• AmysTedd

    Tungpiercing, hjälp!

    Hej!

    Jag tog en tungpiercing igår på morgonen och har haft väldigt ont.. kulan under tungan ligger och trycker jättemycket, kan inte prata utan att det gör sjukt ont så jag sitter helt tyst, gör även jätteont att svälja och när tungan rör på sig, kan inte äta en piggelin ordentligt för det gör ont :(

    Jag kan inte äta eller tugga, provade yoggi och kall soppa men det gör också jätteont.. vad ska jag göra?? Är jätte hungrig och somnade hungrig igår för kunde inte få i mig något, försökte äta lite yoggi idag men gick inte..

    Har även en familjemiddag på lördag som vi endast har 1 gång om året (ingen är sjuk och alla är testade negativt för corona) och det blir en sjukt god middag med kakor m.m som efterrätt, kunde inte ta piercingen efter det då piercingstudion skulle stänga ner snart pga corona pandemin :(

    Jag ångrar att jag valde att sätta i den innan släktmiddagen, men jag fick inte veta något om när man normalvis kan börja äta igen... och även om jag tar ut den nu kommer jag väl ändå inte kunna äta riktig mat på lördag?

    Är så hungrig så har fått väldigt dåligt humör, går från ledsen så jag gråter till arg över allt för jag inte kan äta och är jätte hungrig????

    Nu till frågan..

    1. Hur blir man av med smärtan från kulan på piercingen som ligger och trycker? Eller måste jag stå ut med det och isåfall hur länge?

    2. När brukar man normal tid efter kunna äta? Och är det något dåligt att jag inte ens kan få i mig soppa eller något överhuvudtaget nu?

    3. Är det värt att ta ut den nu annars och göra om den efter corona pandemin...?

  • Svar på tråden Tungpiercing, hjälp!
  • Anonym (Ida)

    Tungan svullnar upp när du sätter i en piercing. Jag piercade mig 2008 och hade också ont i tungan och svårt för att äta. Jag hade inte ont när jag svalde.

    Ring till piercaren eller gå dit och fråga om det ser normalt ut.

  • Anonym (Längre)

    Fick nu ett längre smycke än normalt? Jag fick en extra lång när de gjorde den för att den skulle få svälla och inte inte trycka som du nämner. Sa han/hon som gjorde den att du kommer behöva byta smycke efter en vecka när läkningen är klar och svullnaden lagt sig? För mig tog det en vecka och köpte en smycke direkt. Gå annars genast tillbaka och be dom sätta in en längre stav NU.

  • Anonym (Piercad)
    AmysTedd skrev 2020-11-10 14:04:33 följande:

    Hej!

    Jag tog en tungpiercing igår på morgonen och har haft väldigt ont.. kulan under tungan ligger och trycker jättemycket, kan inte prata utan att det gör sjukt ont så jag sitter helt tyst, gör även jätteont att svälja och när tungan rör på sig, kan inte äta en piggelin ordentligt för det gör ont :(

    Jag kan inte äta eller tugga, provade yoggi och kall soppa men det gör också jätteont.. vad ska jag göra?? Är jätte hungrig och somnade hungrig igår för kunde inte få i mig något, försökte äta lite yoggi idag men gick inte..

    Har även en familjemiddag på lördag som vi endast har 1 gång om året (ingen är sjuk och alla är testade negativt för corona) och det blir en sjukt god middag med kakor m.m som efterrätt, kunde inte ta piercingen efter det då piercingstudion skulle stänga ner snart pga corona pandemin :(

    Jag ångrar att jag valde att sätta i den innan släktmiddagen, men jag fick inte veta något om när man normalvis kan börja äta igen... och även om jag tar ut den nu kommer jag väl ändå inte kunna äta riktig mat på lördag?

    Är så hungrig så har fått väldigt dåligt humör, går från ledsen så jag gråter till arg över allt för jag inte kan äta och är jätte hungrig????

    Nu till frågan..

    1. Hur blir man av med smärtan från kulan på piercingen som ligger och trycker? Eller måste jag stå ut med det och isåfall hur länge?

    2. När brukar man normal tid efter kunna äta? Och är det något dåligt att jag inte ens kan få i mig soppa eller något överhuvudtaget nu?

    3. Är det värt att ta ut den nu annars och göra om den efter corona pandemin...?


    1. Kyla brukar lindra både svullnad och smärta. Annars kan du testa ta en Alvedon eller liknande och se om det gör någon skillnad.

    2. Finns ingen normal tid, allas läkeprocesser är olika. Jag blev ganska svullen men hade inte särskilt ont. Kunde börja äta fast föda efter ett par dagar. Killen svällde knappt upp alls men hade ont rätt länge och problem med att äta.

    3. Får du inte i dig någon mat alls och har så ont som det låter så är det nog kanske en idé att ta ut den. Kom ihåg att du måste fortsätta tvätta och rengöra hålet tills dess att det läkt ihop.

    Låter nästan som att du har en för kort stav, om jag var du skulle jag kontakta piercaren och be om råd
  • AmysTedd
    Anonym (Längre) skrev 2020-11-10 14:25:17 följande:

    Fick nu ett längre smycke än normalt? Jag fick en extra lång när de gjorde den för att den skulle få svälla och inte inte trycka som du nämner. Sa han/hon som gjorde den att du kommer behöva byta smycke efter en vecka när läkningen är klar och svullnaden lagt sig? För mig tog det en vecka och köpte en smycke direkt. Gå annars genast tillbaka och be dom sätta in en längre stav NU.


    Jag fick en 18cm lång, ska byta inom 2v till en 14cm
  • Anonym (Längre)
    AmysTedd skrev 2020-11-10 16:28:23 följande:

    Jag fick en 18cm lång, ska byta inom 2v till en 14cm


    Driver du med mig, använde de bara 18mm för läkning? Jag har 16mm nu när den är läkt, hade säker 20 eller rent av 22mm vid läkning för den var väldigt lång när det hade lagt sig, och ändå upplevde jag den trång. För helsike, byt fort som fan eller ta ut den.
  • Kexsmula

    Det är normalt att inte kunna äta och ha ont när man gjort en piercing i tungan, men kulan ska INTE trycka på på det viset du nämner. Du har en för kort stav låter det som, kontakta piercaren igen och får du inte tag i honom/henne ring någon annan.

  • Kexsmula

    Det är dessutom skitviktigt att du verkligen sköljer i det medel som piercaren rekommenderade annars kan du få en infektion. Det fick jag och det var väldigt plågsamt och gjorde riktigt ont, läkaren ville att jag skulle ta ut min piercing men jag vägrade! Fick mitt penicillin och sedan läkte det snabbt, tog bara nån dag innan jag kände en förbättring.

Svar på tråden Tungpiercing, hjälp!