej !

    Har samma problem jag med , är inne på 7?de försöket. Känner av molvärk ca 6-12 dagar innan Bim och blir lika orolig varje gång. Har Bim den 17/11 och igår hade jag en riktig mensvärk så pass att det strålade i äggstockarna!! Känner inte av några symptom heller. Det är i ju för sig olika varje symptom för alla. Vi har prickat i rätt dagar. Eftersom molvärkarna kan både va mens som kommer eller att man är gravid gör en frustrerad, lycka till !!

  • 33villbligravid

    Hej!

    Ja, vi är inne på försök nr 8 med syskon så känner med er! Har BIM 16/11 och har haft ömma bröst och molvärk sedan ÄL, men det har jag ofta typ en vecka före mens så vågar inte hoppas (fast nu har det då börjat genast efter Äl, så lite annorlunda denna cykel).

    Sonen är 2 år och blev till på 3:dje försöket, men hade då haft ett missfall som fått sin början på försök 5 så sammanlagt tog det nästan ett år från att  började försöka till att bli gravid med sonen.

    Jag fattar inte att så många blir på smällen bara så där! Har dessutom varit hos gyn och allt ser bra ut, så inte vet jag vad det kan bero på att det för vissa bara tar tid.. 

    Har ni några strategier/planer på hur ni förbättrar era chanser? 

    Hoppas vi alla snart väntar syskon <3

  • Maramba

    Hej! Känns som vi är i ganska lika situation.

    Vi blev gravida efter ca 1,5 år och det slutade i MA v 10 och sen tog det ca 1,5 år till innan vi blev gravida igen och då kom älskade dottern, så det tog nästan tre år totalt.

    Hon fyller snart två år och vi är nu på åttonde försöket att få till ett syskon och det är inte konstigt man börjar misströsta mellan varven.

  • Anonym (Samma här)

    Ännu en som är i liknande situation. Sonen på 2,5 år kom till snabbt men nu har vi försökt i snart 18 månader utan resultat. Fertilitetsutredning på oss båda visar att allt ser bra ut.

    Tidigare har det känts avlägset med IVF men om inget händer så känner jag mig redo för det i början av nästa år.

  • Maria2306

    Det känns som att vi är flera i ungefär samma situation.. vilket är ganska skönt att höra att man inte är ensam med att kämpa.

    Som en annan skrev, har ni någon speciell strategi eller tips att dela med er av?

  • 33villbligravid

    Hej!

    Ja, verkligen skönt att höra vi är fler! Var precis på lunch med en kompis som berättade att hon plussat med sin andra graviditet i söndags och det känns bara såå långt borta för egen del. Och frustrerande också då man vet att man prickat rätt dagar och allt borde funka, men så gör det ändå inte det.

    Jag har för egen del dragit ner på kaffe denna månad till max 2 koppar/dag mot upp till 5 tidigare. Vet inte om det är pga det men har extremt ömma bröst denna månad.

    Hoppas så klart det är ett graviditetstecken men brukar alltid ha ömma bröst innan mens så tror det bara är starkare denna månad.

    Var till gyn privat och kollade upp i höst och hon skrev färdigt ut åt mig letrozol som hon sa kan förstärka äl. Ska börja med dem efter jul om inte tagit sig före det.

    Lycka till alla! 

  • Anonym (Samma här)
    Maria2306 skrev 2020-11-11 12:06:52 följande:

    Det känns som att vi är flera i ungefär samma situation.. vilket är ganska skönt att höra att man inte är ensam med att kämpa.

    Som en annan skrev, har ni någon speciell strategi eller tips att dela med er av?


    Jag testade letrozole en månad trots egen äl men den rubbade min annars så regelbundna cykel då äl blev försenad. Så jag skippar den, men hört mycket bra om letrozole av andra!

    Testar nu omgång två med lutinus efter äl. Får se om det funkar.

    Håller tummarna för er alla!
  • Maria2306

    Jag tänkte faktiskt ringa gyn imorgon och fråga om de finns någon möjlighet till att få letrozol.. Jag har också en regelbunden mens och äl så hoppas det kan hjälpa ändå.

    Är lite överviktig sen min förra graviditet men inte mycket så tänkte försöka gå ner det också.

  • 33villbligravid

    Äsch äsch! Tog precis ett negativt test, BIM -3. Kände det på mig, men tänkte bättre veta än fortsätta hoppas. Det var 8:de försöket. Börjar bli så less ...

    Tycker det tyngsta är att få sina förhoppningar krossade månad efter månad. Är såå avis på alla dem som kan tycka det är lite spännande med graviditesttest och bara känna sig förhoppningsfulla och glada i sina försök.

    Ursäkta deppigt inlägg. Har någon av er några konkreta tankar om hur länge ni tänker försöka? Eller ge upp i ngt skede?

    Jag ska som sagt börja med letrozol efter jul. Tänker att jag ger det 3-4 månader och om det inte funkat sedan så "ger jag upp".

    Dvs  preventivmedel behöver vi ju uppenbart då inte, men tänker släppa sedan allt med koll på ÄL, och säkra att vi ligger under vissa perioder.

  • Anonym (Samma här)
    33villbligravid skrev 2020-11-13 11:57:54 följande:

    Äsch äsch! Tog precis ett negativt test, BIM -3. Kände det på mig, men tänkte bättre veta än fortsätta hoppas. Det var 8:de försöket. Börjar bli så less ...

    Tycker det tyngsta är att få sina förhoppningar krossade månad efter månad. Är såå avis på alla dem som kan tycka det är lite spännande med graviditesttest och bara känna sig förhoppningsfulla och glada i sina försök.

    Ursäkta deppigt inlägg. Har någon av er några konkreta tankar om hur länge ni tänker försöka? Eller ge upp i ngt skede?

    Jag ska som sagt börja med letrozol efter jul. Tänker att jag ger det 3-4 månader och om det inte funkat sedan så "ger jag upp".

    Dvs  preventivmedel behöver vi ju uppenbart då inte, men tänker släppa sedan allt med koll på ÄL, och säkra att vi ligger under vissa perioder.


    Nej, vad trist! Förstår hur det är. Är på äl+7 och ska testa om tre dagar tänkte jag.

    Har försökt i snart 18 månader och när jag tänker tillbaka så känns det helt overkligt att det gått så lång tid. Även min man tycker att det är väldigt ledsamt, men vi tänkte köra ivf till våren. Har du inga sådana planer?

    Har sagt säger 100 gånger att jag ska ge upp, sluta med tester och inte bry mig och det funkar de första dagarna. Sen när äl närmar sig får jag hopp igen. Hoppet är ju det sista som överger en och det stämmer...
  • 33villbligravid
    Anonym (Samma här) skrev 2020-11-13 12:28:02 följande:
    Nej, vad trist! Förstår hur det är. Är på äl+7 och ska testa om tre dagar tänkte jag.

    Har försökt i snart 18 månader och när jag tänker tillbaka så känns det helt overkligt att det gått så lång tid. Även min man tycker att det är väldigt ledsamt, men vi tänkte köra ivf till våren. Har du inga sådana planer?

    Har sagt säger 100 gånger att jag ska ge upp, sluta med tester och inte bry mig och det funkar de första dagarna. Sen när äl närmar sig får jag hopp igen. Hoppet är ju det sista som överger en och det stämmer...
    Vi har tidigare talat om att vi inte ska dra igång med IVF. Att det är så lång väntetid/dyrt vid privat klinik och ärligt talat är jag så rädd för att sätta tid,pengar och energi på det och ändå bli besviken. Skulle det vara fråga om första barnen hade jag gjort den utan tvekan, men nu vet jag inte...

    Men det är svårt att ge upp hoppet, verkligen!

    Ju längre tiden går desto mer börjar det kännas som ett ok alternativ med IVF. Tror nog får mannen med på det också om jag berättar hur mycket jag vill. Så vem vet, kanske det blir aktuellt med IVF ändå!

    Jag håller tummarna för dig om tre dagar då :) 
  • 33villbligravid
    Anonym (Samma här) skrev 2020-11-11 18:02:48 följande:
    Jag testade letrozole en månad trots egen äl men den rubbade min annars så regelbundna cykel då äl blev försenad. Så jag skippar den, men hört mycket bra om letrozole av andra!

    Testar nu omgång två med lutinus efter äl. Får se om det funkar.

    Håller tummarna för er alla!
    Får man fråga vad lutinus efter ÄL gör? Har du kort lutealfas eller hjälper det på annat sätt ägget att fästa?
  • Anonym (Samma här)
    33villbligravid skrev 2020-11-13 12:50:55 följande:

    Vi har tidigare talat om att vi inte ska dra igång med IVF. Att det är så lång väntetid/dyrt vid privat klinik och ärligt talat är jag så rädd för att sätta tid,pengar och energi på det och ändå bli besviken. Skulle det vara fråga om första barnen hade jag gjort den utan tvekan, men nu vet jag inte...

    Men det är svårt att ge upp hoppet, verkligen!

    Ju längre tiden går desto mer börjar det kännas som ett ok alternativ med IVF. Tror nog får mannen med på det också om jag berättar hur mycket jag vill. Så vem vet, kanske det blir aktuellt med IVF ändå!

    Jag håller tummarna för dig om tre dagar då :) 


    Tack!

    Håller med dina tankar kring ivf. Har själv kännt så och det är ju ingen garanti på att det fungerar heller, försöker vara ödmjuk inför det. Tänker att ivf också kan se vissa fel som inte märks i vanliga utredningar, tex om äggen är dåliga, spermierna inte tränger in osv. Men visst, det är ju satans dyrt. För några månader sen var jag helt emot ivf, tyckte det kändes så märkligt när man liksom blivit med barn och fått ett redan.

    Min lutealfas är 9-10 dagar så lite på gränsen. Jag tycker den är för kort (trors att jag blivit gravid tidigare) men testar för att se om progesteronet (lutinus) hjälper och det gör den. Jag slutar med lutinus ca äl+12 och får mens äl+14. Lutinus bygger ockdå upp slemhinnan så att ägget ska kunna fästa. Har läst att kvinnor som får upprepade missfall kan behöva stöd av progesteron. Jag får inga biverkningar så jag kör på det.
  • Anonym (79)
    Anonym (Samma här) skrev 2020-11-13 13:38:13 följande:

    Tack!

    Håller med dina tankar kring ivf. Har själv kännt så och det är ju ingen garanti på att det fungerar heller, försöker vara ödmjuk inför det. Tänker att ivf också kan se vissa fel som inte märks i vanliga utredningar, tex om äggen är dåliga, spermierna inte tränger in osv. Men visst, det är ju satans dyrt. För några månader sen var jag helt emot ivf, tyckte det kändes så märkligt när man liksom blivit med barn och fått ett redan.

    Min lutealfas är 9-10 dagar så lite på gränsen. Jag tycker den är för kort (trors att jag blivit gravid tidigare) men testar för att se om progesteronet (lutinus) hjälper och det gör den. Jag slutar med lutinus ca äl+12 och får mens äl+14. Lutinus bygger ockdå upp slemhinnan så att ägget ska kunna fästa. Har läst att kvinnor som får upprepade missfall kan behöva stöd av progesteron. Jag får inga biverkningar så jag kör på det.


    En fråga ang äl!

    Min mens slutade 27/10 och jag fick glad gubbe den 30/10. Och vi säger att äl sker 24-48 tim efter testet , vi hade sex där emellan 3 ggr. Räknas äl på dag 9-11 för mig då?? Jag brukar ha molvärkar långt innan Bim , min denna gång kommer dem till och från.
  • Anonym (79)
    Anonym (Samma här) skrev 2020-11-13 13:38:13 följande:

    Tack!

    Håller med dina tankar kring ivf. Har själv kännt så och det är ju ingen garanti på att det fungerar heller, försöker vara ödmjuk inför det. Tänker att ivf också kan se vissa fel som inte märks i vanliga utredningar, tex om äggen är dåliga, spermierna inte tränger in osv. Men visst, det är ju satans dyrt. För några månader sen var jag helt emot ivf, tyckte det kändes så märkligt när man liksom blivit med barn och fått ett redan.

    Min lutealfas är 9-10 dagar så lite på gränsen. Jag tycker den är för kort (trors att jag blivit gravid tidigare) men testar för att se om progesteronet (lutinus) hjälper och det gör den. Jag slutar med lutinus ca äl+12 och får mens äl+14. Lutinus bygger ockdå upp slemhinnan så att ägget ska kunna fästa. Har läst att kvinnor som får upprepade missfall kan behöva stöd av progesteron. Jag får inga biverkningar så jag kör på det.


    En fråga ang äl!

    Min mens slutade 27/10 och jag fick glad gubbe den 30/10. Och vi säger att äl sker 24-48 tim efter testet , vi hade sex där emellan 3 ggr. Räknas äl på dag 9-11 för mig då?? Jag brukar ha molvärkar långt innan Bim , min denna gång kommer dem till och från.
  • 33villbligravid

    Och så kom mensen också, 2 dagar tidigt :/ Höh! Min teori är att ägget inte hinner mogna när har ÄL redan på dag 12-13 i cykeln.

    Hoppas Letrozol ska hjälpa detta. Denna cykel ska jag testa extra mycket d-vitamin!

    Hur går det för er andra?

  • Maramba
    33villbligravid skrev 2020-11-14 11:26:23 följande:

    Och så kom mensen också, 2 dagar tidigt :/ Höh! Min teori är att ägget inte hinner mogna när har ÄL redan på dag 12-13 i cykeln.

    Hoppas Letrozol ska hjälpa detta. Denna cykel ska jag testa extra mycket d-vitamin!

    Hur går det för er andra?


    Fan vad trist! :(

    Hoppas letrozolen hjälper. Fick du den utskriven bara genom att fråga eller var den en lång process innan hen gick med på att skriva ut?

    Jag är på äl+3 och tiden går obeskrivligt långsamt. Denna månad testade vi för första gången heminseminering, så vi fick till fler ?försök? än annars. Hoppas det ger effekt.
  • Anonym (Syskonlängtan)

    Vi försöker också få syskon till vårt barn, men det vill inte ta sig. Hen blev till efter ett par månaders försök och är 2 år nu. Vi har försökt i 10 månader, men ingenting händer. Har tagit ägglossningstest och tempat för att fastställa ägglossning. Jag äter kosttillskott i form av multivitamintablett, omega 3, zink och Q10 och bidrottninggele och har gjort i några månader. Börjar tro att mina ägg som är kvar är av för dålig kvalitet. Har gjort blodprov för att kolla sådant som amh, prolaktin, sköldkörteln mm men allt ser normalt ut. Är så tacksam för vårt första barn men det hade varit så kul med ett syskon också. Har några kilon kvar från förra graviditeten som jag ska försöka ta tag i också, kan vara det som ställer till det även om det känns som flera som är betydligt mer överviktiga än jag är (har bmi under 30) blir gravid utan problem.

  • 33villbligravid
    Maramba skrev 2020-11-14 11:56:40 följande:

    Fan vad trist! :(

    Hoppas letrozolen hjälper. Fick du den utskriven bara genom att fråga eller var den en lång process innan hen gick med på att skriva ut?

    Jag är på äl+3 och tiden går obeskrivligt långsamt. Denna månad testade vi för första gången heminseminering, så vi fick till fler ?försök? än annars. Hoppas det ger effekt.


    Läkaren var faktiskt mycket medgörlig på den punkten :) Hon skrev ut recept direkt då frågade om hon tror det kunde vara till hjälp. Sa iofs att det främst hjälper om man har oregelbundna cykler eller utebliven ÄL men antyder också kan boosta den egna hormonproduktionen och värt att pröva! Hon rekommenderade ändå att vi försöker utan ännu ett par månader då inte egentligen ?finns ngt fel? men jag har nog lust att prova dem redan nu!

    Låter bra med heminsemination om ni får fler försök då - håller tummarna för att det har effekt!!
Svar på tråden Försöker med nummer 2