• Anonym (Undrar)

Barnspar - kapitalförsäkring?!

Sparar ni alla till era barn i en kapitalförsäkring eller hur sparar ni?

Läste att man inte kan vara två kontohavare på en kapitalförsäkring så blir en av oss som måste vara de. Litar på min sambo till 100% men man vet ju aldrig vad som kan hända om 10 år typ, om vi tex sparar i min sambos namn. Någon som tänker i de banorna? 

Tänker att största fördelen med kapitalförsäkring vs isk är att man kan skriva in barnet som förmånstagare, men hela det syftet försvinner ju om jag skulle dö och kapitalförsäkringen står i min sambos namn, då kapitalförsäkringen då inte kommer tillfalla vårt barn. 

• Svar på tråden Barnspar - kapitalförsäkring?!
  • tystlängtan

Vi sparar i ISK i mitt namn. Går inte att skriva över, men går ju att sälja av och föra över vid tillfälle. Mina barns pappa och jag är skilda, så självklart är det viss risk för mitt ex, jag kan ju tekniskt sett göra vad jag vill med pengarna. Vi litar dock fullt på varandra att vi har barnens bästa i tanke och har även livförsäkringar med varandra som förmånstagare för att barnen ska kunna få användning av pengarna under barndomen om någon av oss dör (allt som hamnar direkt hos barnen blir ju överförmyndigskontrollerat och kanske inte riktigt kommer barnen till gagn förrän de är myndiga). Så tänker vi, vet inte om det var till någon hjälp. Knappast ett riskfritt tänk, men det vi tror är bäst för barnen förutsatt att ingen av oss omvandlas till psykopat eller annat otrevligt.

• Anonym (Isk)

Vi spar i isk till barnen som står i deras egna namn. Då vet vi oavsett vad som händer så kommer de pengarna gå till barnet i fråga. Och ja de kommer få tillgång till kontot den dag den fyller 18 år. Men det ser vi inte som något problem. Vi lär och uppfostrar honom värdet av pengar och vikten av att spara och vill han använda pengarna till "skit" så är det så. Både jag och sambon fick en större mängd pengar När vi fyllde 18år och använde pengarna till dess syfte.

• brallison

Vi sparar också i ISK som jag förvaltar, står i mitt namn och om jag dör, så tar min man över - ingen idé att det hamnar under överförmyndigare då det blir knappt nån utveckling på portföljen då (tror inte att nån på en myndighet har lust att förvalta ISK för nån annans intresse). Barnet får pengarna antingen när hon ska flytta hemifrån som en kontantinsats (ingen brådska med det) eller åka nånstans för att plugga (inga små köp för de pengarna).
    Dessutom kan det uppstå en situation att fvamiljen är i ett akut behov av pengar och då är det också dumt att låsa kontot på ett barnsnamn och inte kunna komma åt det.
    Det är väl bara en fråga om tillit - min man vet att jag tänker endast i barnets intresse, så det har inte ens kommit upp en fråga om vem som skulle stå som ägare till kontot.

• Anonym (Tt)

Jag är helt ny på detta, men vilka fonder använder ni?

Menar, till barnen så sitter ju pengarna inne länge, eller byter ni lite då och då?

• brallison
    Anonym (Tt) skrev 2020-11-29 01:31:02 följande:

Menar, till barnen så sitter ju pengarna inne länge, eller byter ni lite då och då?

Olika, så klart Jag brukar kolla nån gång i månaden (oftast när jag ska köpa nästa parti) hur det har gått, säljer av de som har gått dåligt (med förutsättning att det en mer permanent trend och inte bara under senaste vecka) och köper andra. Likaså investerar nya pengar i de fonder som har gått bra hittills.
  • Anonym (AB)
    Anonym (Tt) skrev 2020-11-29 01:31:02 följande:

Välj några olika indexfonder. T ex en global och en Sverige. 

Är det ett långsiktigt sparande, så behöver du inte byta eller sälja om du väljer breda fonder, som indexfonder är. Det går alltid upp och ner, men på lång sikt går det alltid upp. 
Svar på tråden Barnspar - kapitalförsäkring?!