• Mon 9 Nov 2020 21:35
    436 visningar
    2 svar
    2
    436

    Har en konstig fobi, någon mer?!

    Hej, jag vill egentligen bara skriva av mig och kolla om det är någon mer med liknande fobi eller någon annan konstig fobi????

    Har på senaste tiden fått PANIK när jag ser stora statyer som föreställer tex dinosaurier, jättar, monster osv. Har två ställen som jag knappt kan åka förbi längre för att jag får panikattacker. Har alltid haft spindelfobi, spyfobi och nålfobi, men detta har uppkommit i vuxen ålder och jag förstår verkligen inte varför. Känns skit löjligt och har försökt utsätta mig ändå och tänkt att det går nog över, men nej???? Detta är inget stort hinder i vardagen, men det hade vart spännande att få höra om era fobier eller om någon har liknande ??

  • Svar på tråden Har en konstig fobi, någon mer?!
  • Mon 9 Nov 2020 21:36
    #1

    Frågetecknen är emojis som försvann, ser väldigt otrevligt ut så ville bara säga det! xD

  • Anonym (zy)
    Tue 10 Nov 2020 02:28
    #2

    Hej, har en hel den fobier för min del, som nog möjligen är en aning udda typ ja, vad gäller mig medför detta rätt stora problem och begränsningar i livet/tillvaron, vågar till exempel knappt gå ut längre pga detta

    För min del har jag haft vissa sedan jag var liten medan andra har dykt upp senare som typ i tonåren samt som ung vuxen, så kan nog vara lite olika när ens fobier växer fram

    Sen vad gäller din fobi, antar jag att den iaf delvis möjligtvis skulle kunna bero på att du upplever dessa statyer som hotfullt stora varelser och att det då blir som så att du utvecklar nån slags faro-reaktion, typ i stil med en människa som träffar på ett verkligen levande stort djur i skogen, alltså egentligen nån slags urtida överlevnadsinstinkt/reaktion som kanske just du är en aning extra känslig för och/eller har extra mycket av i dina gener eller nåt, som möjligen dessutom slår lite fel eller vad man ska säga...eller kanske snarare slås på extremstarkt i all säkerhet eller nåt...Men sen vad det kan bero på att du börjat reagera så just nu vet jag inte riktigt, är det kanske så att du känner dig extra stressad, pressad, trött eller liknande just nu..? Tänker nämligen lite att man är ju nog ofta mer på helspänn typ, vid såna situationer och faser i livet

Svar på tråden Har en konstig fobi, någon mer?!