• Nmg
    Tue 10 Nov 2020 08:49
    802 visningar
    6 svar
    6
    802

    Köpa eller vänta?

    Jag och min man har letat hus i snart 1 år, vi har varit med i Nån enstaka budgivning men inte vunnit och andra hus har inte känts rätt efter att vi varit på

    Visning. Nu är det så att jag börjar känns mig ganska less på att inte ha en uteplats för sonen (bor i lgh) då han ändå är 4 år och vill kunna leka ute. Vi har en lekpark i närheten och är aktiva som familj så vi sitter ju inte inne, men det är tråkigt att ständigt planera. Det skulle vara skönt att bara gå ut också. Det börjar också kännas tråkigt utifrån att när sonen varit hos kompisar och lekt har de alltid en tomt att vara på medans vi måste gå till lekparker ta med oss fika, finns ingen toa osv, ja ni kanske förstår... sen behöver vi om ca 15 månader göra ett skolval och då tillämpas närhetsprincipen vilket gör att vi vill köpa hus i ett visst område för att han ska gå på den skolan tillsammans med förskolekonpisarna.

    Det har nu dykt upp ett hus som vi gillar, hyfsat, egentligen gillar vi äldre hus ocj det här är ett nyare hus, men tyvörr ett parhus. Vi tycker dock att den är

    Charmig ändå och bra boyta. Nackdelen är att det är ett parhus och inte så stor tomt (500) och då står huset och garaget där. Men ändå bra huskänsla för man har egen uppfart osv. Grannen är tyvärr rökare men som jag förstått det är de ofta bortresta under vår och sommar (när man mest är ute sjölv på altanen och sånt )

    Vår plan var att köpa huset (om det inte drar iväg i en budgivning) och bo där nåt år i vätan på drömhuset. Då har vi åtminstone en lekyta samt stor chans att komma in på den skolan.

    Nu är det så att vi fått veta att det är ett fristående äldre hus som kanske kommer att säljas, som är i samma område, det huset är mycket mer vår stil och som sagt fristående. Ägarna har dock sagt att de letat nytt och kan säga till oss vid en EVENTUELL försäljning. Så NÄR och OM det blir av, det har vi ingen aning om. Kan ju vara så att den kommer ut via mäklare oclså och då blir det budgivning på den.

    Så nu står vi lite i valet och kvalet, buda på parhus och bo där ett par år (ingen aning om det blir 1 år eller 4 år) beror ju helt på... eller vänta. Men väntar vi vet vi ju inte alls hur länge vi får vänta...

    Man blir ju galen snart Hahah.

  • Svar på tråden Köpa eller vänta?
  • Tue 10 Nov 2020 11:53
    #1

    Vänta. Man ska inte köpa ett hus som är "hyfsat" bra eller för att man vill ha en uteplats så att barnet har nånstans att leka med kompisarna, det ska kännas riktigt bra innan man skriver under ett kontrakt.

    Det är ju en fin tanke att bo någonstans i närheten tills ni kan få huset ni verkligen vill ha, men det kan ta tid att sälja parhuset, ni kan gå miste om det andra huset under tiden, och det kan också ta tid innan det ens kommer ut på försäljning, om det någonsin gör det. Och man får faktiskt byta skola i ett senare skede också, även om det blir tufft för sonen att byta kompisar också. Det finns inget som hindrar att ni söker skola i området ni vill ha, ni kan ju faktiskt få ett ja. Det är ju ändå flera år till dess och allt kanske har ordnat sig då :) Sedan kan jag inflika att många i min klass växte upp i lägenhet, det gick bra att ha kompisar ändå.

  • Wed 11 Nov 2020 10:17
    #2

    Jag hade väntat. Varje husaffär är en ekonomisk risk och jag personligen hatar dessutom att flytta.

  • Nmg
    Sat 21 Nov 2020 08:02
    #3

    Vi känner att det är extra viktigt för sonen att ha kompisar i närheten eftersom han är ensambarn, hade vi haft flera barn hade vi nog inte brytt oss lika mycket vilket område vi bodde i men nu känns det extra viltigt att han får komma in på skolan där alla hans kompisar

    Från förskolan ska gå annars, kommer han börja på en helt annan skola. Vi orkar inte heller bekanta oss med helt nya människor igen precis när vi har börjat bygga upp en vänskapskrets genom barnens kompisar.

    Grejen är att vi skulle nog kunna ttänka oss att trivas i det boendet, det är ju lättskött och praktiskt. Jag har dock haft drömmen att bo i ett äldre hus och ha kakelugn osv, frågan är bara hur länge man orkar vänta på den. Hade sonen varit nyfödd hade vi bott kvar här för då hade vi haft 5 år på oss att hitta nytt, nu börjar man liksom bli lite stressad. Jag är också väldigt trött på att inte ha en uteplats. Men ja jag vet inte alls hur vi ska göra. Haha så stressigt det är det här med husletande.

  • Magica­l
    Sat 21 Nov 2020 08:14
    #4

    Det är lite för många negativa saker med parhuset så jag hade absolut inte köpt det.  Det är en så pass stor apparat att flytta och massor med ärenden kring huslån,  lagfart mm så risken är att ni blir kvar där i flera år, även om ni inte riktigt vill det. 

    Mycket bättre att vänta ett tag till även om det kanske känns tråkigt, tills det "rätta" huset faktiskt infinner sig. 

  • Magica­l
    Sat 21 Nov 2020 08:16
    #5
    Nmg skrev 2020-11-21 08:02:29 följande:

     Haha så stressigt det är det här med husletande.


    I know the feeling. Vi köpte hus för drygt 4 år sedan. Hade letat i ca ett år och jag kände ibland att jag nästan bara ville lägga bud på vad som helst, bara det var lagom stort, bara för att kunna flytta över huvud taget. Jag är SÅ glad att vi inte gjorde så utan höll huvudet kallt, tills vi hittade vårt hus som är så bra och vi kunde bocka av i princip allt på vår önskelista. 
  • Nmg
    Mon 30 Nov 2020 07:38
    #6

    Tack för era svar

    Vi har valt att inte gå vidare med den, det var inget större drag efter den ändå troligtvis pga väldigt dyrt utgångspris och vi kände att det blir ingen bra affär om

    Vi köper och vill sälja sen efter ett tag kanske vi inte får den såld.

Svar på tråden Köpa eller vänta?