• askyfullofstars

    Orolig att fostret dött.

    Hej!

    För några veckor sedan skrev jag ett inlägg här då jag behövde råd då jag befann mig i ett djupt svart hål av illamående och kräkningar. Jag är snart i v.9 och har mått förjävligt sedan v.6. Nu har jag dock från ingenstans börjat må jättebra. Tar fortfarande lergigan i förebyggande syfte men känner mig verkligen inte dålig längre. Är såklart orolig för att fostret har dött. I min förra graviditet mådde jag skit fram tills v.20.

    Är det någon som har liknande erfarenheter?

    Mvc säger att jag inte ska oroa mig såvida jag inte får blödningar. Men tänker på MA. Missed abortion...

  • Svar på tråden Orolig att fostret dött.
  • Hunny B

    Jag går också omkring och oroar mig för att fostret dött, är i v. 12. Kan du inte boka privat ultraljud? Kan vara värt 800 kr att slippa vara orolig. Eftersom min graviditet har kommit till genom IVF har jag sett fostret i v. 9 och har KUB inbokat till v. 14 så jag försöker hålla mig ifrån det själv.

  • askyfullofstars
    Hunny B skrev 2020-11-10 11:08:17 följande:

    Jag går också omkring och oroar mig för att fostret dött, är i v. 12. Kan du inte boka privat ultraljud? Kan vara värt 800 kr att slippa vara orolig. Eftersom min graviditet har kommit till genom IVF har jag sett fostret i v. 9 och har KUB inbokat till v. 14 så jag försöker hålla mig ifrån det själv.


    Jag var på ul för en vecka sedan prick. Eller 6 dagar sedan med tom. Har du inga symtom eller varför är du orolig?

    Min graviditet har med kommit till via assisterad befruktning (insemination).

    Vet inte hur jag ska lösa ett ultraljud då jag är hemma med dottern och ingen klinik tillåter anhöriga :/
  • Pimpinellan

    Verkar som ni båda sett ett levande foster på VUL. Då är risken för missfall jättelåg, endast ca 3%. Symptom kan komma och gå så det kan man inte döma efter.

  • Hunny B
    askyfullofstars skrev 2020-11-10 11:26:27 följande:

    Jag var på ul för en vecka sedan prick. Eller 6 dagar sedan med tom. Har du inga symtom eller varför är du orolig?

    Min graviditet har med kommit till via assisterad befruktning (insemination).

    Vet inte hur jag ska lösa ett ultraljud då jag är hemma med dottern och ingen klinik tillåter anhöriga :/


    Jag har inget konkret att ta på utan det beror nog på att jag är orolig av mig och eftersom det är svårt för mig att bli gravid så är det mycket som står på spel. Jobbigt för dig att inte ha möjlighet att gå på ul, men om du ändå gjorde ett för en vecka sen så borde ju fostret vara okej. Som sagt så kommer och går symptom, olika graviditeter kan ju också se olika ut.
  • askyfullofstars
    Pimpinellan skrev 2020-11-10 14:31:40 följande:

    Verkar som ni båda sett ett levande foster på VUL. Då är risken för missfall jättelåg, endast ca 3%. Symptom kan komma och gå så det kan man inte döma efter.


    Är bara så chockad för jag mådde så så så dåligt. Verkligen som att få influensa x100 sen mår jag helt ok nu.
  • Pimpinellan
    askyfullofstars skrev 2020-11-10 15:42:03 följande:
    Är bara så chockad för jag mådde så så så dåligt. Verkligen som att få influensa x100 sen mår jag helt ok nu.
    Behöver ändå inte betyda nåt. Tillfällig paus kanske bara så njut lite.  {#emotions_dlg.flower}
  • bananmilkshake

    Hej! Jag är i en ganska liknande situation som dig. MA i somras, gravid i v.8 nu. Vid v.6 ungefär började mina gravsymptom avta. Jag har knappt mått illa alls, lite ömma bröst osv. Men nu blev det ännu mindre, plus att jag haft blödningar av och till i flera veckor! Så ja, jag var säker på att jag skulle få cytotec. 

    Så fick jag ett VUL förra veckan, som visade en helt normal graviditet (även om det var för tidigt för att se hjärtslag så vi ska dit igen imorgon). Blodet kom inte ens inifrån livmodern. 

    MEN - det jag vill komma till, är att jag frågade läkaren om det inte är konstigt att symptomen först är så svaga och sen börjar försvinna. Hans svar var "nej, inte alls konstigt!". 

    Sen sa han nog lite mer om det men det minns jag inte, haha. Men ja, efter det så valde jag såklart att lita på honom, oavsett vad jag läser. Jag har också läst mängder med gamla trådar här och det är så sjukt många som upplever det här, utan att det är nåt fel! 

  • askyfullofstars
    bananmilkshake skrev 2020-11-10 17:18:21 följande:

    Hej! Jag är i en ganska liknande situation som dig. MA i somras, gravid i v.8 nu. Vid v.6 ungefär började mina gravsymptom avta. Jag har knappt mått illa alls, lite ömma bröst osv. Men nu blev det ännu mindre, plus att jag haft blödningar av och till i flera veckor! Så ja, jag var säker på att jag skulle få cytotec. 

    Så fick jag ett VUL förra veckan, som visade en helt normal graviditet (även om det var för tidigt för att se hjärtslag så vi ska dit igen imorgon). Blodet kom inte ens inifrån livmodern. 

    MEN - det jag vill komma till, är att jag frågade läkaren om det inte är konstigt att symptomen först är så svaga och sen börjar försvinna. Hans svar var "nej, inte alls konstigt!". 

    Sen sa han nog lite mer om det men det minns jag inte, haha. Men ja, efter det så valde jag såklart att lita på honom, oavsett vad jag läser. Jag har också läst mängder med gamla trådar här och det är så sjukt många som upplever det här, utan att det är nåt fel! 


    Tack för lugnande svar. Jag såg fostret för 6 dagar sedan, med hjärtslag. Men då mådde jag betydligt värre. Vet inte om det kan bero på att jag börjat äta igen som jag mår bättre, innan det åt jag knappt någpt o kunde inte heller dricka. En enda karusell detta.

    Jag hoppas du får se ett hjärtslag imorgon!!!
  • Bella87
    askyfullofstars skrev 2020-11-10 11:26:27 följande:

    Jag var på ul för en vecka sedan prick. Eller 6 dagar sedan med tom. Har du inga symtom eller varför är du orolig?

    Min graviditet har med kommit till via assisterad befruktning (insemination).

    Vet inte hur jag ska lösa ett ultraljud då jag är hemma med dottern och ingen klinik tillåter anhöriga :/


    Är du helt ensamstående? Kan inte din partner komma hem lite tidigare någon dag eller ta hjälp av en anhörig så att du kan komma iväg och stilla oron?
  • bananmilkshake
    askyfullofstars skrev 2020-11-10 17:21:20 följande:

    Tack för lugnande svar. Jag såg fostret för 6 dagar sedan, med hjärtslag. Men då mådde jag betydligt värre. Vet inte om det kan bero på att jag börjat äta igen som jag mår bättre, innan det åt jag knappt någpt o kunde inte heller dricka. En enda karusell detta.

    Jag hoppas du får se ett hjärtslag imorgon!!!


    Att du kan äta gör nog en enorm skillnad. Man kan ju må riktigt kasst om man inte äter, även som icke-gravid. För att inte tala om hur man mår vid vätskebrist! Men jag har all respekt för din oro. <3

    Tack snälla du!
  • askyfullofstars

    Tack alla för era snälla inlägg.

    Jag kunde inte sova inatt pga ångest och svår oro. Kl: 09.15 bokade jag ultraljud för kl: 10.00 och smsade maken att han måste hämta mig och barnet nu.

    Väl på ultraljudet så levde fostret och hade vuxit fint. Sån lättnad. Självklart blev jag illamående efter lunch och på eftermiddagen men är inte alls i närheten av hur jag mått de senaste veckorna.

    Jag hoppas att ni som läser tråden och kanske befinner er i samma sits kan finna ro i att läsa detta med.

  • askyfullofstars
    bananmilkshake skrev 2020-11-10 18:22:20 följande:

    Att du kan äta gör nog en enorm skillnad. Man kan ju må riktigt kasst om man inte äter, även som icke-gravid. För att inte tala om hur man mår vid vätskebrist! Men jag har all respekt för din oro. <3

    Tack snälla du!


    Hur gick det idag vännen?
  • bananmilkshake
    askyfullofstars skrev 2020-11-11 18:54:44 följande:

    Hur gick det idag vännen?


    Hej, det gick inget bra. Ett till MA. :( Det hade inte vuxit mer sen sist förra veckan och det fanns inga hjärtslag. :(
  • bananmilkshake
    askyfullofstars skrev 2020-11-11 18:54:19 följande:

    Tack alla för era snälla inlägg.

    Jag kunde inte sova inatt pga ångest och svår oro. Kl: 09.15 bokade jag ultraljud för kl: 10.00 och smsade maken att han måste hämta mig och barnet nu.

    Väl på ultraljudet så levde fostret och hade vuxit fint. Sån lättnad. Självklart blev jag illamående efter lunch och på eftermiddagen men är inte alls i närheten av hur jag mått de senaste veckorna.

    Jag hoppas att ni som läser tråden och kanske befinner er i samma sits kan finna ro i att läsa detta med.


    Men ååh, så fantastiskt! Fint att höra. <3
  • askyfullofstars
    bananmilkshake skrev 2020-11-11 18:57:12 följande:

    Hej, det gick inget bra. Ett till MA. :( Det hade inte vuxit mer sen sist förra veckan och det fanns inga hjärtslag. :(


    Men åh. Jag beklagar verkligen. Vilken vecka skulle du vara i? Har du hört hjärtslag tidigare? Stor kram till dig!!!
  • bananmilkshake
    askyfullofstars skrev 2020-11-11 19:45:08 följande:

    Men åh. Jag beklagar verkligen. Vilken vecka skulle du vara i? Har du hört hjärtslag tidigare? Stor kram till dig!!!


    Tack! 8, 7+4 tror jag. Nej, jag var på VUL förra veckan och då fanns antydan till hjärtslag men det kom väl aldrig riktigt igång. :?(
  • Hunny B
    askyfullofstars skrev 2020-11-11 18:54:19 följande:

    Tack alla för era snälla inlägg.

    Jag kunde inte sova inatt pga ångest och svår oro. Kl: 09.15 bokade jag ultraljud för kl: 10.00 och smsade maken att han måste hämta mig och barnet nu.

    Väl på ultraljudet så levde fostret och hade vuxit fint. Sån lättnad. Självklart blev jag illamående efter lunch och på eftermiddagen men är inte alls i närheten av hur jag mått de senaste veckorna.

    Jag hoppas att ni som läser tråden och kanske befinner er i samma sits kan finna ro i att läsa detta med.


    Åh, vad skönt att få se ett levande och välmående foster! Stillar min egen oro lite.
Svar på tråden Orolig att fostret dött.