• LejonSa

    5 åring som sover så dåligt. Vem har tips?!

    Hej.

    Min 5 åring sover så dåligt, enligt mig.

    Han har inga problem att somna in. Brukar somna runt 19-19.30. Som senast 20. Men vaknar oftast runt 5. Idag har han mer eller mindre varit vaken sen 4 ungefär.

    Vi har testat under en period och lägga honom senare men det spelar ingen roll. Han vaknar 5-5.30 oavsett. Vi har kanske inte testat under en jättelång period men t ex under sommaren då vi ändå visste att vi är hemma med barnen. Men han vaknade kl 05 oavsett eller tom tidigare.

    Följden av detta är en hyperaktiv kille som redan vid 14-15 tiden är så trött att han kastar runt saker (på fsk, inte hemma), får svårt att varva ner osv. Det är lika tröttsamt och ledsamt varje dag man hämtar honom och man vet att han (som idag) sovit typ inget alls (känns så!) och få höra att han är så övertrött att han ej vet vad han gör ibland. Och vi försöker få honom sova en stund om dagen men det vill han ej. Däremot har de alltid lugn stund på Fsk efter maten t ex och det uppskattar han.

    Han har inte alltid varit så här. Han har alltid varit lätt att söva och sovit bra. Men får väl ändå säga att det varit så här iaf senaste 1-1.5 åren. Men skillnaden då att han sov lite under dagen för 1,5 år sedan. Och hyperbiten (om man nu kan kalla det hyperaktivitet. Tycker egentligen inte han är det men det blir tokigt iaf!) började för snart 1 år sen.

    Det är stor skillnad på honom när han sovit 19.30-06/07. Han behöver sömnen.

    Jag vet ej vad jag ska göra längre för att försöka se till att han får en god sömn. Han har i princip samma rutin varje dag. Äter kvällsmat runt 17. Leker en kort stund. In i duschen därefter. Vid 19 borsta tänderna läsa bok sen somnar han inom 5 min efter vi läst boken.

    Har någon några tips? Han är så smart denna pojke och jag blir så ledsen av att han inte orkar med sina dagar. Att de blir så tokigt för honom. Tom funderat på be hans läkare skriva ur melatonin men det vill jag helst inte.

  • Svar på tråden 5 åring som sover så dåligt. Vem har tips?!
  • Tinala

    Jag har två barn, den äldsta är snart 5 år. Båda mina barn är också väldigt morgonpigga och vaknar vid den tiden du skriver. Någonstans runt 5.30 oftast. Men det har i perioder varit runt 4-4.30 också, speciellt på hösten precis efter att det gått över till vintertid. Så själva tiden han vaknar tycker inte jag att du ska vara orolig över (även om jag förstår att ni tycker att det är lite väl tidigt och att ni tycker det är jobbigt).

    Det låter ju som att han inte får tillräckligt med sömn och du skriver att han är trött redan tidigt på eftermiddagen. Ni kan inte prova att lägga honom lite tidigare på kvällen? Mina barn (och nu menar jag absolut inte att jag är någon supermamma som gör ?rätt?) lägger sig mellan 18-18.30 redan och vaknar som sagt vid 5.30. Vi har också försökt lägga senare men de brukar ändå vakna vid samma tid och blir då tröttare och grinigare under dagen om de inte fått sova tillräckligt.

    Hade det kunnat vara ett alternativ?

  • LejonSa
    Långbenopluto skrev 2020-11-10 09:20:52 följande:

    Melatonin hjälper bara för insomnade, inte att sova längre.

    En del är morgonmänniskor helt enkelt. 


    Ja jo men om man inte fixar sin dag och kan (pga man är 5 och signalerna inombords ej lätta att tolka som 5 åring) hantera den trötthet som kommer redan tidig em så tänker jag att det nog inte handlar om huruvida han är morgonmänniska eller ej. Kanske tänker jag fel.
  • LejonSa
    Långbenopluto skrev 2020-11-10 09:20:52 följande:

    Melatonin hjälper bara för insomnade, inte att sova längre.

    En del är morgonmänniskor helt enkelt. 


    det har du rätt i ang melatonin
  • LejonSa
    Tinala skrev 2020-11-10 09:33:29 följande:

    Jag har två barn, den äldsta är snart 5 år. Båda mina barn är också väldigt morgonpigga och vaknar vid den tiden du skriver. Någonstans runt 5.30 oftast. Men det har i perioder varit runt 4-4.30 också, speciellt på hösten precis efter att det gått över till vintertid. Så själva tiden han vaknar tycker inte jag att du ska vara orolig över (även om jag förstår att ni tycker att det är lite väl tidigt och att ni tycker det är jobbigt).

    Det låter ju som att han inte får tillräckligt med sömn och du skriver att han är trött redan tidigt på eftermiddagen. Ni kan inte prova att lägga honom lite tidigare på kvällen? Mina barn (och nu menar jag absolut inte att jag är någon supermamma som gör ?rätt?) lägger sig mellan 18-18.30 redan och vaknar som sagt vid 5.30. Vi har också försökt lägga senare men de brukar ändå vakna vid samma tid och blir då tröttare och grinigare under dagen om de inte fått sova tillräckligt.

    Hade det kunnat vara ett alternativ?


    Jag tycker mest det är jobbigt för honom och att han inte fixar hela sin dag. Orolig för när hqn börjar skolan och behöver vara alert på annat sätt än nu på Fsk t ex. Han är inget högljutt barn under natten. Kan vakna väldigt tyst och sätta sig på sitt rum o leka utan att göra väsen. Jobbiga för mig är att veta att han inte orkar med dagen och utsagorna från pedagogerna om det. (Kan säga vi ska göra en sömnregistrering någon gång snart antar hag. Ej fått tid än).

    Lägga honom tidigare har vi försökt men ofta (rent praktiskt) blir det inte så. Pga middag/dusch etc efter jobb/Fsk. Men kanske ska vi testa med halvtimmen innan iaf. Det var ett bra tips och kanske något vi ska prova en period iaf! Han har ju som sagt inga problem med insomning och stretar sällan emot att sova.

    Senare är iaf absolut inget alternativ. Gan vaknar samma tid ändå oxh de dagarna brukar inte bli så roliga för honom.
  • LejonSa
    Tinala skrev 2020-11-10 09:33:29 följande:

    Jag har två barn, den äldsta är snart 5 år. Båda mina barn är också väldigt morgonpigga och vaknar vid den tiden du skriver. Någonstans runt 5.30 oftast. Men det har i perioder varit runt 4-4.30 också, speciellt på hösten precis efter att det gått över till vintertid. Så själva tiden han vaknar tycker inte jag att du ska vara orolig över (även om jag förstår att ni tycker att det är lite väl tidigt och att ni tycker det är jobbigt).

    Det låter ju som att han inte får tillräckligt med sömn och du skriver att han är trött redan tidigt på eftermiddagen. Ni kan inte prova att lägga honom lite tidigare på kvällen? Mina barn (och nu menar jag absolut inte att jag är någon supermamma som gör ?rätt?) lägger sig mellan 18-18.30 redan och vaknar som sagt vid 5.30. Vi har också försökt lägga senare men de brukar ändå vakna vid samma tid och blir då tröttare och grinigare under dagen om de inte fått sova tillräckligt.

    Hade det kunnat vara ett alternativ?


    Jag tycker mest det är jobbigt för honom och att han inte fixar hela sin dag. Orolig för när hqn börjar skolan och behöver vara alert på annat sätt än nu på Fsk t ex. Han är inget högljutt barn under natten. Kan vakna väldigt tyst och sätta sig på sitt rum o leka utan att göra väsen. Jobbiga för mig är att veta att han inte orkar med dagen och utsagorna från pedagogerna om det. (Kan säga vi ska göra en sömnregistrering någon gång snart antar hag. Ej fått tid än).

    Lägga honom tidigare har vi försökt men ofta (rent praktiskt) blir det inte så. Pga middag/dusch etc efter jobb/Fsk. Men kanske ska vi testa med halvtimmen innan iaf. Det var ett bra tips och kanske något vi ska prova en period iaf! Han har ju som sagt inga problem med insomning och stretar sällan emot att sova.

    Senare är iaf absolut inget alternativ. Gan vaknar samma tid ändå oxh de dagarna brukar inte bli så roliga för honom.
  • Mandelskorpan

    Är han hungrig när han vaknar? 17 är ju väldigt tidig middag, man kanske kan testa att äta senare och se om han sover bättre då?

  • LejonSa
    Mandelskorpan skrev 2020-11-11 10:13:25 följande:

    Är han hungrig när han vaknar? 17 är ju väldigt tidig middag, man kanske kan testa att äta senare och se om han sover bättre då?


    Det var en bra fråga. Han brukar ju säga om han är det men kan också vara så att han inte gör det för han förstår det är natt. Han äter macka innan han lägger sig vid 19-19.30 ibland.

    Men är det så tidigt egentligen? Äter frukost runt 7.30. Frukt vid 9. Lunch vid 11.30 mellis 14.30 och middag runt 17. Dusch bok ev macka om han ej ätit så bra middag och sen sova. Känns inte som middagen är tidig då. Han är ganska hungrig vid den tiden. MEN jag tar med mig det och ska se om vi skjuter lite på middagen, om det går, en halvtimme 40 min. Det skadar ej prova det. Tack för input!
  • nnnnnnnn

    Testa att ge rejäl kvällsmat före nattning tex havregrynsgröt eller värma rester eller laga enkel mat som pannkaka eller stekt ägg.

    Testa att använda en s.k. sleep training clock som visar om det är natt eller dag och om det är OK att gå upp. Den vi hade visade 3 olika ljus/färger för att visa om det är dag eller natt eller snart dags att vakna. Det finns lika olika sorter, vi valde ett får som också stängde ögonen på natten och öppnade dem på morgonen för att sedan vara öppna hela dagen.
    För vårt barn blev det en bra sak, en kort blick så visste barnet om det var natt eller dag.

    Vi köpte den här, men det finns säkert hundratals att välja på...


    www.jollyroom.se/barnrummet/barnlampor-belysning/nattlampor/zazu-sam-somntranare-gra

  • LejonSa
    nnnnnnnn skrev 2020-11-11 22:21:47 följande:

    Testa att ge rejäl kvällsmat före nattning tex havregrynsgröt eller värma rester eller laga enkel mat som pannkaka eller stekt ägg.

    Testa att använda en s.k. sleep training clock som visar om det är natt eller dag och om det är OK att gå upp. Den vi hade visade 3 olika ljus/färger för att visa om det är dag eller natt eller snart dags att vakna. Det finns lika olika sorter, vi valde ett får som också stängde ögonen på natten och öppnade dem på morgonen för att sedan vara öppna hela dagen.

    För vårt barn blev det en bra sak, en kort blick så visste barnet om det var natt eller dag.

    Vi köpte den här, men det finns säkert hundratals att välja på...

    www.jollyroom.se/barnrummet/barnlampor-belysning/nattlampor/zazu-sam-somntranare-gra


    Så bra tips om klockan! Tack!

    Sonen vet egentligen de sakerna. Han går inte upp när han förstår att det är natt men ligger däremot vaken i sängen o nynnar på musik eller liknande. Sover gör han iaf inte. Men han går aldrig upp från sängen tidigare än 5.30. Då går maken till jobb och det är för sonen en signal att nu kan man få gå upp. Men klockan verkar dels kul och dels förtydligande.

    Tycker att han äter ganska bra inför kvällen men kanske ska justera tiden något. Äta en halvtimme senare eller så. Han äter rejäl varm mat vid 17 tiden. Så att få i honom ägg/gröt tror jag ej han hade gått med på. På höjden en macka ibland. Man får lirka lite så äter han den till slut (han behöver några extra kilo).
Svar på tråden 5 åring som sover så dåligt. Vem har tips?!