• 26432643

    Namnet Line?

    Hej! Jag hörde för ett tag sen namnet Line och älskar det (tror jag?) Vad tycker ni? Kommer hon bli kallad för Lina? Är det konstigt om vi ger barnet ett norskklingande namn utan att ha någon anknytning dit?

  • Svar på tråden Namnet Line?
  • Magical
    26432643 skrev 2020-11-11 13:20:22 följande:

    Hej! Jag hörde för ett tag sen namnet Line och älskar det (tror jag?) Vad tycker ni? Kommer hon bli kallad för Lina? Är det konstigt om vi ger barnet ett norskklingande namn utan att ha någon anknytning dit?


    I min skola fanns en Line och en Lina samtidigt. Det var aldrig problem för oss andra att hålla isär namnen. 
  • fluu

    Min egen unge har ett norskt namn utan att vi är minsta norska. De flesta namn har ju ursprung från andra länder, så att välja ett namn som är så pass närliggande som ett norskt är inte konstigt.

    Lina tror jag inte att hon kommer att kallas, Line är ju lika kort och lika mycket redan smeknamningt. Och av just den anledningen gillar jag inte namnet.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • flygrl

    Om namnet kommer blandas ihop med Lina vet jag inte men tycker annars det är ett fint och trevligt namn.

  • Limath
    scrapcore skrev 2020-11-11 13:59:34 följande:

    Tycker det är ett fint namn men kan nog lätt bli fel i engelsktalande länder


    Jag gissar att både 'Line' och 'Lina' enkelt förväxlas med 'Lena' på engelska. Dvs, om man nu skulle råka stöta på några Linor eller Lenor att förväxlas med...
  • trollhona
    26432643 skrev 2020-11-11 13:20:22 följande:

    Hej! Jag hörde för ett tag sen namnet Line och älskar det (tror jag?) Vad tycker ni? Kommer hon bli kallad för Lina? Är det konstigt om vi ger barnet ett norskklingande namn utan att ha någon anknytning dit?


    Jättefint namn. Tror inte det finns större risk för förväxling.
  • Mint

    Hon kan säkert komma att kallas Lina i analogi med alla Helen som kallas Helena (och tvärtom) och så vidare. Men det är väl ingen katastrof. Både Lina och Line är enkla, jordnära, trevliga namn.

Svar på tråden Namnet Line?