• Jencie

    Luna och Lúmi på tvillingflickor?

    Som rubriken lyder. Lumi med uttalat u och inte o som det klassiska finska.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Luna och Lúmi på tvillingflickor?
  • hawthorne

    Ungefär som Hugin och Munin på tvillingpojkar...

  • Xenia

    Jag tycker nog det är för lika, både ni föräldrar och alla andra kommer att säga fel.

    Föreslår Luna och Stella i stället. Dvs måne och stjärna. Finns ett tema men blir inte förvillande lika.

    Lumi betyder ju "snö" på finska, men var kommer Lúmi ifrån? Föreslår Lumi och Eira (bägge betyder "snö"). Eller vill du ha just samma initial på namnen?

  • Jencie

    Skrev Lúmi för att betona att jag vill föredrar uttalet med u framför det finska som uttalas med o. Så givetvis ska det vara Lumi och inte Lúmi

  • Mint

    Jättefint! Skulle inte tro att det är så himla många som uttalar det på finska!?

  • fluu

    Bill och Bull. Tvillingar klumpas ofta ihop som det är.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • vampyria2

    När jag gav min yngsta son namnet Loke så fick vi höra en hel del om hur hemskt det var. Jag kände att det ska vara ett namn som vi föräldrar tycker om och vad andra tycker är oviktigt. Jag säger det inte som nån pekpinne till dig utan som en uppmuntran till att stå på er vad ni vill och strunta i alla andra ??

  • Jencie

    Vi har ovanliga namn på alla våra barn och får alltid fortfarande idag kommentarer kring våra namnval. Snälla kan ni inte välja något normalt nu, olika rim på namnen som man gör sig lust över osv så det är inget vi tar hänsyn till, även om det såklart är tråkigt att man bara inte kan respektera våra val. 
    Melanie, Nayeli & Santiago heter dom. Namn som vi dessutom inte bara valt ifrån det blå för att vi tycker att namnen är fina utan som vi valt med omsorg för att det symboliserar olika saker och tider i vårt liv. Som Santiago, min sambo är ifrån Chile och vi har både bott i staden Santiago och älskar den. Men det spelar ingen roll när man kan heta Erik och Sandra liksom - som alla andra heter. . 

Svar på tråden Luna och Lúmi på tvillingflickor?